אושרה בממשלה רשת הביטחון לעצמאים של אביר קארה

הצעת החוק של אביר קארה כוללת שני מסלולים עבור עצמאים: האחד, שמכונה "עצמאי כמו שכיר", כולל העלאת תשלומי ביטוח לאומי של עצמאים ב-1.77% בתמורה לזכאות לדמי אבטלה ממש כמו שכירים, והשני נקרא "רשת ביטחון", במסגרתו עצמאים יחסכו בעצמם לעת משבר דרך קרן הפנסיה שלהם

סגן השר אביר קארה / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
סגן השר אביר קארה / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

הממשלה אישרה היום (א') את הצעת החוק של סגן השר אביר קארה (ימינה) למסד רשת ביטחון לעצמאים.

התכנית כוללת שני מסלולים שונים: האחד, שמכונה "עצמאי כמו שכיר", כולל העלאת תשלומי ביטוח לאומי של עצמאים ב-1.77% בתמורה לזכאות לדמי אבטלה ממש כמו שכירים. עם זאת, למסלול זה ישנו תקופת אכשרה של 24 חודשים, כלומר נדרשת הפקדה נוספת במשך שנתיים לפחות לפני שבעל העסק יהיה זכאי לתשלום דמי אבטלה. בנוסף, הזכאות להם רלוונטית רק במקרה של סגירה מלאה ומוחלטת של העסק.

מסלול נוסף נקרא "רשת ביטחון", במסגרתו עצמאים יחסכו בעצמם לעת משבר דרך קרן הפנסיה שלהם. במסלול זה, עצמאים ישלמו 1% פחות לביטוח לאומי, וסכום זה יועבר ישירות לקרן הפנסיה. העצמאי יוכל למשוך עד שליש מהסכום שהופקד במגוון גדול של מקרים, כמו מעבר דירה, מחלה ואפילו חופשה. כלומר, יהיה ניתן למשוך את הכסף גם כאשר העסק עובר "תקופה יבשה" בלי שיהיה צורך לסגור אותו לחלוטין .אם אין כזאת והעצמאי לא מושך את הכספים, הוא ימשיך לצבור ולהשקיע אותם ובסופו של דבר למשוך אותם בפנסיה.

ניתן להניח שעצמאים חלשים יותר עם פחות ביטחון תעסוקתי יעדיפו את המסלול הראשון, וזה יעלה למדינה בין 50 מיליון שקל בשנה ל-200 מיליון שקל בשנה, בהתאם למצב האבטלה בקרב עצמאים. עם זאת, המסלול לא בהכרח משתלם עבור רוב העצמאים, שכנראה יעדיפו את המסלול השני. שיפוי ביטוח לאומי על ה-1% הנגרע מהם יעלה לקופת המדינה 300 מיליון שקל בשנה, כלומר סך התכנית צפויה לעלות בין 350 ל-500 מיליון שקל למשלמי המיסים.

סגן השר אביר קארה מסר ש"הבטחת הבחירות המרכזית שלי הייתה רשת ביטחון לעצמאים. הצעת החוק תאפשר לעצמאיים לפעול בביטחון גדול יותר, בלי להשתעבד למנגנונים של ביטוח לאומי. לצד בחירה חופשית של בעל העסק והיזם בין שני מסלולים. היום הצעתי עברה בממשלה. נלחמנו על זה כשולמנים לפני הקורונה, במהלך משבר הקורונה דאגנו שזה יתקיים ועכשיו אנחנו מתקרבים צעד נוסף בדרך למימוש תוכנית שתפתור את הסוגיה לתמיד״.

כאשר עלתה התכנית לראשונה, פרסמנו ניתוח בגלובס המראה את הקשיים שמתמודדים איתם בכל העולם ביישום מדיניות דמי אבטלה או רשת ביטחון לעצמאים. בניגוד לשכירים, שההעסקה שלהם היא עניין בינארי (מועסק/מובטל), עצמאים יכולים לחוות תקופות גאות ושפל, והם גם יכולים לתכנן את ההוצאות וההכנסות שלהם כדי למקסם רווחים ולמזער מיסים. לכן, בחרו במודל של חסכון עצמי מסובסד, תוך הגמשת היכולת למשוך אותו בהתאם

החוק הובל גם על ידי מ"מ יו"ר הקואליציה, ח"כ בועז טופרובסקי, שאמר כי "גדלתי לשני הורים עצמאים, אני מכיר מהבית את החששות ואת אי הוודאות שהינם חלק בלתי נפרד מהחיים של העצמאים והעצמאיות. הצעת החוק שאושרה היום בוועדת השרים, היא לא רק קיום הבטחה של יש עתיד, אלא תיקון עוול היסטורי ביחסה של המדינה אל המגזר שמשלם הכי הרבה ומקבל הכי מעט. לאחר שנים של דיבורים ללא מעשים, הממשלה הנוכחית מתחילה בשינוי המציאות, גם ביחס המדינה לעצמאים. הבטחנו ואנחנו מקיימים".