במשרדי הממשלה מחכים לכסף, גם אם לא תמיד יודעים כמה

אפילו שאלות פשוטות יחסית הופכות למסובכות בתקציב החדש. במשרד התחבורה, למשל, לא ידעו להשיב לנו מה הגידול בתקציב המשרד • וגם - האם תקציב המדינה ל-2022 עומד על 452 מיליארד שקל, 462 מיליארד שקל או בכלל 573 מיליארד שקל? כל התשובות נכונות

אישור התקציב במליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
אישור התקציב במליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

העברת תקציב המדינה אמורה להכניס את ישראל לשגרה כלכלית ופוליטית, אחרי שלוש שנים של חוסר ודאות ותהפוכות תדירות. אבל התקציב שאושר לשנים 2021-2022 רחוק מלהיות שגרתי. תקציב דו-שנתי לשנה וחודשיים, בשילוב עם חוק ההסדרים המנופח ביותר בתולדות ישראל, מבטיחים שהאקשן עדיין לא נגמר.

ראשית, אישור תקציב 2021, רגע לפני שהשנה מסתיימת, משחרר 13 מיליארד שקל לשימוש מיידי של משרדי הממשלה והגופים הנתמכים על ידי הממשלה. אלה יצטרכו להזדרז לנצל אותם בחודשיים הקרובים, או ליצור התקשרויות שיאפשרו להעביר את העודפים לתקציב 2022. זאת אחת הסיבות לכך שיש חוסר בהירות לגבי ייעודם של כספים אלה.

בנוסף, אפילו שאלות פשוטות יחסית הופכות למסובכות בתקציב החדש. במשרד התחבורה למשל, לא ידעו להשיב לנו מה הגידול בתקציב המשרד. את התשובה - תוספת תקציבית של 16 מיליארד שקל, שיעור הגידול הגדול ביותר מבין משרדי הממשלה - קיבלנו מגורם עקיף, שאף הוא ביקש שלא לייחס אליו את הנתון.

הכסף התקוע השתחרר

מסגרת ההוצאה התקציבית שאושרה סופית בכנסת בשבוע שעבר ל-2021 עומדת על 432 מיליארד שקל. גידול של 13 מיליארד שקל לעומת התקציב ההמשכי שנקבע ל-2021, שעל פיו התנהלה המדינה עד כה. התקציב ההמשכי, במהותו, מאפשר לממשלה הוצאות בסיסיות בלבד, ועל כן היה ברור שהוא יגדל. אבל במקור, אם תקציב 2021 היה עובר בכנסת באופן מסודר לפני שנה, היה צפוי לעמוד היקפו על כ-426 מיליארד שקל "בלבד". כלומר, הדחייה הביאה לבסוף לגידול נוסף של כ-6 מיליארד שקלים לתקציב 2021.

מתחילת 2020 ועד לשבוע שעבר התנהלה המדינה ללא תקציב מאושר. התקציב ההמשכי מנע ממשרדי הממשלה לקדם פרויקטים חדשים שטרם תוקצבו ותוכניות ורפורמות רבות היו חסומות. שחרור כספי 2021 יאפשר לא רק קיום של פרויקטים חשובים אלא גם יסדיר את התנאים הבסיסיים ביותר. כך, למשל, עד כה נמצאו גופים ממשלתיים עם מחסור בציוד משרדי.

קצת סדר במספרים

מנכ"ל משרד האוצר, רם בלניקוב, כתב בעמוד הפייסבוק שלו אחרי העברת התקציב ש"הוספנו למעלה מ-30 מיליארד שקל". אכן תוספת אדירה, אבל לעומת מה בדיוק? בלינקוב התייחס לתוספת בתקציב 2022 לעומת התקציב ההמשכי ל-2021. ואכן, אחרי שנים שבהן התקציב היה בן ערובה לפוליטיקאים וגדל רק על טייס אוטומטי ובאמצעות מעקפים פוליטיים, פתאום נפרץ הסכר וכל הכסף שהיה תקוע נשפך כמעט בבת אחת על הממשלה וזרועותיה.

אבל אפשר גם לומר שבתקציב הזה, כל מספר פוגע. למשל, האם תקציב המדינה ל-2022 עומד על 452 מיליארד שקל, 462 מיליארד שקל או בכלל 573 מיליארד שקל? כל התשובות נכונות. לתקציב המאושר בסך 452 מיליארד שקל נוספו ברגע האחרון 10 מיליארד שקל, לשימוש במקרה של התפרצות מחודשת של הקורונה בשנה הבאה. אבל התקציב כולל, מעבר להוצאות משרדי הממשלה, גם את הוצאות הריבית של המדינה על החובות שלה, שתפחו מאוד בתקופת משבר הקורונה. הממשלה תשלם 43 מיליארד ריבית עד סוף 2021 והמספר יעלה ל-44 מיליארד שקל בשנה הבאה. בפועל, הממשלה תוציא הרבה יותר כסף כולל תשלום הקרן על החובות והוצאות הקורונה.