תגידו ביי למדבקות המחיר בסופר: מדוע הרשות להגנת הצרכן שינתה גישה?

הרשות להגנת הצרכן המליצה להחליף את מדבקות המחירים בסופרמרקטים בצגים אלקטרוניים, ושרת הכלכלה צפויה לקדם את הנושא לקראת חקיקה • במשך שנים הרשות התנגדה לשינוי זה, אך מחקר שביצעה לאחרונה שכנע אותה בתועלת המהלך

סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

האם בתוך כחצי שנה ניפרד ממדבקות המחיר שעל גבי המוצרים בסופרמרקט? הרשות להגנת הצרכן העבירה המלצה לשנות את הצגת המחירים על גבי מוצרים ולעבור לצג אלקטרוני. יצוין כי לאורך השנים הרשות התנגדה לשינוי שהרשתות ניסו לעודד ולדחוף להצגת המחיר באופן דיגיטלי, בהתאם למתרחש במדינות רבות בעולם. שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי אימצה את המלצת הרשות ותקדם את הנושא לקראת חקיקה. חקיקה כזו עשויה לקחת כחצי שנה כאשר הנושא יפעל במסגרת של הוראת שעה לתקופה של ארבע שנים.

האם הפרידה ממדבקות המחיר על גבי המוצרים תפגע בצרכנים? ב-1998 עוגנה לראשונה בדין החובה להציג את מחירו הכולל של כל מוצר עליו או על גבי אריזתו, בנוסף להצגת המחיר על המדף. בהמשך הצטרפה גם חובה לכלול מידע על המוצר לרבות מחיר לפי יחידת מידה, ואם מדובר במבצע על הרשתות לפרט את המחיר שקדם להנחה.

חובת הצמדת מדבקות המחיר נתפסת כאחת מהזכויות הצרכניות החשובות במדינת ישראל. זאת מאחר שהיא מאפשרת לצרכן לערוך השוואה ביתר קלות ולקבל את אינדיקציית המחיר עד לקופה ואף לאחריה בביתו. זו גם הסיבה שעד כה הביעה הרשות התנגדות להסרת המדבקות ממוצרים הנמכרים בסופרמרקטים, גם אחרי שברשתות נטען כי החיסכון הכרוך בהדבקת מחירים (כוח אדם) יוכל לבוא לידי ביטוי במחיר.

עם המלצתה לקדם חקיקה, הרשות הכניסה כמה תנאים להסכמתה למעבר להצגה דיגיטלית של המחיר בכדי להגן על הצרכנים. יצוין כי מדובר רק במוצרים הנמכרים ברשתות המזון ולא במוצרים אחרים דוגמת פריטי אופנה או פריטים לבית.

בהודעתה מציינת הרשות כי היא "בחנה טכנולוגיות חדשות הקיימות בשווקים בארץ ובעולם ומאפשרות הצגת מחירים וניהול קנייה חכמה. במסגרת הבדיקה עלה כי באמצעותן ניתן למצות את מירב ההגנות והתועלות לצרכן, דרך הצגת המחירים ויתרונות נוספים ובהם שליטה בתקציב במהלך הקנייה, שיפור משמעותי בחוויית הרכישה, חיסכון משמעותי בזמנים ומיגור התופעה של פער בין המחיר במדף לזה הנגבה בקופה". יצוין כי עם הגעתן של העגלות החכמות שיאפשרו קנייה ללא מעבר בקופה, הצרכנים יוכלו לקבל אינדיקציה למחירי המוצרים על גבי מסך שמותקן על העגלות החכמות עד למעמד התשלום וכי הצגת המחיר דיגיטלית תאפשר גם לסרוק את המחיר של המוצרים דרך הסמארטפון.

עשויה לאפשר ירידה במחירים בטווח הארוך

החוק שיקודם יאפשר לחנויות המוגדרות כקמעונאיות מזון לבחור האם לאמץ את שיטת התמחור הדיגיטלית או להישאר בהצגת המחיר על גבי כל מוצר. כאמור החוק יהיה תקף ל-4 שנים, במסגרת הוראת שעה אשר תפוג מאליה אם לא תחודש או תחוקק להוראת קבע.

חנויות שיבחרו בחלופה הדיגיטלית יחויבו בצג מחירים אלקטרונים על המדף, המחובר בתקשורת לקופות. ככל שהחנות גדולה יותר, כלומר יותר מ-300 מ"ר, תחויב בנוסף לצג מחיר אלקטרוני על המדף, בהצבת סורקים נייחים המאפשרים להוציא תווית מחיר ברת הדבקה ותחויב להנגיש טכנולוגיה המאפשרת לסרוק את המוצר על מנת לאפשר הצגת מחירו לנייד כולל מחיר ליחידת מידה.

חנות בינונית ששטחה בין 120 ל-300 מ"ר תחויב בנוסף לצג מחיר אלקטרוני על המדף גם בסורקים נייחים בחנות המאפשרים להוציא תווית מחיר ברת הדבקה בכל מעבר בין שורות. חנות שתסווג כקטנה (מתחת ל-120 מ"ר), תחויב בצגים אלקטרוניים על המדף ללא עזרים נוספים. סייג חשוב קובע כי על כל חנות שתבחר בחלופה להצגת מחיר אלקטרוני, יחול איסור להעלות מחירים במהלך יום עסקים. חנות שתבחר ביישום הרפורמה, תידרש לספק חשבונית קנייה דיגיטלית לסמאטרפון.

הרשות מונה תועלות הצפויות לשיטתה משינוי שיטת התמחור: ראשית דיוק במחירים, כלומר היעדר הבדלי מחירים בין המדף לקופה המחוברים זה לזה במערכת אחת; שנית, האמצעים הטכנולוגיים יאפשר לצרכנים לשלוט בתקציב הקניות דגש על השימוש בעגלות חכמות שיאפשרו לראות את עלות סך הסל במהלך הקנייה. עוד מייחסת הרשות שיפור בחוויית הקנייה לצד התקווה כי המהלך יוביל לירידת מחירים לאור הירידה בעלויות התפעול וזאת בטווח הארוך (היות שבטווח הקרוב הרשתות יידרשו להשקיע בטכנולוגיה מתאימה).

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי מסרה כי "הרפורמה בהצגת המחירים היא בשורה טכנולוגית משמעותית המותאמת לקידמה, שמגיעה עם סל כללים מחייבים וברורים עבור בתי העסק, בראשם ההגנה על הצרכנים לצד עידוד חווית רכישה והתאמת הרגלי צריכה נבונה. הרפורמה עתידה להוביל לייעול תהליכים ואני מצפה כי אלו יובילו להורדת מחירים עבור הצרכן. משבר הקורונה שינה את דרכי הצריכה שלנו, עודד אימוץ טכנולוגיות חדשות ואני סבורה כי הצגת המחירים והטמעת מערכות מתקדמות ברשתות המזון, יהיו צעד נוסף בשיפור השירות לצרכן לצד עידוד רכישת מוצרים תוצרת הארץ".

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מציין כי: "הקמעונאות עוברת מהפכה דיגיטלית, שמאתגרת את החשיבה המסורתית. הרשות בחנה זמן רב את נושא הצגת המחירים כדי למצוא את הדרך לצעוד עם הקדמה מבלי לאבד את ההגנה הקיימת גם לצרכן, המתקשה עם השינויים הטכנולוגיים. אני סבור שהפתרון המוצע משיג את המטרה הזאת".