דרמה בוועדת הפנים: התנגדות לניסיון של מנכ"ל משרד הבינוי לצמצום את הרוב הדרוש להתחדשות בניין מסוכן

בדיון שנערך בוועדת הפנים של הכנסת, תמך מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בחברי הכנסת בני בגין וינון אזולאי, שביקשו לצמצום הרוב הדרוש לתביעת דייר סרבן בפרויקט התחדשות עירונית במבנה מסוכן ל-51% • אלא שההצעה זכתה להתנגדות נחרצת של היועצים המשפטיים שנכחו בדיון

מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן / צילום: מירי שמעונביץ, לע''מ
מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן / צילום: מירי שמעונביץ, לע''מ

הלחץ על ועדת הפנים והסביבה של הכנסת לאשר את פרק ד' מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית (חוק ההסדרים) בנושא התחדשות העירונית הולך וגדל. אחת מנקודות השיא בדיון שהתקיים היום (ב') קשורה לתמיכתו של מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן בחברי הכנסת בני בגין וינון אזולאי, שביקשו לצמצום הרוב הדרוש לתביעת דייר סרבן בפרויקט התחדשות עירונית במבנה מסוכן ל-51%. תומר רוזנר, היועץ המשפטי של ועדת הפנים, וגם ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, התנגדו נחרצות להצעה.

בשנת 2006, נחקק חוק פינוי ובינוי הקובע כי רוב של 80% מכל בעלי הדירות שמסכימים לעסקת פינוי-בינוי וחתמו על חוזה מכר, יוכלו לתבוע את מיעוט בעלי הדירות המתנגדים לעסקה, באם בית המשפט יקבע כי מדובר בסירוב בלתי סביר. לפי ההצעה שנדונה כעת במסגרת חוק ההסדרים יופחת הרוב הדרוש לתביעת בעל דירה שלא מסכים לעסקת פינוי-בינוי לשני שלישים (66%) מבעלי הדירות.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן, שהגיע במיוחד לישיבת ועדת הפנים והסביבה הבוקר, אמר בישיבה שלדעתו, יש ללכת לקראת התושבים המתגוררים במבנים שהוכרזו כמסוכנים ע"י מהנדס העיר או שנהרסו ולאפשר להם לממש התחדשות עירונית וכמה שיותר מהר. לדבריו של פרידמן בדיון, מדובר בכמות קטנה של מבנים שאינה עולה על עשרה בכל מדינת ישראל.