גז טבעי | בלעדי

מערבולת בשוק? בזן וכיל בוחנות רכישת גז טבעי מתמר ולוויתן

בחברת אנרג'יאן אומנם הודיעו על תחילת הפקת גז ממאגר כריש באמצע 2022, אבל חלק מלקוחותיהם לא לוקחים סיכון ובוחנים חלופות • לגלובס נודע כי בכיל ובבזן פנו לבעלות תמר ולוויתן לבדוק אפשרות לרכוש מהם גז טבעי החל ממאי 2022 • אז מדוע דווקא בשותפויות הגז לא ממהרים לשמוח על הלקוחות הפוטנציאליים החדשים?

אסדת תמר / צילום: אלבטרוס
אסדת תמר / צילום: אלבטרוס

בבזן ובחברת ICL (כיל לשעבר) שבשליטת איש העסקים עידן עופר, פנו לשותפויות הגז שמחזיקות במאגרי תמר ולוויתן בכדי לבדוק אפשרות לרכוש מהם גז טבעי החל מחודש מאי הקרוב - כך נודע לגלובס. זאת, במקרה שהתחלת הפקת הגז הטבעי ממאגר כריש, שבשליטת חברת אנרג'יאן, תידחה שוב. מדובר בשתי חברות שנחשבות לצרכניות גז טבעי "כבדות" שצורכות כ-1.75 BCM (מיליארד מטר מעוקב) בשנה. אם העסקה מול תמר תיחתם אז יהיה מדובר בהארכת חוזה קיים, שכן כיום הן צורכות גז מתמר, כחלק מהסכם שצפוי להסתיים בסוף אפריל הקרוב. נכון לעכשיו לא ברור האם בשתי החברות בודקים רק אפשרות לרכישת גז טבעי לתקופה קצובה, או שמא מדובר בבדיקת חלופה על פני רכישת גז טבעי מאנרג'יאן שמפתחת את מאגר כריש.

בפברואר 2020 דיווחה אנרג'יאן כי הפקת הגז הטבעי מכריש תחל בסוף 2021. אלא שכעבור זמן היא עדכנה על עיכוב, לפיו ההפקה תתחיל באמצע 2022. בדיווחי החברה הם תלו את הסיבה לעיכוב במגפת הקורונה שהקשתה על הפעילות התפעולית כחלק מהפקת הגז. לפני חודשיים הודיעה החברה על קצב ההתקדמות, לפיו "יציאת האסדה הצפה (FPSO) מסינגפור לישראל צפויה ברבעון הראשון של שנת 2022. גז ראשון - באמצע שנת 2022". עם זאת אותו הדיווח כלל גם חלק פחות חיובי עבור החברה שהודיעה שבשל האיחור היא תפצה לקוח אחד בפיצוי שמוערך ב-23 מיליון דולר, וכי לקוח אחר שחתום על הסכם רכישת גז טבעי מכריש פנה למנגנון בוררות, ויתכן כי ההתקשרות בין הצדדים תסתיים. מבדיקת גלובס מדובר ב"דליה אנרגיות", שמחזיקה בתחנת הכוח דליה, כאשר לפי ההסכם בין הצדדים זו אמורה לרכוש גז טבעי בהיקף שנתי של 0.8 BCM. בדליה אנרגיות סירבו להתייחס לפרסום בגלובס, וגם כעת לא מוכנים לפרט בנושא.

הכנסה של 2.5 מיליארד דולר

לבזן יש הסכם מול אנרג'יאן שאושר ב-2018 לאספקת גז טבעי לתקופה של 15 שנה, מרגע תחילת הפקת הגז הטבעי. כמות הגז שנכללת בעסקה הינה כ-17 BCM, כאשר עלות רכישת הגז הטבעי לחברה עשויה להגיע לכ-2.5 מיליארד דולר. העסקה נעשתה לפי מחיר מינימלי של 3.975 דולר ליחידת חום, כאשר לפי ההסכם נקבעו אבני דרך לביצוע פעולות לפיתוח המאגר. "במקרה של אי השגתן, תהא אפשרות להביאו לסיום. בנוסף, בנסיבות מסוימות, נקבע פיצוי במקרה של עיכוב במועד תחילת הזרמת הגז", נכתב בדוח השנתי של בזן לגבי ההתקשרות.

כן נכתב בדוח, אולי כדי להפיג חששות של בעלי עניין, כי "לאור התקשרות החברה בהסכם הגישור לרכישת גז טבעי משותפות תמר (ההסכם הנוכחי. ג"ל), עיכוב במועד תחילת הזרמת הגז הטבעי מאנרג'יאן עד לתום שנת 2022 אינו צפוי להשפיע באופן מהותי על תוצאות הקבוצה".

גורם בשותפות תמר עמו שוחחנו מסר כי ההסכם מול בזן אכן כולל אפשרות של מכירת גז טבעי עד סוף 2022, אלא שהחל ממאי 2022, ההסכם מוגדר כאינטרפטבל (Interruptible), כלומר הסכם מחייב רק על בסיס אספקה זמינה. בדיווחים לבורסה שפרסמו בקיץ שעבר תמר פטרוליום, שמחזיקה 16.75% ממאגר תמר, וישראמקו (28.75% מהמאגר) הדבר נכתב מפורשות. באותם הדיווחים יש גם התייחסות להסכם לאספקת הגז הטבעי ממאגר תמר לחברת ICL, "אשר תנאיו דומים בעיקרם להסכם האספקה (מול בזן. ג"ל), למעט כמויות הגז העשויות להימכר על פיו".

חשש מפגיעה ברווחים

למרות האפשרות להגדיל את המכירות, בשותפויות הגז לא ממהרים להתלהב, מחשש שההכנסות שלהן דווקא ייפגעו. לפי גורם עימו שוחחנו, הדרישה המקסימלית לגז טבעי הינה בחודשי הקיץ, ונכון להסכמים הקיימים, השותפויות לא יכולות למכור יותר בתקופה זו בתשתיות הקיימות. היות ששתי צרכניות כבדות של גז טבעי הן מצרים וירדן, עלה החשש בקרב חלק ממנהלי שותפויות הגז כי במשרד האנרגיה יבקשו לחייב אותם להעדיף חברות ישראליות כמו בזן ו-ICL, על פני הירדנים ובעיקר על פני המצרים. במקרה כזה, היות שהגז הטבעי שנמכר לשתי מדינות אלה יקר יותר, ייתכן ותהיה בכך פגיעה כספית מסוימת בהכנסות של שותפויות הגז.

מחברת בזן נמסר: "בזן בוחנת באופן עצמאי מקורות להשלים את אספקת הגז הטבעי, בתקופת הביניים עד לקבלת גז באופן סדיר מאנרג'יאן, ככל שיהיה עיכוב במועד האספקה המתוכנן (הצפוי להיות באמצע 2022)".

מחברת ICL נמסר: "לא חל כל שינוי בהסכם ההתקשרות לאספקת גז טבעי. החברה ערוכה בחוזה אספקה עם מאגר תמר עד לפתיחת המאגר של חברת אנרג'יאן".

מחברת שברון נמסר: "בהתאם למדיניות החברה, איננו מגיבים בנושאים מסחריים".