5 חברות בנייה הוזהרו: לא יורשו להשתתף במכרזי ממשלה לחצי שנה

החשב הכללי באוצר הודיע לדניה סיבוס ולעוד ארבע חברות בנייה כי עקב ריבוי עבירות בטיחות באתרי הבנייה שלהן, הן לא יוכלו להשתתף במכרזי המדינה למשך חצי שנה • לכל חמש החברות ניתן פרק זמן של עשרה ימים להוכיח את איכות הבטיחות באתרים שלהן • דניה סיבוס: "קבוצת דניה משקיעה משאבים רבים בנושא בטיחות בעבודה"

אתר בנייה של דניה סיבוס / צילום: איל יצהר
אתר בנייה של דניה סיבוס / צילום: איל יצהר

בתחילת חודש יולי השנה נהרג ראמז קנטריה, אזרח גיאורגיה, בנפילה מהקומה ה-15 בעת עבודתו באתר בנייה של מגדלי גינדי בביצוע חברת דניה סיבוס . אתר הבנייה ברחוב קרליבך בתל אביב נסגר בצו ל-48 שעות. לצד הצו הזה מופיעים באתר של מינהל הבטיחות בעבודה עוד 16 צווי בטיחות שניתנו לדניה סיבוס מתחילת השנה באתרים שונים, בין היתר בבית העלמין ירקון בפתח תקווה, בקטע B של המסילה המזרחית, בשכונת בית בפארק באור יהודה, בשכונת אחיסמך בלוד. עוד כ-25 צווים ניתנו על ליקויי בטיחות באתרים שונים של החברה בשנת 2020.

אלה אולי לא נשמעים כמו מספרים גדולים ביחס להיקף הנרחב של העבודות שמבצעת החברה, אבל לפחות בחלק מהמקרים מדובר בליקויים חמורים: העברת מטען מעל לראש אדם, חפירה שאינה מאובטחת מפני התמוטטות, עובד בגובה שלא היה מאובטח, היעדר גידורים ועוד.

האם בעקבות הצווים הללו תוצא דניה סיבוס ממאגר הקבלנים הרשאים להשתתף במכרזי המדינה למשך חצי שנה? זה תלוי כרגע בעיקר בה.

החשב הכללי במשרד האוצר הוציא בשבוע שעבר מכתב לדניה סיבוס ולעוד ארבע חברות בנייה, ובו הודיע להן כי עקב ריבוי עבירות בטיחות באתרי הבנייה שלהן, הן לא יוכלו להשתתף במכרזי המדינה למשך חצי שנה. המכתב הזה נשלח בעקבות פנייה של מינהל הבטיחות, שנעשתה במקביל גם לרשם הקבלנים במשרד השיכון.

שלוש מהחברות הללו, בהן דניה סיבוס עצמה, פנו למינהל הבטיחות בבקשה לקבל ארכה להסביר את מצבן, ובעקבות פנייתן ניתן לכל חמש החברות פרק זמן של עשרה ימים להוכיח את איכות הבטיחות באתרים שלהן. אם לא יוכיחו זאת, לא יוכלו להשתתף במכרזי הממשלה החל מ-14 בנובמבר - יום ראשון הבא.

אתמול (א') הוציאה החברה דיווח לבורסה כי קיבלה הודעה מטעם החשב הכללי באוצר, ש"לפיה עליה לטפל בעניינים הדרושים לה בקשר עם מספר צווי בטיחות שהוצאו כנגד החברה בשל אירועי בטיחות באתריה, עד ליום 14 בנובמבר 2021, שאחרת יושעה רישומה של החברה מרשימת הקבלנים המוכרים הרשומים, לתקופה של חצי שנה".

החברה הוסיפה כי "בהתאם לאמור, החברה פועלת מול הרגולטורים השונים, לרבות מול רשם הקבלנים, בהתאם לאמצעים החוקיים העומדים לרשותה על מנת להסדיר נושא זה במסגרת המועדים האמורים. ככל ויושעה רישומה של החברה ממאגר הקבלנים המוכרים כאמור, לא תהיה החברה רשאית במהלך תקופת ההשעיה לגשת למכרזים המפורסמים מטעם משרדי הממשלה בהם נדרש אישור קבלן מוכר".

