תקציב 2021-2022 - מתחילים: כך יתנהלו הדיונים וההצבעות בכנסת

מליאת הכנסת תיפתח הבוקר באופן חריג בשעה 9:00 כדי להתחיל את הדיונים ואת ההצבעות על תקציב המדינה ועל חוק ההסדרים • הדיונים יימשכו באופן רציף עד יום רביעי בשעה 18:30, אז יחלו ההצבעות על התקציב • אם ההצבעות יתנהלו כמתוכנן, הקואליציה צפויה להעביר את החוקים עד יום שישי בבוקר

ראש הממשלה נפתלי בנט והשרים יאיר לפיד ובני גנץ במליאת הכנסת / צילום: חיים צח לע''מ
ראש הממשלה נפתלי בנט והשרים יאיר לפיד ובני גנץ במליאת הכנסת / צילום: חיים צח לע''מ

תקציב 2021-2022 - מתחילים: מליאת הכנסת תיפתח הבוקר (ג') באופן חריג בשעה 9:00 כדי להתחיל את הדיונים ואת ההצבעות על תקציב המדינה ועל חוק ההסדרים. הדיונים יימשכו באופן רציף יום וליל עד ליום רביעי בשעה 18:30 בערב, אז יתחילו ההצבעות על התקציב. אם ההצבעות יתנהלו כמתוכנן, צפויה הקואליציה להעביר את החוקים עד ליום שישי בשעות הבוקר ולהבטיח הן את תקציב המדינה והן את הישרדותה הפוליטית עד לתקציב 2023.

ועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך קבעה בתחילת השבוע סדרי דיון מיוחדים להצעות חוקי התקציב בהתאם לסעיף 98 לתקנון הכנסת, לפיו קוצבים דיונים שאמורים להיות ארוכים מאוד לפרקי זמן מתוכננים מראש. הדיון הבוקר ייפתח בהצגת הצעת החוק על-ידי יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, וראשי הוועדות האחרות שטיפלו בפרקים מתוך הצעות החוק. מסגרת הזמנים קובעת כי את רוב שעות הדיון ימלאו חברי האופוזיציה שינאמו כ-24 שעות, ושמונה שעות נוספו יוקדשו לנאומי חברי הקואליציה.

סיכום הדיון והמעבר להצבעות עצמן ייערכו כאמור ביום רביעי בשעה 18:30 בערב על-ידי שר האוצר אביגדור ליברמן. אז ינאמו גם ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד וכן ח"כ קושניר. אז יחלו ההצבעות על חמשת חוקי התקציב, ובהם 500 הסתייגויות שהוגשו על-ידי האופוזיציה, מהן נקבעו עשר הצבעות שמיות לקואליציה ולאופוזיציה, לצד האפשרות ליו"ר הכנסת להוסיף עוד הצבעות כאלה במהלך הדיון.

היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, אמרה בתחילת השבוע כי "הצעת חוק התקציב היא הצעת החוק רחבה וגדולה בהיקף שלא היה פה ב-20 שנה האחרונות. בנוסף, להצעות הוגשו ההסתייגויות ענייניות, ועל כן ראוי לתת לאופוזיציה זמן דיון הולם".

ח"כ עידית סילמן (ימינה) אמרה כי הדיון יתפרס על פני 33.5 שעות דיון. 24.5 שעות יינתנו לאופוזיציה, והיתר לקואליציה. זמני וסדרי הדיון סבירים, ולא היה מקום לטעון שההסדר לא הוגן".

כפי שכבר כתבנו, בהנהלת הקואליציה מנהלים את מבצע ההצבעות באופן מוקפד, שכן רוב חברי הקואליציה לא העבירו תקציב מימיהם, ועל כן עולה החשש לטעויות אנוש שיסרבלו את הליך ההצבעה. בין היתר נקבע מתי ניתן לצאת לשירותים, התפריט של חברי הכנסת בימים אלה, וכל יציאה מהמליאה תידרש לאישור מראש.

בקואליציה לא חוששים בשלב זה מעריקים שיפילו את החוק, אך מנהלים משא-ומתן מתמשך עם אנשי הרשימה המשותפת בניסיון לקבל מהם גיבוי למקרה חריג. אנשי המשותפת אומנם טוענים כי בכוונתם להתנגד לתקציב, אך כפי שביום השבעת הממשלה הם הצילו אותה, בקואליציה סומכים על גיבוי מהם במקרה חירום גם כעת.