העיר הקטנה בקליפורניה שיצרה פקק סחורות ענק

שני נמלים בדרום קליפורניה אחראים על כניסת 40% מהסחורות אשר נכנסות לארה"ב • אחד מהם, נמל לונג ביץ', נמצא תחת רגולציה אסתטית שיוצרת במשבר השינוע הנוכחי צוואר בקבוק עם השפעות גלובליות

מכולות / צילום: איל יצהר
מכולות / צילום: איל יצהר

כ-40% מהסחורות הנכנסות לארה"ב עושות זאת דרך שני נמלים סמוכים בדרום קליפורניה: נמל לוס אנג'לס ונמל לונג ביץ'. שני הנמלים הללו עומדים במרכז משבר הסחורות העולמי, במסגרתו שינוע הסחורות מקרטע עקב שרשרת של צווארי בקבוק שתוקעים את הפריקה בנמל, והופכים את שינוע הסחורות לעסק איטי ויקר. מחיר שינוע הסחורות מסין לארה"ב עלה ב-776% תוך פחות משנתיים, ומשך השינוע הממוצע בנתיב הזה עלה מ-40 ל-73 ימים.

אחת הסיבות המפתיעות להגברת הפקק הימי העצום היא רגולציה מקומית של עיריית לונג ביץ' בקליפורניה. בנמל רגיל, פורקים את המכולות ואז מניחים את הריקות במשטח ייעודי. המכולות נערמות לגובה בסמוך לנמל, ומדי פעם מגיעות משאיות לפנות אותן. אלא שהמראה התעשייתי הזה אינו נעים לעין עבור תושבי העיר לונג ביץ', הסמוכה לנמל הנקרא על שמה. לכן, העירייה הטילה רגולציה שקובעת שאסור לערום יותר משתי מכולות אחת על השנייה. כלומר, ברגע שהמשטח מלא בעד שתי מכולות לגובה - כל הנמל עוצר ומחכה למשאיות שיפנו את המכולות הריקות. בימים כתיקונם, זה לא משבש יתר על המידה את פעילות הנמל. אבל במשבר השינוע הנוכחי, זה יוצר צוואר בקבוק קריטי עם השפעות גלובליות.

גיא מור, מומחה רגולציה שמכהן בתפקיד ממשלתי, כתב בבלוג "הרגולטור" שזו "דוגמה קלאסית לתופעת נימבי (NIMBY): לעיריית לונג ביץ' אכפת מהתושבים המקומיים (פחות מחצי מיליון) והיא מקבלת החלטות שמשפרות את האסתטיקה המקומית של העיר. במעשה שלהם בעירייה בעצם אומרים (בין השורות) "אנחנו לא מוכנים לסבול את הכיעור של מכולות לגובה, גם במחיר של נזקים קשים למאות מיליוני אמריקאים שחיים במקום אחר". העניין הוא שזה לא מקרה ייחודי. המכולות הן רק דוגמה אחת.

לכן, בעיניו, "גם לרגולציה קטנה ולכאורה חסרת משמעות יכולות להיות השפעות דרמטיות. במקרה הזה, רגולציה אסתטית ברמה המקומית חנקה את הסחר הבין לאומי של ארה"ב. אנחנו צריכים להקדיש תשומת לב לרגולציות שנקבעות ולעסוק גם במה שנתפס כמשעמם או אפור. השטן נמצא בפרטים הקטנים. זו לא רפורמה דרמטית בוושינגטון די.סי או קרב בין מפלגתי בפרלמנט. הרגולטור המקצועי והרשות המקומית הם בעלי השפעה דרמטית".

עיריית לונג ביץ' הבינה באיחור את גודל הנזק, והוציאה הודעה שהיא משעה ל-90 יום את הרגולציה האוסרת על הערמת מכולות. עד שזה קרה, הרגולציה הספיקה להחמיר את הפקק החריף ממילא באזור דרום קליפורניה, שקריטי לשינוע הסחורות של ארה"ב ובעקיפין של העולם כולו.