נזכיר כי דניה סיבוס היא אחת מחברות הבנייה הגדולות בישראל, ובין היתר היא בונה כעת עבור הממשלה את משרד המשפטים בירושלים, את קרית הממשלה המחוזית בירושלים, את הקטע המזרחי של הקו האדום של הרכבת הקלה, חלק מהמסילה המזרחית של רכבת ישראל, ועוד. בשבוע שעבר נודע כי זכתה במכרז לבניית תחנת הרכבת חדרה מזרח בהיקף 125 מיליון שקל.

מהחברה נמסר בתגובה: "דניה היא חברת הבנייה והתשתיות הגדולה בישראל, מבצעת עבודות בהיקפים של מיליארדי שקלים בשנה ומעסיקה במישרין ובעקיפין אלפי עובדים. קבוצת דניה משקיעה משאבים רבים בנושא בטיחות בעבודה, תוך דאגה מתמדת לבטיחותם של עובדיה ועל מנת להוביל את ענף הבנייה בנושא זה ולחולל בו שינוי של ממש. אנו סומכים ידינו על הרגולטור והרשויות המוסמכות אשר ידעו לבחון באופן ענייני את הנושא".

"שכבה נוספת של הרתעה לקבלנים שהצטברו אצלם עבירות בטיחות משמעותיות"

התערבות של החשב הכללי בנושאי בטיחות אינה עניין שכיח. אמנם כבר בנובמבר 2018 הודיעה הממשלה כי תקדם סעיף שמגביל השתתפות של חברות עם עבירות בטיחות במכרזי החשב הכללי, אולם בהמשך המהלך נעצר. רק ביולי 2020 הודיעה המדינה כי תקדם מחדש את השעיית החברות מהשתתפות במכרזים. באוצר מסרבים לפרסם כמה חברות הושעו עד היום מהשתתפות במכרזי הממשלה, ומסרבים גם לפרסם מיהן החברות האחרות שיושעו בגל הנוכחי מהשתתפות במכרזי הממשלה.

ממשרד האוצר נמסר בעניין: "ההשעיה נעשתה בהתאם לנוהל של החשב הכללי מיולי 2020, שנועד להוות שכבה נוספת של הרתעה לקבלנים שהצטברו אצלם עבירות בטיחות משמעותיות, וזאת במקביל להליכים המבוצעים על ידי רשם הקבלנים במשרד השיכון. החשב הכללי רואה בבטיחות ערך עליון ומחזק את החברות הנוקטות צעדים משמעותיים להגברת הבטיחות באתרי הבנייה בישראל. בעקבות פנייה של כמה חברות קבלניות שקיבלו לאחרונה הודעה על השעייתן ממאגר הקבלנים הממשלתי, הוחלט להתלות את ההשעיה לכמה ימים בהתאם לבקשתן לטפל בעניינים הדרושים להן בעקבות ההשעיה".

רקע: כל ההסתבכויות של דניה סיבוס

האיום בהשעיה ממכרזים ממשלתיים אינו ההסתבכות היחידה של דניה סיבוס בשנים האחרונות.

בספטמבר 2016 קרס חניון הברזל שבנתה החברה ברמת החייל בתל אביב. שישה בני אדם נהרגו בתאונה: אולג מישאלוב, אולג יעקובוב, רוסלן איסקוב, איעד מערוף, דאוובשה מוחמד ודניס דיאצ'נקו, ועוד 23 בני אדם נפצעו. לאחר כמה שנות חקירה הודיעה הפרקליטות כי יוגש כתב אישום גם נגד דניה סיבוס ונגד המנכ"ל רונן גינזבורג, אולם לאחר השימוע פורסם כתב אישום מתוקן שלא כלל את דניה סיבוס ואת המנכ"ל. המשפט טרם החל.

גינזבורג נחשד גם במתן שוחד בפרשת ח"כ דוד ביטן בתמורה לקידום פרויקטים של דניה סיבוס - אולם התיק נגדו נסגר והוא לא נכלל בכתב האישום. בפרשה אחרת, שבה הודתה החברה בעריכת הסדר כובל בקשר למכרז תשתיות בשוהם, ריצה גינזבורג חודשיים עבודות שירות ושילם קנס של 100 אלף שקל.

כך או כך, בפברואר השנה יצאה דניה סיבוס להנפקה ראשונית בבורסה בתל אביב. היא גייסה 164 מיליון שקל לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל אחרי הכסף, וכיום היא נסחרת לפי שווי שוק של 2.3 מיליארד שקל.