לקראת ועידת האקלים: בני הנוער לא מתרשמים מהצהרות הממשלה, ומפנים כלפיה אצבע מאשימה

ראש הממשלה בנט אמנם הצהיר על יעד של איפוס פליטות גזי החממה בישראל, אבל המדינה לא עמדה גם ביעד הצנוע שהציבה לשנת 2020 • בני הנוער חוששים שללא חוק אקלים, התוכניות שוב לא יעמדו מול מבחן המציאות • "חברי הכנסת השקיפו מהצד, לא נסלח להם"

מצעד האקלים בתל אביב / צילום: שני אשכנזי
מצעד האקלים בתל אביב / צילום: שני אשכנזי

בזמן שיותר מעשרת אלפים מבוגרים ובני נוער נאספו היום (יום ו') בתל אביב למצעד האקלים הגדול ביותר שנערך בישראל מעולם, הכריז ראש הממשלה, נפתלי בנט: ישראל מצטרפת למדינות המפותחות בעולם, וקובעת יעד של איפוס נטו של פליטות גזי החממה שלה עד 2050. כך, צפוי בנט להצהיר בשבוע הבא מעל בימת האו"ם בכנס האקלים שיערך בגלאזגו, סקוטלנד, בהשתתפות יותר מ-100 מנהיגים מרחבי העולם, ובהם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן.

מרבית המדינות המפותחות בעולם - אשר אחראיות ל-70% מסך הפליטות העולמי - כבר הכריזו שבשנת 2050 הן יגיעו ל-0 פליטות גזי חממה. בין המדינות: ארה"ב, קנדה, צרפת, אוסטרליה, גרמניה, אירלנד, אתיופיה ועוד. כעת, מצטרפת אליהן ישראל, בהצהרתו של בנט.

נכון לעכשיו, אין לישראל תוכנית מסודרת שתביא אותה אל היעד הנכסף, ולצורך כך, תימשך עבודת מטה שהחלה בתחום. ראש הממשלה בנט אמר לאחר ההכרזה כי "משבר האקלים נוגע לחיים של כולנו, וגם לחיי ילדינו ונכדינו. זה בנפשנו, ולכן אנחנו נדרשים לזה במלוא הנחישות. ישראל היא אומת החדשנות, וביכולתה לתרום לעולם מהכישרון ומהיצירתיות שיש רק לנו. ישראל מתייצבת לצד מדינות העולם המפותחות שכבר פועלות להשגת היעד של 0 פליטות. אנחנו מתגייסים לטובת האתגר העולמי, מייצרים פתרונות טכנולוגיים ונרתמים כדי להשיג יעד חשוב זה".

איך מאפסים את פליטות גזי החממה?

איפוס נטו של הפליטות, אין משמעותו הפסקה מוחלטת של השימוש בדלקים מאובנים או של פליטות גזי החממה האנתרופוגניות. למרות שאיפוס הפליטות דורש מעבר מסיבי לאנרגיה מתחדשת, משמעות הדבר היא שככל שתהיינה פליטות - אלו יקלטו בחזרה לפני שייפלטו לאטמוספירה. כיום, חלק גדול מהפליטות נספג על ידי המערכות הטבעיות - עצים, אוקיינוסים ועוד, אך בשל הפגיעה המתמשכת במערכות הללו לצד הגידול בפליטות האנושיות, הן אינן יכולות לספוג אותן ביעילות המספקת כדי למנוע את ההתחממות הגלובלית, ללא הפחתה משמעותית בפועל של הפליטה.

כדי להגיע לאיפוס נטו של הפליטות הממשלה הצהירה כי בין היתר תפעל לפיתוח יכולות לכידת פחמן. אך תליית התקוות של בנט הטכנולוגיה, מעמידה את יעד איפוס הפליטות בסימן שאלה. כיום, אין אמצעים טכנולוגיים ללכידת פחמן מהאוויר, וניסויים קיימים בתחום - כשלו. ארגוני סביבה ומדענים מזהירים כי תליית תקוות בטכנולוגיות הללו עלולות להציב את האנושות על מסלול הימנעות מגמילה מדלקים מאובנים, המשך פליטות, ולבסוף כישלון בהשגת היעדים. ובפשטות: להמשיך להשתמש בנפט וגז.

