בריאות הנפש וחברים חדשים: מה רוצים המטיילים מחופשתם בשנת 2022?

ענף התעופה מתחיל להתאושש מזן הדלתא, ואתר בוקינג מפרסם 7 מגמות שהוא מזהה לקראת 2022, ואת 7 היעדים מסביב לעולם שיתאימו לתייר החדש • בין היעדים: אטלנטה, עיר במחוז טרנסילבניה, ומונפלייה שבדרום צרפת

תיירים בחוף הים בתל אביב / צילום: עינת לברון
תיירים בחוף הים בתל אביב / צילום: עינת לברון

חברות התעופה בארה"ב כבר מדווחות על כמות הזמנות הדומה לזה של 2019, מה שהתעורר בעקבות פתיחת הגבולות האמריקאים לתיירים מאירופה. גם החברות האירופיות מדווחות על עלייה בגרף ההזמנות, וגם בשוק המקומי, חודש נובמבר עשוי לקרב עוד קצת את האור בקצה המנהרה עם פתיחת ישראל לתיירים ב-1 בנובמבר.

אומנם מדובר על תיירים שעומדים בתנאי התו הירוק -  כלומר מי שקיבלו שלוש מנות חיסון או קיבלו שתי מנות חיסון שלא חלפה חצי שנה מקבלת המנה השנייה, ואומנם לילדים לא מחוסנים אין אפשרות להתלוות להוריהם - אך אולי עדיין יש פה סנונית של התחלה.

גם בעולם, סביב מגמת ההתאוששות נוסכת אופטימיות זהירה. בתקופת המשבר כתבנו גם במדור זה על השינוי הצפוי בהרגלי התיירים (פחות תכנון ארוך טווח), השינוי בהעדפות (פחות מקומות הומים, יותר טבע) והשינוי בבחירת יעדי החופשה. כעת מפרסמת בוקינג העולמית שבע מגמות שהיא מזהה לקראת 2022 בעקבות מחקר בו השתתפו 24 אלף תיירים ממדינות שונות ובכללן ישראל כשהיא גם מונה את שבעת היעדים הטרנדיים לחופשה, שיענו על הצורך בשאיפה לבקר במקום פחות תיירותי ופופולרי. מבחינת בוקינג "שנת 2022 תהיה השנה שבה נרצה להפיק את המקסימום ממציאות של חוסר ודאות ולהתחיל לפצות את עצמנו בגדול על החופשות והטיולים שפספסנו".

שבע המגמות שמונה בוקינג לתיירות המתעוררת:

העיקר הבריאות (הנפשית)
79% מכלל התיירים ו-76% מהישראלים ציינו שחופשות משפרות את המצב הנפשי והרגשי שלהם - יותר מדרכים אחרות שבהן הם נוהגים לנוח ולהירגע.

כ-60% אף ציינו שהם לא הבינו עד כמה האפשרות לנפוש חשובה לבריאות הנפש שלהם עד שלא יכלו לעשות את זה (בחסות המגפה). גם התכנון מסב נחת: 84% מהמטיילים בעולם ו-88% מישראל ציינו שהמצב הנפשי שלהם משתפר כבר בשלב תכנון הנסיעה.

מדוע החופשה משפרת את מצב הרוח? כרבע מהמטיילים ציינו את היציאה מאזור הנוחות המאפשרת להם להתרענן, כמחצית מנשאלים ציינו את האפשרות לחוות סגנון חיים אחר בחופשה ואת הפן הגסטרונומי של החופשה. בנוסף, גם לשמוע שפה אחרת צוין כאלמנט שמאפשר להיטען באנרגיה מחודשת.

יוצאים מהמשרד (גם אם הוא בבית)
בין אם העבודה נעשית מהבית או מהמשרד, יש רצון עז לערוך הפרדה בין החופשה לעבודה: כך, לפי כ-70% מהמטיילים שמתכננים ב-2022 לעשות הפרדה מוחלטת בין זמן חופשה לזמן עבודה אחרי שב2021 היטשטשו הגבולות כך בין העבודה והבית.

כ-60% אף ציינו כי ב-2022 יעדיפו לחופשה מקוצרת עם התנתקות מוחלטת מהעבודה, מאשר לבלות יותר זמן ביעד החופשה בלי הפרדה בין פנאי לעבודה.

ומה עם ימי החופשה שנצברו? 50% מהמטיילים בעולם ו-62% מישראלים ציינו כי ניצלו פחות ימי חופשה בתקופת המגפה כך שיש להניח שב-2022 הימים שלא מומשו - ינוצלו. לתשומת לב המעסיקים.

תחושה של פעם ראשונה
אחרי תקופת הקיפאון עבור מי שהורגל לטוס לחו"ל מספר פעמים בשנה מגיעה ההתרגשות שתלווה לנסיעה שתשבור את הבצורת. כחמישית מהנשאלים ציינו שהם מחכים יותר מכל דבר אחר לתחושות ההתרגשות והציפייה שמלוות את תחילת הנסיעה.

