34 אלף איש ננעלו בדיסנילנד בשנחאי מחשש להתפרצות קורונה

יותר מ-30 אלף מבקרים ננעלו אתמול בדיסנילנד שנחאי, והותר להם לצאת רק לאחר שנבדקו לקורונה • לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", הרשויות בסין נקטו בצעד הזה בגלל אישה שנדבקה בנגיף וביקרה בפארק השעשועים

דיסנילנד בשנחאי / צילום: Associated Press, Kin Cheung
דיסנילנד בשנחאי / צילום: Associated Press, Kin Cheung

בזמן שאלפי מבקרים בדיסנילנד שנחאי עמדו בתור לרכבות ההרים וצפו בזיקוקים אתמול (א'), הצוות סגר בשקט את פארק השעשועים. אנשים בחליפות מגן נכנסו פנימה דרך השערים, והתכוננו לבדוק את כולם לקורונה לפני שיוכלו לעזוב את המקום.

לפי בלומברג, עד חצות נבדקו כמעט 34 אלף איש - כולם נמצאו שליליים, אך הם עדיין נדרשים להיות בבידוד ולהיבדק שוב בעוד כשבועיים.

סגירת אחד הפארקים הרווחים ביותר של חברת וולט דיסני מגיעה אחרי שאישה שביקרה בשנחאי נמצאה חיובית לנגיף. לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, היא הייתה ביום שבת האחרון בפארק השעשועים - מה שעורר מאמץ אגרסיבי לאיתור מגעים, שבסופו של דבר הוביל ללכידת המבקרים והצוות בפארק.

סין מעוניינת לא רק לדכא את הנגיף - אלא לחסל אותו

הצעד הזה עשוי להיראות קיצוני במקומות אחרים בעולם, אבל הוא מסמל את הגישה הנוקשה יותר ויותר של סין לשמירה על תחלואה אפסית בכל מחיר.

מאז שהכילה את ההתפרצות הראשונית של הקורונה בווהאן, סין מעוניינת לא רק לדכא את הנגיף - אלא לחסל אותו. לשם כך היא נקטה בשורה ארוכה של צעדים, ביניהם סגירת גבולות, הטלת סגרים וביצוע בדיקות המוניות, שנועדו לאתר חולים לפני שהמחלה מתפשטת. זו הייתה אסטרטגיה מוצלחת במדינות נוספות, כמו סינגפור, טיוואן, אוסטרליה וניו זילנד, עד שוריאנט הדלתא הפך אותה לכמעט בלתי אפשרית לביצוע.

סין נותרה היחידה שממשיכה באסטרטגיית אפס תחלואה. בזמן שבמקומות אחרים כבר פותחים גבולות ולומדים לחיות עם הנגיף, סין מכפילה את המאמצים שלה למיגור המחלה, אפילו כשגלי תחלואה של וריאנט הדלתא פורצים בתדירות גבוהה יותר ומתפשטים ליותר ממחצית ממחוזות המדינה.

לפי worldometer, יותר מ-800 איש חולים כעת בנגיף בסין, ויותר מ-160 מיליון בדיקות קורונה כבר נערכו במדינה. 

גלי התחלואה מאתגרים את הקו הקשה שנוקטת סין

בעוד שהסגרים והגבלת התנועה בסין הופכים לנפוצים יותר ויותר, כמה גורמי ממשל הולכים אפילו רחוק יותר במאמצים שלהם להרחיק את הנגיף.

מחוז קטן בג'יאנגשי שבדרום-מזרח סין הפך את כל הרמזורים שלו לאדומים אחרי שזוהה מקרה אחד של קורונה, ששבר רצף של 610 ימים ללא תחלואה במחוז. המהלך, שלטענת הרשויות המקומיות היה צעד חירום שנועד להפחית את התנועה באזור, זכה לביקורת חריפה ברשתות החברתיות הסיניות, בהן התנגדות בדרך כלל מצונזרת. הוא בוטל במהרה והרמזורים חזרו לפעול כרגיל, לפי דיווחים בכלי התקשורת המקומיים.

להקשחת ההגבלות בבייג'ינג יש השלכות קשות. חלק מהתושבים שעזבו את הבירה הסינית דיווחו שהם לא מסוגלים לשוב אליה כי הם מתועדים ככאלה שהיו לאחרונה בעיר, שחלקים ממנה מוגדרים כעת בסיכון גבוה בגלל התפרצות קטנה. הם תקועים בשדות תעופה ובתחנות רכבת ברחבי סין, ורבים מתוכם פנו לרשתות החברתיות כדי להביע ביקורת ולבקש סיוע.

תינוק אחד נבדק כבר 74 פעמים לקורונה

אבל כנראה שבשום מקום לא ניכר האבסורד של מסירותה של סין למדיניות אפס תחלואה כמו בעיר הקטנה רואילי שבדרום-מזרח המדינה, בגבול עם מיאנמר. אנשים שם חיו תחת סגר ארבע פעמים בשבעת החודשים האחרונים בלבד. על 268 אלף התושבים נאסר לעזוב את העיר משום שהנגיף ממשיך להגיע אליה ממינאמר.

סגן ראש העיר לשעבר התחנן לפני כשבוע לסיוע נוסף מבייג'ינג, ואמר כי העיר לא יכולה להשתלט על הנגיף לבדה, וכי ההגבלות הנוכחיות הורגות את העסקים הקטנים בה. כלי תקשורת מקומיים דיווחו בסוף השבוע האחרון על תינוק שנבדק כבר 74 פעמים(!) לקורונה מאז ספטמבר 2020, כאשר בדיקות המוניות של ערים ואוכלוסיות שלמות נכנסו לארגז הכלים הסיני למלחמה במגפה.

עם כנס הייבוא המרכזי שיתחיל בשנחאי בסוף השבוע הקרוב ועם אולימפיאדת החורף שתתקיים ליד בייג'ינג בעוד פחות מ-100 יום, סביר מאוד להניח שסין לא תשנה את הטקטיקה שלה בזמן הקרוב, אפילו כששאר המדינות בעולם נפתחות.

הנשיא שי עצמו נוקט אף הוא באותה גישה: הוא לא עזב את סין מאז שהמגפה החלה, ובחר שלא להשתתף בפסגת G-20 שהתקיימה בשבוע שעבר ברומא ובוועידת האקלים שמתקיימת כעת בגלזגו.