אחרי גוגל ומיקרוסופט: גם יאהו יוצאת מסין

ה"נסיגה" היא סמלית במידה רבה, שכן רבים משירותי החברה כבר נחסמו על-ידי המשטר בסין • יאהו היא חברת הטכנולוגיה הזרה האחרונה שיוצאת מסין, אחרי מיקרוסופט שסגרה את לינקדאין במדינה בחודש שעבר וגוגל, שיצאה כבר לפני מספר שנים

שלט חוצות של יאהו ברכבת התחתית של בייג'ינג / צילום: Associated Press
שלט חוצות של יאהו ברכבת התחתית של בייג'ינג / צילום: Associated Press

יאהו הודיעה היום (ג') כי היא יוצאת מסין. בהודעתה ציינה החברה כי מדובר בסביבת פעולה מאתגרת יותר ויותר. ה"נסיגה" של החברה מסין היא סמלית במידה רבה, שכן רבים משירותי החברה כבר נחסמו על-ידי המשטר שם.

לפי דיווח ב-AP, המהלכים שנקטה בעת האחרונה הממשלה הסינית, אשר נועדו להרחיב את שליטתה בחברות טכנולוגיה - כולל ענקיות הטק המקומיות - הם ככל הנראה מה שהטה את הכף עבור יאהו.

"מתוך הכרה של האתגרים הגוברים בזירה העסקית והמשפטית בסין, השירותים של יאהו כבר לא יהיו נגישים יותר מסין היבשתית החל מ-1 בנובמבר", החברה הודיעה בהצהרה שפירסמה. לפי ההצהרה, יאהו "נותרת מחויבת לזכויות המשתמשים ולאינטרנט חופשי ופתוח".

יאהו היא חברת הטכנולוגיה הזרה האחרונה שיוצאת מסין. גוגל ויתרה על השוק הסיני לפני מספר שנים, ובחודש שעבר לינקדאין, הרשת החברתית של מיקרוסופט, הודיעה כי תסגור את האתר הסיני שלה ובמקומו תקים מעין לוח דרושים.

הנטישה של החברות הזרות ממחישה את הדילמה שהן עומדות בפניה - מדובר בשוק פוטנציאלי ענק, אך הוא כזה שבו הממשל דורש צנזורה של מילות מפתח ותוכן שנחשבים ללא הולמים או לרגישים מבחינה פוליטית.

אל החלל שנשאר בעקבות נסיגת החברות הזרות נכנסו חברות מקומיות, מה שיצר מעין אינטרט אלטרנטיבי עם ענקיות דיגיטליות משלו. מנוע החיפוש Baidu החליף במידה רבה את גוגל ואת יאהו בסין, ו-Weibo ו-WeChat הפכו לרשתות החברתיות המובילות במדינה.

העזיבה של יאהו באה במקביל ליישום חוק הגנת המידע האישי בסין (Personal Information Protection Law), שמגביל את המידע שחברות יכולות לאסוף וקובע סטנדרטים לאופן שבו יש לשמור אותו.

החוק בסין קובע שאם הן יתבקשו לעשות כן, חברות הפועלות במדינה חייבות למסור נתונים לרשויות - מה שמקשה על חברות מערביות לפעול שם, מכיוון שהן עשויות להתמודד עם לחץ מבית בעקבות כניעה לדרישות הסיניות.

יאהו ספגה בעבר ביקורת קשה מצד מחוקקים בארצות הברית, אחרי שב-2007 היא מסרה לבייג'ינג נתונים על שני מתנגדי שלטון סיניים - מה שבסופו של דבר הוביל למאסרם.

החברה צמצמה לאורך השנים את פעילותה בסין - בתחילת העשור הקודם היא סגרה את שירותי המוזיקה והמייל במדינה, וב-2015 היא סגרה את המטה שלה בבייג'ינג. מי שניסה להיכנס היום לאתר Engadget China, אתר חדשות טכנולוגי שיאהו המשיכה להפעיל, ראה הודעה שאומרת שהאתר לא יפרסם עוד תוכן.

סין חסמה את מרבית הרשתות החברתיות ומנועי החיפוש בעולם, כמו פייסבוק וגוגל. חלק מהמשתמשים שם עוקפים את החסימה באמצעות שימוש ב-VPN, שמסווה את זהותם ואת מיקומם.

ורייזון רכשה בשנת 2017 את יאהו ומיזגה אותה עם AOL, אך מאוחר יותר מכרה אותה לחברת ההשקעות "Apollo Global Management" בעסקה של 5 מיליארד דולר, שהושלמה בספטמבר האחרון.