נקסט ג'ן | ראיון

הממציא רוצח, המשקיעים "משונים": יו"ר נקסט ג'ן בראיון על קשיי המיזוג עם סנט-טק

יעקב עמידרור, יו"ר נקסט ג'ן, שהמיזוג שלה עם סנט-טק מתעכב בינתיים, אומר לגלובס: "יש פה טכנולוגיה שאם נוכיח אותה, נוכל לעשות הבדל עצום בעולם האבחון" • על הרעש סביב ממציא הטכנולוגיה, הראל הרשטיק, שריצה 25 שנות מאסר לאחר שהורשע ברצח: "למה לחפור בעבר"?

יעקב עמידרור, יו''ר נקסט ג'ן / צילום: אורי פורת
יעקב עמידרור, יו''ר נקסט ג'ן / צילום: אורי פורת

חברת נקסט ג'ן  הבורסאית עלתה לכותרות בשבועות האחרונים, שלא בטובתה, על רקע עסקה מתוכננת למזג לתוכה את חברת סנט טכנולוגיות (סנט-טק מדיקל), המפתחת טכנולוגיה חדשה לאבחון מחלות, ובהן קורונה.

זאת, בעקבות הפרסום שלפיו ממציא הטכנולוגיה של סנט-טק מדיקל ואחד מבעלי המניות הגדולים בה, הראל הרשטיק, ריצה עד לאחרונה עונש מאסר, לאחר שהורשע ברצח לוכד הנחשים יעקב סלע ב-1996. חוק ניירות ערך בישראל אינו מונע מאדם שהורשע ברצח לייסד או לשמש כבכיר בחברה בורסאית.

מלבד הרעש התקשורתי הקשור לזהותו של הרשטיק, חווה נקסט ג'ן עיכובים חוזרים ונשנים גם בנוגע לעצם הוצאתו לפועל של המיזוג, שעליו הכריזה לראשונה לפני כשנה וחצי. בסוף השבוע הודיעה על דחייה נוספת בכינוס אסיפה של בעלי מניות שהייתה אמורה להצביע על המיזוג, הפעם למועד לא ידוע.

 
  

הדחייה המתמשכת באישור עסקת המיזוג, לאחרונה בעקבות דרישות שונות שהעלתה רשות ניירות ערך בפני החברה, שלחה את מניית נקסט ג'ן לירידה של 35% בחודש האחרון, ושל 65% מאז השיא שנרשם בינואר 2021. שווי החברה התכווץ לכ-100 מיליון שקל.

"מי שמילא את חובו לחברה צריך לעזור לו"

בדיווח של נקסט ג'ן מתחילת החודש שעבר צוין, כי "הרשטיק ריצה בעברו עונש מאסר של 25 שנה. את הטכנולוגיה פיתח במהלך מאסרו, והקמת החברה, שמטרתה לסייע בשיפור הדיאגנוסטיקה הרפואית והלחימה במגפות, משקפת את שאיפתו להמשיך ולתרום לחברה בישראל, ומהווה נדבך עיקרי מהליך השתלבותו בה. תפקידו כבכיר בחברה חיוני להצלחתה של החברה הממוזגת בהווה ובעתיד". 

יו"ר נקסט ג'ן הוא האלוף (מיל') יעקב עמידרור, שכיהן כראש המל"ל וכראש חטיבת מחקר באמ"ן. עמידרור העיד לטובת הרשטיק בוועדת השחרורים שלו, ובסוף השבוע האחרון התגייס שוב, כדי להעיד לטובתו מול כלי התקשורת.

"יש פה בעצם שלושה דברים", הוא אומר בשיחה עם גלובס: "אחד הוא הסיפור של הטכנולוגיה, שאם נוכיח אותה, נוכל לעשות הבדל עצום בעולם האבחון. השני הוא הסיפור של המיזוג - רשות ניירות ערך שאלה שאלות לגבי המדע של החברה, המשקיעים שלה, וגם ביקשה שנגיש תשקיף לפני האסיפה. עורכי הדין שלנו טענו שאפשר להגיש אותו אחרי כן. אני לא יודע מי צודק, קטונתי, אבל התחלנו להכין תשקיף, ואני מקווה שהוא יהיה מוכן תוך זמן קצר.

"הדבר השלישי הוא כמובן הסיפור של הראל, וזו גישה שלא נוגעת לכלכלה. בעיניי, מי שמילא את חובו לחברה צריך לעזור לו להשתקם. אחרים חושבים אחרת, ואם מישהו אומר 'לא אסלח לו אף פעם ומצידי שיטבע בים', אני לא אשכנע אותו שהוא טועה".

איך בעצם הגעת לחברה?
"אני כבר לא זוכר מי הזמין אותי, מישהו מהחברה. אמרתי, 'אני לא מקבל החלטה עד שאני הולך לראות'. בדיוק בזמן הביקור שלי הגיעו במקרה גם שני אנשים שזה תחום העיסוק שלהם, ואני לא יכול לומר את שמם כי לא ביקשתי רשות. הם אמרו שזה המוצר הכי קרוב לפתרון הזה שהם ראו עד היום, ואני השתכנעתי".

גבות הורמו לגבי מספר דמויות נוספות שמעורבות בסנט-טק.
"יש שם כל מיני משקיעים משונים... אני לא יודע מי כל בעלי המניות. בתחילת הדרך בסנט-טק היו הרבה ויכוחים ונקנו החוצה כאלה שהיו טראבל מייקרים. יש שם בעלי מניות שכנראה לא היית מזמינה לארוחת צהריים, אבל החברה לא יכולה להיות אחראית לזה.

