בצל ועידת גלזגו: משקיעי האג"ח מתנגדים ל"גרינוושינג" של וול סטריט

משקיעים נמנעים מאג"ח ירוקות של חברות כגון ג'יי.פי מורגן, בטענה שהן לא עומדות בסטנדרטים של השקעה בת-קיימא וידידותית לסביבה

סוחר בוול סטריט / צילום: Shutterstock
סוחר בוול סטריט / צילום: Shutterstock

תפקידו של מנהל קרנות האג"ח ג'יימס ריץ' הוא למצוא השקעות בנות-קיימא ללקוחותיו. לאחרונה, הוא דוחה הרבה ממה שיש לוול סטריט להציע לו.

ריץ' הוא חלק מקבוצה של משקיעים שנזהרים יותר ויותר מגרינוושינג (greenwashing) של אגרות חוב המתויגות כידידותיות לסביבה. דוגמה אחת: ג'יימס נפטר מאגרת חוב ירוקה שהונפקה על-ידי ג'יי.פי מורגן מתוך תיק השקעות ירוקות בשווה 200 מיליון דולר שהוא מנהל בחברה Aego Asset Management בגלל חששות לגבי הרקורד הסביבתי של הבנק באופן כללי. קרן שהוא עובד בה עבור Transamerica Asset Management נפטרה מאגרת החוב הזו ברבעון הראשון, כך ניתן ללמוד מהדיווחים הפיננסיים של Transamerica.

"קביעת יעד להפחתת פליטות פחמן ל־2030 והקמת מאמץ של 2.5 טריליון דולר לקיימות הן דוגמאות ברורות למחויבות המתמשכת שלנו", אמר דובר של הבנק.

מכירות של אגרות חוב ירוקות פרחו והגיעו לרמה של 250 מיליארד דולר בשנה, לעומת כ־50 מיליארד דולר ב־2015, על-פי Climate Bonds Initiative. השוק הזה עוזר להשלים ירידה עולמית במימון פרויקטים סביבתיים שהביאה לכך שרוב התעשיות אינן מקיימות את היעדים הנחוצים כדי להאט את שינוי האקלים באופן יעיל.

אגרות החוב פופולריות גם בגלל שהן מעודדות את האטרקטיביות של התאגידים שמנפיקים אותן בקרב משקיעים בעלי מודעות סביבתית. בנקים להשקעות אוהבים אותן בגלל התעריפים שהן מייצרות - 2.2 מיליארד דולר ב־2021, על-פי נתוני בלומברג. מנהלי כספים ממהרים לרכוש אותן לקרנות העוסקות בסביבה, חברה ומשילות, או ESG, שהלקוחות שלהם דורשים יותר ויותר. ובממוצע, לווים עדיין יכולים למכור אגרות חוב ירוקות בשיעור ריבית נמוך יותר לעומת חוב קונבנציונלי.

עדיין, רגולטורים פיננסיים בארה"ב ואירופה בוחנים את תעשיית ההשקעות לסימנים של טענות שווא, או "גרינוושינג" (greenswashing). ישנם מנהלי כספים שלא אוהבים אגרות חוב ירוקות, שהם אומרים שיש בהן פרצות ללווים או שמונפקות על-ידי חברות שהרקורד הסביבתי שלהן מוטל בספק.

"אנו רואים משקיעים מתמקדים יותר ויותר בדרך בה רווחי המניות תואמים את אסטרטגיות הקיימות של המנפיקים", אמר סטיבן ניקולס, מנהל שווקי הון ESG בשווקים האמריקאים בבנק אמריקה.

עקרונות לא מחייבים לאגרות חוב ירוקות, שהוגדרו על-ידי בנקים ומשקיעים, קובעים שהן צריכות לממן פרויקטים שיש בהם תועלת חברתית. בנק ג'יי.פי מורגן הנפיק את שלו בספטמבר 2020 כדי לממן את המעבר שלו לאנרגיה מתחדשת ובניינים בני-קיימא, לצד הלוואות ללקוחות העושים שינויים דומים.

בעוד שהשימושים האלה תואמים את עקרונות ההשקעה של ESG, ריץ' תהה אם הרקורד של הבנק באופן כללי תואם אותם גם הוא. ההסתייגויות שלו גדלו לאחר שמנהלים בג'יי.פי מורגן האמונים על קיימות וקשרי משקיעים לא הצליחו לענות על שאלותיו באופן שהניח את דעתו, אמר. הוא אמר שראה גם מעט סימנים לכך שהבנק מפחית את כמות ההלוואות שהוא מחלק לתעשיית דלקי המאובנים.

"ג'יי.פי מורגן הוא המממן הגדול ביותר של תעשיית האנרגיה בעולם", אמר ריץ'. "זה לא בדיוק משדר קיימות".

הבנק הבטיח לעזור במימון בגובה 2.5 טריליון דולר לטיפול בנושאים סביבתיים בעשור הקרוב. הבנק הוא הרשם העיקרי לאגרות חוב ירוקות לחברות אחרות, על-פי נתוני Dealogic. הייתה לבנק גם חשיפה של כ־40 מיליארד דולר לחברות נפט וגז בשנה שעברה, והוא מחזיק באוויר את חברת כריית הנפט Peabody Energy Corp בהלוואה שנמשכת עד 2024.

