שיתוף-הפעולה הישראלי שינסה לפתח תרופה לאלצהיימר מפטריות הזיה

חברה בת משותפת של פארמוקן ומכון שמיר תחקור ותפתח תרופות פסיכדליות שמבוססות על פטריות ממשפחת הפסילוסיבה • עפ"י מחקרים, השימוש בפטריות אלה עשוי להיטיב עם חולי דיכאון, פוסט-טראומה, אלצהיימר ו-OCD

פטריות פסילוסיבין / צילום: Shutterstock, Dmytro Tyshchenko
פטריות פסילוסיבין / צילום: Shutterstock, Dmytro Tyshchenko

חברת פארמוקן  הישראלית, שלרוב עוסקת בתחום מוצרי הקנאביס, הודיעה כי תקים ביחד עם מכון שמיר למחקר חברה משותפת שתעסוק במחקר ופיתוח של תרופות פסיכדליות המבוססות על פטריות הזיה.

החברה תהיה בשליטת פארמוקן (51%) ו-49% הנותרים יוחזקו בידי מכון שמיר. המכון פועל בחסות מדעית של אוניברסיטת חיפה ובעל ידע עולמי נרחב ומוביל בתחום מחקר פטריות ממשפחת הפסילוסיבה, שמכונות פטריות הזיה. מדובר בפטריות המכילות מרכיבים פסיכואקטיבים שהעיקריים והבולטים שביניהם, הם פסילוסיבין ופסילוסין.

על פי מחקרים שנערכו בין היתר על ידי אוניברסיטאות מובילות בעולם, השימוש  בפסילוסיבין עשוי להיטיב עם חולי דיכאון, פוסט-טראומה, הפרעות חרדה והפרעה טורדנית-כפייתית (OCD) ועוד.

פארמוקן החלה לגדל 10 זנים שונים של פטריות לצורך המחקר, ולאחר מיצוי החומרים הפעילים ייבחן האם הם יכולים להוות בסיס לפיתוח תרופות להתוויות רפואיות שונות - בהן דיכאון ואלצהיימר. 

על פי הסכמת הצדדים, שזהו לא שיתוף-הפעולה הראשון ביניהם, בעת הקמת החברה המשותפת תשקיע פארמוקן 110 אלף דולר בעבור חלקה במניות החברה, כאשר שמיר יעניק לחברה הבת רישיון שימוש בלעדי בקניין הרוחני של המכון שנוצר בקשר עם הפטריות, וכן שירותים של ביצוע מחקרים, פיתוח וגידול הפטריות.

פארמוקן נסחרת בתל אביב בשווי שוק של 67 מיליון שקל, כאשר מתחילת השנה המניה צנחה ב-50% (בהמשך לירידה של 23% בערך המניה בשנת 2020). בחודש מאי האחרון הודיעה החברה על הקמת בית מרקחת ייעודי לקנאביס באילת.