יתר על כן, טכנולוגיות לכידת הפחמן מסתמכות על הטמנה חוזרת שלו בשכבות גיאולוגיות - צעד שבשלב זה לא ברור מהן השלכותיו הסביבתיות, ויכול להוביל גם לנזק.

למרות שהצהרתו של בנט היא התקדמות משמעותית לאחר שהממשלה הקודמת לא הצליחה להגיע להסכמות באשר לאיפוס נטו של הפליטות, וכך גם הממשלה הנוכחית בתוכניתה לכלכלה דלת פחמן, לא כולם מיהרו לשמוח הבוקר. חברי מחאת הנוער למען האקלים, הביעו היום זעם רב כלפי הפוליטיקאים, שלא ממלאים אחר הבטחות הבחירות שלהם, בזמן שמצב הסביבה הולך והופך חמור יותר, ומשפיע באופן ישיר על בריאותם ועתידם. תומר גרטל, בן 18, נאם הבוקר במצעד האקלים, והציג כתב אישום חריף נגד הפוליטיקאים.

הפגנת האקלים / צילום: איריס ארבל, החברה להגנת הטבע
 הפגנת האקלים / צילום: איריס ארבל, החברה להגנת הטבע

"בזמן האחרון, אני מסתכל בכאב על מה שכבר איבדנו. מינים של חיות וצמחים שנכחדו, נופים שנמחקו, קרחונים ואלמוגים, מערכות אקולוגיות שלמות. אנחנו בעיצומה של הכחדה המונית", אמר גרטל. "בקרוב תתקיים ועידת האקלים של האו"ם בבריטניה. הוועידה תחרוץ את גורלם של אלו שעוד לא נולדו ואת עתידם של אלו שכבר פה. ישראל הולכת אל הכנס הזה בידיים ריקות. ללא הכרזה על מצב חירום אקלימי, ללא חוק אקלים!".

רק 6% מהחשמל בארץ מופק באמצעות אנרגיה נקייה

בני הנוער חוששים שללא חוק אקלים, התוכניות של ישראל לא יעמדו מול מבחן המציאות. לפי דוח מבקר המדינה, החלטות ממשלה קודמות הסתיימו כמעט בלא כלום. רק 6% מהחשמל בישראל מופק באמצעות אנרגיה נקייה למרות הבטחות צנועות ל-10% בשנת 2020, הנסועה הפרטית במגמת עלייה, ולפי מבקר המדינה, רק 15% מהחלטות הממשלה בעשור האחרון אכן נמצאות בתוכניות עבודה, יישום או שלבי ביצוע.

למרות שממשלת בנט מונתה לפני פחות מחמישה חודשים, בארגוני הסביבה וכך גם בנוער האקלים, חוששים שההצהרות הנוכחיות - לא יעמדו במבחן המציאות ללא עיגון יעדים בחוק, שגם יאפשר לתושבים לגשת לערכאות משפטיות, אילו המדינה לא תעמוד ביעדים.

גרטל פנה בדבריו לכל אחד מהפוליטיקאים: "ראש הממשלה בנט, הפקרת אותנו, שתקת. אתה תביך את עצמך מול מנהיגי העולם. אנחנו, לא שוכחים. שר האוצר אביגדור ליברמן, בהתנגדות שלך לחוק האקלים, אתה גוזל לנו את החלומות. שרת האנרגיה קארין אלהרר ממפלגת יש עתיד, שלא קיימה בכלל את הבטחות הבחירות שלה, טרפדת את הסיכויים לחוק האקלים, התנגדת להעלאת יעדי האנרגיות המתחדשות. את תומכת בגז ונפט? איך את מסוגלת להסתכל לילדים שלך בעיניים?".

