ממיסוי שותפויות ועד למטרו: המאבקים שחוזרים ביום שאחרי התקציב

הסעיפים שפוצלו מחוק ההסדרים חוזרים לשולחן הכנסת • הבולטים הם מיסוי שותפויות ומע"מ על שירותים דיגיטליים, ויו"ר ועדת הכספים ח"כ קושניר מעריך כי יסיים לטפל בהם תוך חודשיים

פתיחת דיוני חוק ההסדרים בוועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
פתיחת דיוני חוק ההסדרים בוועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סוף השבוע האחרון, שהוקדש לחגיגות העברת התקציב, פינה את מקומו להמשך עבודה על החוקים והסעיפים שפוצלו מחוק ההסדרים. אלה יעברו כעת הליך חקיקה רגיל בוועדות הכנסת. בוועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) מתכוננים לדיונים מאומצים עד לסוף השנה האזרחית כדי לסיים שני חוקים שפוצלו מחוק ההסדרים לפני קריאה שנייה ושלישית: מיסוי שותפויות ומע"מ על שירותים דיגיטליים. "מדובר בחוקים חשובים שלא היו מוכנים ובתוך חודשיים אני מתכנן לסיים את העבודה עליהם בוועדה", אמר קושניר לגלובס.

בלי מע"מ מתחת ל-75 דולר

בחוק מע"מ על שירותים דיגטליים המכונה חוק המס על הנטפליקס, מתכנן קושניר להכניס שינוי משמעותי הנוגע בהקלת הביורוקרטיה על תשלום המע"מ על רכישות מחו"ל שהסכום ששולם עליהן עולה על 75 דולרים. "אני רוצה להוסיף תיקון לחוק שיאפשר גבייה של מע"מ במקור. למשל אם מזמינים חבילה מעליאקספרס, היום כדי לשלם מכס ומע"מ זה כרוך בביורוקרטיה וסירבול מיותרים, אני רוצה שיהיה אפשר לגבות מע"מ במקור". קושניר הדגיש כי בניגוד להצהרות עבר בנושא אין כוונה לגבות מע"מ ברכישות מתחת ל-75 דולרים.

בדיונים שנערכו בוועדה על חוק מיסוי שותפויות התגלו פערים גדולים שלא אפשרו לחוקק את החוק בנוסח שהוגש לוועדה. לדברי קושניר, יש לעבוד בצורה מאוד מדויקת כדי לא לפגוע בהשקעות. "היום יש מערב פרוע בנושא הזה. הרבה פעמים בגלל שהשותפות היא יישות שקופה יש ניצול לרעה בנושא המס. החקיקה בנושא תשפיע על קרנות הון סיכוי, קרנות מחקר ופיתוח ועוד, צריך לוודא שעושים את זה בעדינות ובלי לפגוע בקרנות האלה. נדרשת עבודת מטה משמעותית כדי לוודא שאנחנו לא שופכים את החוק עם המים".

לאשר את המסים החדשים

הנושאים על שולחנו של קושניר שיזכו להד ציבורי משמעותי בשבועות הקרובים יהיו אישור הצווים עליהם חתם שר האוצר אביגדור ליברמן לגביית מיסים, מהחד פעמי ועד למס על הדלקן. לפי נהלי הכנסת, הצווים נכנסים לתוקף ברגע החתימה עליהם והכנסת מאשרת או דוחה אותם בתוך 60 ימים לאחר מכן. כך הוועדה צפויה לדון במס על כלים חד פעמיים שנכנס בשבוע שעבר לתוקף, מס סוכר, מס פחמן, מס חומרים ממסים ומס על הדלקן. שני חוקים שנגרסו בוועדה ולא ישובו להליך חקיקה הם מס במחלוקת (שהציע כי במקרים שסכום המס שבמחלוקת גבוה מ־20 מיליון שקלים יהיה על הנתבע לשלם 30% מהסכום לרשות המסים גם במקרה שהליך מתקיים בבית המשפט) וחוק הלוואות לדיור שביקש להגביל את מחיר הדירה כדי לקבל משכנתא מסובסדת.

בוועדת חוקה בראשות ח"כ גלעד קריב (העבודה) הוחרגו במהלך הדיונים לקריאה שנייה ושלישית סמכויות הקצה של רשות הרגולציה שהוקמה בסופו של דבר עם מתן אחריות לייעוץ בלבד. גורמים באוצר טוענים כי הסמכויות האלה לא צפויות לחזור לדיון בוועדה, באופן דומה בוועדת חוקה טענו כי יעקבו אחרי יישום החוק ובהתאם לצורך ימשיכו ויתנו לרשות סמכויות נוספות. מי שצפוי ללחוץ בנושא יהיה סגן השר אביר קארה שהוביל את הרפורמה בדיונים בכנסת ולחץ על כך שתישאר חלק מחוק ההסדרים בין קריאה ראשונה לשנייה ושלישית.

מטרו, דיגיטציה וניקוז

עוד לפני קריאה ראשונה פוצל מחוק ההסדרים חלק הארי ברפורמה בחקלאות להקלה ביבוא. הענף היחיד שנותר בחקיקה היה ענף ההטלה וכעת נושא ההקלה ביבוא מוטל לפתח שרי האוצר והחקלאות שיוכלו לעבור מהצהרות לביצוע באמצעות צווים בלבד. פרק המטרו השני שיצא מחוק ההסדרים, הנוגע בהסדרה בין רגולטורים ותיאום ועדיפות על פני פרויקטים אחרים - יעלה עתה על שולחן הוועדה למיזמים לאומיים בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו). לדברי גורמים המעורים בנושא הפרק הזה צפוי לעבור עד לסוף כנס החורף בכנסת.

לאחר קריאה ראשונה של חוק ההסדרים פוצלו שני חוקים נוספים שלא היו בעלי זיקה לתקציב ועלה ישובו כעת לסדר יומה של הכנסת. הראשון הוא חוק הדיגיטציה הממשלתית, שלפיו תינתן לממשלה אפשרות לתקשר באופן מקוון עם האזרח. החוק שיעבור לוועדת חוקה וצפוי לעבור עד לסוף המושב. בנוסף, הרפורמה בניקוז תגיע לוועדת פנים בראשות ח"כ וליד טאהא (רע"ם) - הרפורמה נועדה להגדרת סמכויות מחדש של הרשויות והממשלה בנושא הניקוז.

"חוק הסדרים כזה לא עבר בישראל מזמן והוא תוצאה של אומץ פוליטי", אמר קושניר. "הרבה רפורמות שמעוררות שיח ציבורי אבל שבאו להטיב עם הצרכן והציבור הישראלי נכללו בו. מה שלא הספקנו נתקן בחוק ההסדרים הבא".