משבר השבבים מחריף: תצטרכו לחכות מעל חודש בשביל סמארטפון חדש

דוחות היבואניות מתריעים בפני שיבושים משמעותיים באספקה בשנת 2021, משווקים בארץ לא יודעים מתי אפשר יהיה לחזור להפצה נורמלית, והמחסור מורגש לא רק בשוק הסלולר • משווק בשוק: כל מה שמייבאים נחטף, לא מספיק לעמוד בלוחות הזמנים

דוכן למכירת מכשירי סלולר בקניון / צילום: תמר מצפי
דוכן למכירת מכשירי סלולר בקניון / צילום: תמר מצפי

מפעילים ומשווקים מדווחים על התארכות בזמני ההמתנה למכשירי סלולר. משיחות עם גורמים שונים בשוק עולה כי זמני ההמתנה רק הולכים ומתארכים, ולקוחות שרוצים לרכוש מכשירי אייפון 13 (ואפילו דגמים יותר ישנים כמו 12 ו-11), יכולים לחכות אפילו חודש ויותר. כתוצאה מכך ניכר ביקוש גם לדגמים של מכשירים סיניים, וכדברי אחד המנהלים, מוכרים כל מה שניתן למכור.

העיכובים באספקות מכשירים הם תופעה בינלאומית כחלק ממשבר תעשיית השבבים, והגרוע מכל הוא שאין לאף אחד מושג מתי הוא יסתיים, ולכן אין צפי לסיום המשבר.

 
  

ההזמנות תופחות, היבואנים לא מספיקים

גורמים בתעשייה מציינים כי אי-הוודאות לגבי המועד לאספקת מכשירים היא צרה צרורה, היות שמשווקים לא יודעים לתכנן קדימה את ההזמנות שלהם.

ישנם דגמים חדשים מסוימים שצפויים לצאת, כמו אצל סמסונג, שאיש לא יודע לתכנן את היקף ההזמנות למכשירים חדשים או למכשירים מדגמים קיימים, ואז ישנו חשש להיתקעות עם מלאים.

בנוסף, המחסור יוצר בעיות משפטיות לא פשוטות מול לקוחות עסקיים גדולים שהזמינו כמויות גדולות של מכשירים וחתמו חוזה מול מפעילים או משווקים, והאחרונים לא מצליחים לעמוד בחוזה.

"מה עושים כשיש לך לקוח שעשה הזמנה של 3,000 מכשירים, ועכשיו אתה מודיע לו שאתה לא יכול לעמוד בלוחות הזמנים?", מלין גורם בתעשייה.

דוחות חברות הסלולר צפויים להיפגע

נדגיש כי המחסור במכשירים צפוי להשפיע לרעה על דוחות חברות הסלולר גם ברבעון השלישי שיתפרסמו במהלך נובמבר, וגם ברבעון הרביעי שבו צפויה הפגיעה להיות יותר מורגשת.

היבואניות והמשווקות הגדולות כבר התריעו על כך. אייקון (איידיגיטל) הודיעה בתשקיף שלה על עיכובים משמעותיים באספקה בשנת 2021; וסאני תקשורת, יבואנית סמסונג בישראל, דיווחה בדוחות הרבעוניים כי עדיין לא ברור כיצד העיכובים העולמיים ישפיעו על יבוא המכשירים.

חברות הסלולר מזמן מתייחסות למכירות ציוד הקצה כאל בלון חמצן, והן מושפעות מאוד מעיתוי ההשקות של מכשירי דגל בעיקר. ציוד הקצה הפך להיות מרכיב לא פחות חשוב בהכנסות מאשר דקות זמן אוויר, כיוון שהשוק התחרותי בישראל בקושי מאפשר לחברות להרוויח ממכירות זמן אוויר.

הסיטואציה הפכה את תפקיד סמנכ"לי המכירות לרגיש מאוד בחברות, ולא מעט מהם גם שילמו מחירים אישיים כשהמכירות נחלשו. הצד השני של המטבע הוא שסמנכ"לי המכירות של ציוד קצה הפכו להיות בשנה האחרונה סלבריטיז. כולם מחפשים את קרבתם, בתקווה שיקדימו להם משלוח מכשיר.

השוק הישראלי נשלט בידי אפל וסמסונג

השוק הישראלי סובל מאותן בעיות של מחסור כמו בכל העולם, אך יחד עם זאת הוא שוק שנשלט באופן מוחלט על-ידי סמסונג ואפל, ולא בכל העולם המצב זהה. התוצאה היא שהשוק בישראל הפך להיות הרבה יותר תלוי באספקות של שני היצרנים המובילים, והוא פחות פתוח לנסות דגמים של יצרנים חדשים שנמכרים בישראל, אך בהיקפים מאוד נמוכים, גם כאשר ההבדלים באיכות זניחים.

זו אגב הסיבה שהמחסור בדגמים של סמסונג בדגמי הביניים, ולא במכשירי הפרימיום, מאוד מורגשים בשוק. הצרכן הישראלי מעדיף דגם ביניים של יצרן כמו סמסונג על דגם פרימיום של יצרן סיני.

נקודה נוספת שמשפיעה על השוק הישראלי היא החנויות הקטנות שרוכשות מכשירים ממפעילים וממשווקים גדולים. הן נמצאות במשבר עוד יותר קשה, כי אם יש מחסור אצל המשווקים הגדולים והמפעילים - על אחת כמה וכמה יש אצלן.

בנוסף, גם הכניסה של רשת החנויות החדשה RED מבית הוט ופוקס צפויה לזעזע את השוק עוד יותר ולהגביר את התחרות לרמות אכזריות ממש. מדובר ברשת חדשה שתשב במרכזי הקניות הגדולים והמרכזיים בישראל ומתכננת בשלב הראשון חמישה סניפים עד סוף השנה, שילכו ויתרחבו ל-30 סניפים בהדרגה.

לרשת החדשה צפויות אותן בעיות אספקה פחות או יותר כמו לכל המפעילים, אך היא עשויה לפצות על כך במידת מה בזכות הקשרים של הוט עם חברת-האם שלה אלטיס ולנצל את כוח הקנייה הבינלאומי שלה.

זה לא אומר של-RED יש צינור אספקה מובטח, אבל היא ללא ספק תנסה להיעזר בו, כאמור כי הבעיות והעיכובים הם כלל-עולמיים.