ה־SEC סוללת את הדרך לקראת איסור על השתתפות חברות זרות בבורסות אמריקאיות

הסוכנות מאשרת כלל המיישם מסגרת לחקירת חברות ביקורת פיננסית בתחומי שיפוט כגון סין והונג קונג

וול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock, Bumble Dee
וול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock, Bumble Dee

רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) אישרה ביום שישי כלל שנועד ליישם חוק האוסר על חברות זרות להיסחר בבורסות אמריקאיות אם הרשויות המבקרות אותן לא נבחנו על ידי רגולטורים אמריקאיים.

הכלל מכניס לפעולה מסגרת שאומצה בספטמבר על ידי ועד הפיקוח על חברות ציבוריות, הסוכנות שתפקידה לפקח על תחום הביקורת הפיננסית בארה"ב. ועד הפיקוח מתכנן להשתמש במסגרת הזו כדי להחליט אם יוכל לחקור חברות ביקורת באזורי שיפוט כמו סין והונג קונג. ה-SEC, האחראית על ועד הפיקוח, תוכל אז לדרוש גילויים מחברות המבוקרות על ידי גופי ביקורת אלה או לנקוט פעולות אחרות, כמו למשל לאסור על מסחר במניותיהן.

הכלל כולל דרישות של חוק עליו חתם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בדצמבר, האוסר על חברות זרות מסוימות לסחור בבורסות אמריקאיות. החוק נוגע לחברות שהגופים המבקרים אותן לא נבחנו על ידי רשויות אמריקאיות במשך שלוש שנים רצופות.

"זה צעד חשוב להגנה על משקיעים אמריקאיים. אני מאמין שחיוני שהמועצה וועד הפיקוח על חברות ציבוריות יעבדו יחד לוודא שמבקרי החברות הזרות הניגשים לשווקי הון אמריקאיים כולם פועלים על פי אותם כללים", כתב יושב ראש ה־SEC בהודעה לעיתונות.

ביקורת פיננסית? רק באישור הרשויות הסיניות

הממשלה הסינית התנגדה במשך שנים לבדיקות של ביקורות פיננסיות של חברות סיניות. ועד הפיקוח, הבודק חברות מבקרות שאינן אמריקאיות ב־40 תחומי שיפוט אחרים, לא יכול לבחון מסמכי ביקורת פיננסית בסין מבלי לקבל אישור לכך מהרשויות הסיניות. שערוריות הקשורות להנהלת חשבונות בחברות סיניות כולל החברה Luckin Coffee משכו תשומת לפער בביקורות בין ארה"ב למדינות אחרות.

ה־SEC יכולה לאסור על כ־270 חברות סיניות להיסחר בבורסות אמריקאיות עד שנת 2024 במידה והחברות לא ירשו בדיקה של גופי הביקורת המבקרים אותן, כך כתב גנסלר בטור דעה שפרסם בספטמבר בוול סטריט ג'ורנל.

כמה נציגים של משקיעים שיבחו את הצעד של ה־SEC. "בעוד שהפוטנציאל לכך שחברה תוצא מהבורסה עשוי לגרום לכמה משקיעים לספוג הפסדים, בטווח הארוך הכלל הזה נחוץ. משקיעים ושוקי ההון יסבלו יותר אם ירשו למדינה אחת להתעלם מחוקי ההגבלים העסקיים של ארה"ב", אמרה איימי בורוס, מנהלת מועצת המשקיעים המוסדיים, גוף המייצג קרנות פנסיה ומוסדות גדולים אחרים לניהול כספים.

מוועד הפיקוח נמסר שיעשה הערכות של חברות ביקורת פיננסית על בסיס גורמים הכוללים גישה בזמן סביר למסמכים וזהות כוח האדם בחברות. הוועד יכול גם לקבוע אם לבחון חברות ביקורת ברמת אזורית של תחום שיפוט שלם.


דיוויד סמאליה ומארק מורר השתתפו בהכנת הכתבה.