ישנם משקיעים הנמנעים מאגרות חוב ירוקות המאפשרות ללווים לממן השקעות שהם בלאו הכי עושים כחלק ממהלך העסקים הרגיל שלהם. המשקיעים גם מטילים ספק באגרות חוב המשמשות למימון מחדש של חוב שנצבר על פרויקטים ידידותיים לסביבה שכבר נבנו בעבר, נוהל שמותר במסגרת עקרונות אגרות החוב הירוקות.

חברת ניהול הכספים מבוסטון Income Research + Management ויתרה על אגרות חוב בנות-קיימא של חברת אדיסון מדרום קליפורניה בשווי 450 מיליון דולר, בין היתר בגלל שכמעט חצי מהכסף נועד למימון מחדש, כך אמר כריסטוף נלסון, מנהל שותף ברשת למחקר אשראי. יחד עם זאת, משקיעים אחרים חטפו את אגרות החוב שהונפקו ביוני במחיר גבוה יותר מאגרות החוב הרגילות של החברה, כך אמר.

חברות אנרגיה לעתים קרובות מנפיקות אגרות חוב ירוקות למימון פרויקטים של אנרגיה מתחדשת ומודרניזציה של רשת החשמל, השקעות סטנדרטיות בתעשיית האנרגיה, אמר נלסון. "אפשר להתייחס להרבה מההנפקות האלה במידה רבה של ספקנות".

"אנחנו לא מבקשים פשוט לקבל קרדיט על עבודה שכבר נעשתה", אמר דובר של Edison International, חברת-האם של אדיסון בדרום קליפורניה. החברה ממנת את רוב השקעות ההון בהלוואות בנקאיות לטווח קצר לפני שהיא מממנת אותן מחדש בשווקי האג"ח ומסגרת המימון בר-קיימא שלה קיבלה את הציון הגבוה ביותר האפשרי מחברת הייעוץ Vigeo Eiris, אמר הדובר.

מנהלי קרנות ב־Aegon וב־Income Research + Management ממשיכים לרכוש אגרות חוב ירוקות, אבל אומרים שהם מעדיפים חברות כמו וולמארט, שגם היא מובילה בתחומים אחרים של קיימות.

בנק אמריקה מכר את 2 מיליארד הדולר הראשונים באגרות חוב ירוקות למשקיעים בספטמבר. החברה כבר התחייבה לצרוך אך ורק אנרגיה מתחדשת עד 2035 ולהגיע לאפס פליטות פחמן עד 2040. גם בג'יי.פי מורגן קבעו יעד של נטו אפס פליטות, הכולל איזונים של פחמן עד 2050 .

מארגני כנס COP26, פסגת האקלים הבינלאומית שהחלה ביום ראשון לעבוד על תיאום הפחתת הפליטות, ביקשו מחברות כמו וולמארט להוביל חברות אחרות להאיץ את ההתחייבויות שלהן לאפס פליטות, כך אמרה קת'לין מקלפלין, מנהלת הקיימות הראשית ברשת החנויות.

"אם אתה בודק את הנתונים המדעיים, אנחנו חייבים להתקדם יותר מהר ברמה חברתית", אמרה.

בעוד שב־BNP Asset Management מנסים להימנע מאגרות חוב ירוקות שמממנות פרויקטים של דלק מאובנים, ווידוא יכול להיות קשה בגלל שעדיין אין סטנדרט לדיווח, כך אמר אדם הקרוב לחברה. חברת ניהול הכספים לאחרונה מכרה אגרות חוב ירוקות של חברה אירופית שסירבה לפרט איך השתמשה בכסף מאגרת חוב ירוקה שהנפיקה שנה קודם לכן, אמר אותו אדם.

"היינו רוצים לראות את השוק מתחזק לגבי נושא הדיווח", אמרה כריסטה קלאפ, יועצת בכירה בסיסרו, המספקת חוות-דעת עצמאיות לגבי אגרות חוב ירוקות.

סיסרו נתנה את ציון המשילות הנמוך ביותר שלה ביוני לאגרת חוב ירוקה שהונפקה על-ידי חברת עיבוד הפסולת הצרפתית Paprec, שלא דורשת מהחברה לפרסם דוחות עצמאיים על הדרך בה משתמשים לבסוף בהכנסות. "מערכת הדיווח ב־Paprec מהווה חוליה חלשה, בגלל שאין בה שקיפות ופירוט", נכתב בחוות-דעת על העסקה.

ב־Paprec מודיעים איך ישתמשו בהכנסות מהנפקת אגרות חוב ירוקות בעת הנפקתן, אמר מנהל הכספים הראשי שארל־אנטואן בלאן. החברה מכרה אגרת חוב ירוקה בגובה 450 מיליארד דולר השנה על-מנת לממן מחדש פרויקטים קיימים, כמו גם כדי לממן רכישות שכבר נעשו, וההשפעה החברתית של הנכסים שנרכשו תפורט בדוח הקיימות של Paprec לשנת 2021, אמר.