"המצב היה מאוד קשה, אבל לא ויתרתי, כי מצאתי את הייעוד שלי"

ענבר שמני בת 37 מתל אביב • מטפלת ברפואה סינית ומדריכת פילאטיס • "אחרי הסגר הראשון מצאתי את עצמי מחוץ לבית עם ילדה, והבנתי שאני מתחילה את הכול מאפס" •  גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

ענבר שמני, מטפלת ברפואה סינית ומדריכת פילאטיס / צילום: תמונה פרטית
ענבר שמני, מטפלת ברפואה סינית ומדריכת פילאטיס / צילום: תמונה פרטית

לפני כמעט שלוש שנים יצאה ענבר שמני לקריירה עצמאית בתום כחמש שנים כדיילת באל-על. במקרה הספציפי שלה ניתן להבין שגם אם הייתה מוותרת על חלום העצמאות, סביר להניח שהייתה נפגעת משמעותית כתוצאה ממשבר הקורונה שפקד קשות את ענף התעופה. כך או כך, שמני לא ויתרה על החלום ופתחה בביתה קליניקה לדיקור ורפואה סינית, ושילוב שעורים פרטיים בפילאטיס.

"במקור בכלל למדתי משפטים ובמשך כמה שנים עבדתי בפיתוח עסקי", היא מעידה. "אבל החלטתי לעשות שינוי, העבודה כדיילת הייתה חלק ממנו, ובמהלכה למדתי רפואה סינית ופילאטיס. זמן קצר לפני פרוץ המגפה פתחתי רשמית קליניקה משלי, ואז הכול נתקע". למשבר העסקי אליו נקלעה, התווסף במקביל משבר נוסף. "באותו הזמן המשפחה שלי התפרקה, ועברתי פרידה. אחרי הסגר הראשון מצאתי את עצמי מחוץ לבית עם ילדה, נאלצנו לעבור דירה, והבנתי שאני מתחילה את הכול מאפס. לא היו לקוחות, כי גם קודם זו הייתה התחלה. אבל הסגר והמעבר שיתק את הכול. מטופלים חששו מהמגפה".

איך הסתדרת?
"אני לא יודעת. לא קיבלתי את המענקים כי העסק היה חדש. לא עמדתי בשום פעימה, למעט מענק עבודה של 4,000 שקל. החלטתי להיות עצמאית מתוך אומץ ואופטימיות וגיליתי שהמדינה לא עוזרת למי שהכי צריך. רק בימים האלה גיליתי שפספסתי שני מענקים שכן יכולתי לקבל, אבל אף אחד לא טרח להודיע לי".

היו לא מחשבות לוותר ולנסות מסלול אחר?
"כלום. כל הזמן אמרתי שאין סיכוי. מצאתי את הייעוד שלי ואני אלחם עליו. היו מתקשרים אליי שאלך לעבוד בסופר, והיו יורדים עליי שאני מתעקשת ושיש לי גאווה. אבל לא ויתרתי, האמנתי שאסתדר ואהיה בסדר. כשאת מגיעה לזה בגיל יותר מאוחר את מבינה שככה את רוצה לחיות את החיים, ושאת רוצה לעבוד בשביל עצמך ולא בשביל מישהו אחר. לכן עשיתי כל הזמן פעולות שיווק - בפייסבוק וברשתות, אפילו לא ממומן. אחרי הסגר השני נפתחה קצת הפעילות והגיעו אנשים מהאזור, בצפון תל אביב. בהתחלה הצעתי מחיר אטרקטיבי שקראתי לו מחיר קורונה. אמרתי שזה עדיף על אפס הכנסה. לאט לאט הקמתי קבוצות קטנות ומצומצמות לפילאטיס במקביל לטיפולים, והתחלתי לרכז קהל".

מה המצב עכשיו?
"הרבה יותר טוב. הייתה עלייה והשיווק עבר מפה לאוזן. חזרתי לגבות מחירים סבירים יותר, כי הספקתי לבנות מוניטין. הפעילות עדיין קטנה, מדובר עדיין בעסק פטור, אבל אני שואפת לצמוח, להיות עסק מורשה ולהגיע ל-30 מטופלים בשבוע ועוד מתאמנים. אני מודה שאני משקיעה יותר מאמץ בשיווק הרפואה הסינית, אבל כרגע הפילאטיס עדיין מהווה מחצית מההכנסות שלי. המצב אמנם טוב יותר, אבל זה עדיין לא פשוט. בחגים למשל, רבים חזרו לטוס לחו"ל ושוב לא הייתה הרבה עבודה".

והיכן יהיה המיקוד?
"אני חושבת שהרפואה הסינית. הייתי תלמידה טובה, והצבתי לעצמי מטרה גם להיות חלק מצוות ההוראה, תוכנית שגם אותה הקורונה והפרידה שיבשו בשנה שעברה, אבל השנה כבר הצטרפתי לצוות במקביל לעבודה הרגילה. אני רוצה להמשיך ולהתפתח ולעזור לאנשים לפתור בעיות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il