תומר גרטל במצעד האקלים / צילום: צילום עצמי
 תומר גרטל במצעד האקלים / צילום: צילום עצמי

לאחרונה, הצהירה שרת האנרגיה אלהרר כי לא יינתנו עוד אישורים לחיפושי נפט בישראל, ואולם, רישיון שניתן לחיפושים בערבה לא בוטל, ואלו יחלו בקרוב. מנגד, הממשלה תדרש לאישור או לדחייה של המלצות ועדת אדירי 2, שבטיוטת ההמלצות שלה מבקשת להאיץ חיפושי גז בים ולהגדיל את סף הייצוא של ישראל. זאת, כדי למקסם את הרווחים הפוטנציאליים לישראל מהפקת הדלק הפוסילי הפוגע באקלים, לפני שהעולם ימתן את השימוש שלו בגז ופוטנציאל הרווחים יצטמצם.

השבוע, בוועידה שנערכה בכפר סבא, אמרה שרת האנרגיה כי הגז הינו "דלק מעבר", אך עד היום הממשלה לא קבעה יעדי אנרגיה מתחדשת לשנת 2050, ואין לה מפת דרכים מוגדרת לצמצום משמעותי של הסתמכותה על גז.

גרטל גם פנה בשם הנוער גם לחברי הכנסת הסביבתיים, ואמר: "חברי וחברות הכנסת הסביבתיים לכאורה, מהאופוזיציה ומהקואליציה, השקפתם מהצד ולא פציתם פה אל מול המחדל הממשלתי. לא מילאתם את תפקידכם. אני לא אוכל לסלוח לכם. תתביישו. כמעט כל מפלגות הקואליציה התחייבו לפעול, חלקן אפילו צועדות היום פה איתנו. אף אחת מהן לא קיימה. אין שינוי. כי אם היה שינוי - לא היינו פה. הגיע הזמן להכריז על מצב חירום אקלימי, הגיע הזמן לחוק אקלים. אלו הם הצעדים שצריך לנקוט, פחות מזה לא מקובל. יש לכם עוד אפשרות לשנות. אנחנו יודעים שיש לנו סיכוי ליצור יחד עתיד טוב יותר. בשביל בעליי החיים כולם, למען הטבע, בשביל דור העתיד, ולמען החיים עצמם".

זנדברג על החלטת בנט: "היסטוריה!"

יותר מעשרת אלפים בני אדם צעדו הבוקר בתל אביב ודרשו מהפוליטיקאים: ״צדק סביבתי עכשיו״. ״מצעד האקלים״, אירוע שנתי אותו עורכות תנועות אקלים וסביבה בהובלת ארגון מגמה ירוקה, ובהשתתפות כל ארגוני הסביבה בישראל. בין היתר, השתתפו במצעד צלול, שומרי הבית, גרינפיס, החברה להגנת הטבע ועוד רבים השנה, מתקיים המצעד בישראל תחת המסר: ״נגמר למנהיגים הזמן, אין מקום להצהרות - רק מעשיים מידיים״.

גם פוליטיקאים ומפלגות השתתפו בהפגנה. פעילים של תנועת 'יש עתיד', 'העבודה' ו'מרצ' היו בין הצועדים, והשרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הגיעה הבוקר גם היא להפגנה. זנדברג עצמה פעלה בשבועות האחרונים כדי לקדם חוק אקלים ולהגיע להסכמות מול משרדי הממשלה, וכדי לשדרג את יעדיה של ישראל בתחום האנרגיה המתחדשת והפחתת הפליטות, שכן אלו נחשבים לנמוכים לעומת היעדים שהציבו המדינות המפותחות, ואף חלק מהמדינות המתפתחות.

לדברי זנדברג, "היסטוריה! מדינת ישראל מצטרפת לעולם ומתחייבת לאפס פליטות נטו עד לשנת 2050. היו התנגדויות וקשיים ובסוף הצלחנו להעביר את המסר שמדינת ישראל צריכה ויכולה לאפס את פליטות הפחמן ולהצטרף למאבק במשבר האקלים. זה טוב לעולם, זה טוב לנו, וזה בעיקר מחייב אותנו להשתנות. להפסיק עם פיתוח שדות הנפט והגז, ולחוקק חוק אקלים שיעגן את המחויבות של ישראל של איפוס הפליטות".