800 מיליון שקל הושקעו במיזם תחבורה בשרון. כעת, הוא בדרך לגניזה

השרה מרב מיכאלי רמזה כי פרויקט "עוקף כפר יונה", שעלותו מוערכת בכ-2.3 מיליארד שקל, לא יקודם • לדבריה, "מדובר באזור שסובל מבעיות תחבורה קשות", אך "התחרות קשה" מול מיזמים כמו שדרוג כביש 65 או כביש 90

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שרת התחבורה מרב מיכאלי רומזת כי פרויקט "עוקף כפר יונה" שבשרון לא יקודם. ביולי האחרון חשף גלובס כי המיזם, שעלותו מוערכת ב-2.3 מיליארד שקל, נתקע, למרות שהמדינה כבר הוציאה 800 מיליון שקל על תכנון והפקעות שטחים עבורו. כעת עולה מדבריה של מיכאלי, שהשיבה לשאילתה של ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), כי הפרויקט - בטח במתכונתו המלאה - לא יקודם.

המיזם, שצפוי לשדרג משמעותית את התחבורה במרכז השרון ולחבר בין כביש 6 לנתניה, יוציא כביש סואן ממרכז כפר יונה ויסלול כביש שיעקוף את היישוב מצפון. אלא שזה רק חלק אחד של הפרויקט שכולל שדרוג של מספר כבישים קיימים כמו כביש 4, וכביש 57 וארבעה מחלפים נוספים. למרות שמדובר בסלילת כבישים ובניית גשרים ומחלפים, בחלק גדול מהדרכים החדשות יסומנו נתיבי תחבורה ציבורית, כאשר לאורך כל התוואי ייסללו שבילי אופניים.

מיכאלי מסרה בכנסת כי היא מודעת לחשיבות המיזם: "מדובר באזור שסובל מבעיות תחבורה קשות". מיכאלי הגדירה את הפרויקט כ"ענק" ואמרה כי הוא אכן מועמד להכנס לתוכנית החומש הקרובה של המשרד. למרות זאת, היא גם רמזה ש"התחרות קשה".
לשם הפרופורציות, היא הצביעה על פרויקטים גדולים אחרים שמולם הוא מתמודד: שדרוג כביש 65 בעלות של מיליארד שקל, ושדרוג כביש 90 ש"זכה" לכינוי "כביש הדמים" בכמיליארד וחצי שקל.

הפתרונות החלופיים

למרות שלא אמרה זאת באופן חד משמעי, מדבריה של מיכאלי ניתן היה להבין שהמיזם בדרך לגניזה. בניסיון "לפצות" את תושבי מרכז השרון, מיכאלי ציינה שורה של פתרונות אחרים המתוכננים לאזור: נתיב תחבורה ציבורית על כביש 57, הקמת שביל אופניים מכפר יונה ועד תחנת הרכבת של נתניה, הקמת מתחם חנה וסע באזור ניצני עוז וכן הקמת קו הרכבת המזרחית (שלא אמור לפעול לפני סוף 2026).

בסיכום דבריה שיגרה מיכאלי רמז נוסף לגבי העתיד התחבורתי לאזור כשאמרה כי, "כביש 57 הוא לא הפתרון היחיד, אבל בהחלט אחד המשתתפים (בהתמודדות על להיכלל בתוכנית החומש. ג"ל) ובוודאי איזשהו חלק אני מניחה ייכנס לתוכנית החומש".

המיזם לא מתוקצב

בחברת נתיבי ישראל, שאמונה על המיזם, הבהירו כי כיום הוא אכן לא מתוקצב.
בעקבות דבריה של השרה מיכאלי, שושי כחלון-כידור, ראש עיריית כפר יונה, מסרה לגלובס כי "השרה לא גילמה כל מחויבות ו/או לוח זמנים לפתרון הבעיה. בנוסף, החלופות שהוצגו היו כלליות. לא ברור מתי הן יתבצעו, ואם אכן יפתרו את הבעיה, ההולכת ומחריפה. מדובר בפרויקט ענק המתכלל בתוכו פרויקטים נוספים, וכבר הושקעו בו מאות מיליוני שקלים מכספי ציבור. לפיכך, לא ניתן להשוות בינו לבין פרויקטים אחרים שהשרה הזכירה".