"לא שאלתי פרטים. ידעתי שאם אני אחפור אני אראה מוגלה. למה לי לראות את זה כשאין להם כבר תפקיד בחברה? גם לגבי הראל - למה לחפור בעבר?".

אתה מתרשם שהראל הרשטיק יכול להיות חלק מועיל בחברה?
"אני אתן לך שיעור ביהדות. אם מישהו חוזר בתשובה הוא צריך להתוודות, להתחרט ולעמוד בניסיון. ההתרשמות של המדינה היא שהוא עמד בתנאים. ולי אין שום בעיה מוסרית, בגלל תפיסת העולם היהודית שלי, ששערי תשובה אינם ננעלים.

"לא הכרתי את הרשטיק כשהצטרפתי לחברה. כשהתחלתי להשתתף כשומע בישיבות של הצוות של סנט-טק, התרשמתי מאוד מהאופן שבו הוא ניהל את הפגישות האלה. הוא מודה ומתחרט. הוא אומר אני עשיתי מעשה נורא והייתי צריך לשלם".

עד כמה הוא חיוני לסנט-טק כיום?
"החברה לא הייתה נוצרת בלעדיו, והיום הוא חשוב מאוד לחברה, אבל גם בלעדיו היא יכולה לתפקד".

"עשה את הכול על מחשב, בעל פה"

סנט-טק מפתחת מוצר לאבחון של מחלות שונות באמצעות ניתוח תוצרי נשימה. טכנולוגיה אחת מהעולמות הללו כבר קיימת ומוכרת בעולם - הינשוף לזיהוי אלכוהול. הרעיון להרחיב את היכולת הזו לאבחון של מחלות נוספות הוא בן כשני עשורים לפחות, אך המימוש התגלה כמאתגר יותר.

כך למשל, חברת אקסלנז, שהצליחה לפתח טכנולוגיה לניתוח תוצרי הנשימה לאבחון של חיידק ה-ה. פילורי, ורשמה מכירות סבירות ממוצר זה, גם השקיעה עשרות מיליוני דולרים בפיתוח הטכנולוגיה לתחומים נוספים, כמו אבחון מחלות כבד, ובהם התקשתה להוכיח יעילות. לבסוף נמכרה בהפסד על ההשקעה.

מיזם נוסף שעורר עניין רב הוא "האף האלקטרוני" שפיתח חוקר הטכניון פרופ' חוסם חאייק. הטכנולוגיה פותחה במשך שנים רבות והועברה בחלקה לחברה בשם Nanose, שממשיכה לפתח אותה, אבל היא עדיין לא הגיעה לשוק.

זה מאתגר לפתח מוצר כזה מהכלא, בלי נגישות לדגימות מחולים, או מעבדה רטובה.
"זה מדהים, זו גאוניותו. הוא עשה את הכול על מחשב, בעל פה. אבל היום יש לנו בחברה מכשירים שעלו כמה מיליוני אירו, מכשירים שאין כמוהם בארץ, ועובדים איתנו עוד כמה דוקטורים חוץ מהראל".

ב-2009 הוא הקים חברה בשם אחר, על בסיס אותה טכנולוגיה, שנסגרה.
"לא שאלתי אותו על הכישלון שלו אז. כבר אמרתי, אני לא חופר בעבר, אין בזה טעם".

באיזה שלב המוצר שלכם?
"עדיין צריך הוכחה, וגם צריך לעבוד עליו עד שהוא יהיה מוכן מסחרית. צריך גם להראות שאנחנו יכולים באמת להבדיל בין תאים במצבי בריאות וחולי, וגם לחבר בין היכולת הטכנולוגית הזו למכונה שאוספת את האוויר שננשף, ומערכת ממוחשבת ששומרת על הקשר בין זהות הנבדק לזהות הדגימה.

"יש לנו ניסויים קליניים בבית החולים מאיר ובאסף הרופא. אנחנו לא נצא לשוק עד שנדע שיש לנו מוצר טוב ומוכן מסחרית".

סנט-טק, שבינתיים רושמת הפסדים ניכרים (15 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2021) העריכה בדיווח קודם לבורסה כי מוצריה יגיעו לשוק ב-2022. 

הרשטיק יחזיק כ-6% וימונה לסמנכ"ל טכנולוגיות

הראל הרשטיק, ששוחרר ממאסרו בתחילת השנה הנוכחית, היה אחד ממייסדי סנט-טק ב-2018. כמנכ"ל החברה משמש כיום שולם לפידות, לשעבר מנכ"ל קבוצת אי.די.בי, אשר שימש בעבר גם כיו"ר נקסט ג'ן. עם המשקיעים הקטנים בחברה נמנה איש העסקים ג'קי בן זקן.

במסגרת המיזוג המתוכנן אמורים בעלי המניות של סנט-טק לקבל 75% ממניות נקסט ג'ן, והרשטיק צפוי להחזיק 5.5%-6.5% מההון ולהתמנות לתפקיד סמנכ"ל טכנולוגיות בחברה הממוזגת. 

מנכ"ל נקסט ג'ן כיום הוא איש שוק ההון יניב חברון, והח"כית לשעבר קולט אביטל משמשת כדירקטורית חיצונית בחברה.