ואלו רגעים יאדירו את החוויה? המשיבים ציינו את קרני השמש המלטפת, ביקור במקומות עם מקורות מים, ואף נסיעה בתחבורה ציבורית בעיר חדשה. לכך נוסיף שכל ההנאה הזו מגיעה לאחר שיורד סף הלחץ שכרוך כיום בהכנות לנסיעה דגש על בדיקות הקורונה שיש לבצע לפני טיסה למרבית המדינות, מילוי טפסים וכיוצא בכן.

שמים את הקהילה במרכז
ענף התיירות עבר טלטלה בעקבות המשבר. מדינות שנשענו על תיירות דוגמת תאילנד, חוו את הפגיעה שבעתיים, בעיקר כשתיירים מצאו את המענה לדחף לחופשה ליד הבית. בכך התחזק הקשר עם הקהילה המקומית, קשר שעל פי המחקר ימשיך ללוות אותנו גם בחופשות של 2022 עם דחף לסייע לקהילות המקומיות גם במדינות אחרות.

יותר ממחצית התיירים הגלובליים (58%) ו-37% מהישראלים אמרו שחשוב להם שהביקור ביעד יועיל לקהילה המקומית, ו-57% מהמטיילים הגלובליים וקרוב למחצית מהישראלים (49%) ירצו להשתמש באפליקציה או באתר שממליצים על יעדים שבהם העלייה בהיקפי התיירות תשפיע לטובה על הקהילה המקומית. עוד הביעו המטיילים את הרצון כי הכסף שהם מוציאים בעת החופשה יושקע בקהילה המקומית.

מרחיבים את מעגל החברים
כ-60% מהמטיילים ציינו כי הם רוצים לפגוש אנשים חדשים במהלך חופשה ובכך להרחיב את מעגל החברים שלהם, כמחצית מהנשאלים אף ציינו כי יחפשו יעד עם חיי לילה כדי שיוכלו לפגוש אנשים חדשים בבילויים. ומדוע? כי בתקופה שבה רובנו היינו סגורים בבית ראינו את אותם פרצופים שוב ושוב. גם רומנטיקה על הפרק: כ-50% מהמטיילים אף מקווים להתאהב בנסיעה הבאה שלהם.

פשוט אומרים 'כן'
אחרי ששמעו 'לא' במשך תקופה כל-כך ארוכה (לא ניתן להיכנס למדינה זו וזו), המטיילות והמטיילים אימצו צורת חשיבה חיובית יותר בנוגע ל-2022. למעשה, 63% מהמטיילים יעדיפו חופשה שבה הם נשארים גמישים ויכולים לזרום עם מה שמתחשק להם, במקום לתכנן לוח זמנים קפדני ועמוס בתוכניות. מחד אומנם נדרשת היערכות בכניסה למקומות ואתרי בילוי אולם עדיין הרצון הוא לזרום כשכ-70% מהמטיילים טוענים שיגידו 'כן' להזדמנות שתצוץ במהלך טיול או חופשה - כל עוד התקציב שלהם מאפשר את זה. כ-60% אף ציינו כי יהיו פתוחים לנסות סוגים שונים של חופשות כש-65% ציינו שלא חשוב להם מה היעד כל עוד סוג החופשה מדבר אליהם.

הטכנולוגיה תפחית את החשש
תחושת חוסר הוודאות תמשיך להיות חלק משמעותי מענף התיירות גם ב-2022. כאן נכנס תפקיד הטכנולוגיה, כשכ62% ציינו שהיא מסייעת לצמצם חששות ודאגות שקשורות לחופשה, כך בהיבט התרגום המיידי, עדכונים על לוח הטיסות באפליקציית הרלוונטיות ועוד.

היעדים הטרנדיים ל-2022: אטלנטה, טייוואן, דרום ברזיל ועוד

ומהם היעדים הטרנדיים ל-2022? 63% מהמטיילים מרגישים שהם צריכים לפצות על זמן החופשה שפספסו בגלל המגפה וכמחצית מעדיפים לבקר ב-2022 ביעד שאחרים לא מכירים ושצריך לשמור עליו בסוד, במקום לנסוע ליעד פופולרי. בוקינג גיבשה את רשימת היעדים הטרנדיים ביותר ב-2022 למי שמחפש יעדים שאינם רומא, ניו יורק או לונדון.

היעדים שמונה בוקינג הם אטלנטה, בירת ג'ורג'יה בארה"ב, טאיצ'ונג (Taichung), העיר השנייה בגודלה בטייוואן, גראמדו (Gramado) שבאזור "הדרך הרומנטית" (Romantic Route) בדרום ברזיל, זהו כביש שמוקף בנוף ציורי ועובר דרך 13 רשויות של מדינת ריו גרנדה דו סול (Rio Grande do Sul), סנטו דומינגו (Santo Domingo) ברפובליקה הדומיניקנית, בראשוב שבלב מחוז טרנסילבניה ברומניה, לנדודנו בבריטניה (ויילס) ומונפלייה (Montpellier) שבדרום צרפת.