"מדאם אינפלציה" ו"גברת שאנל": הגרמנים מצאו את מי להאשים בעליית המחירים

על רקע האינפלציה ששוברת שיאים של עשרות שנים, בגרמניה מבקרים בחריפות את נשיאת הבנק האירופי המרכזי, כריסטין לגארד, בשל החלטתה שלא לעלות את הריבית ולמתן את תוכנית ההרחבה הכמותית

נשיאת הבנק האירופי המרכזי, כריסטין לגארד / צילום: Associated Press, Armando Franca
נשיאת הבנק האירופי המרכזי, כריסטין לגארד / צילום: Associated Press, Armando Franca

הגרמנים לא הסתירו בעשור האחרון את הביקורת העקבית שלהם על מדיניות הבנק האירופי המרכזי (ECB). בתור החסכנים הגדולים ביותר באיחוד האירופי, מדיניות ההרחבה הכמותית הנדיבה והריבית הנמוכה שיושמו תחת כהונת מאריו דראגי בראש ה-ECB הייתה נושא להאשמות תכופות מצד הגרמנים, בעיקר בשל השחיקה דה-פקטו שנרשמה בחסכונותיהם. אחד מכינוייו של דראגי האיטלקי בתקשורת הגרמנית היה "דראגילה", והוא הושווה לעתים לערפד המכור ל"כסף זול", המוצץ את החסכונות הגרמנים בעזרת ריבית שלילית וצעדים מוניטריים שנויים במחלוקת, המשרתים את מדינות דרום-אירופה.

אבל כעת, על רקע האינפלציה בגרמניה, ששוברת שיאים של עשרות שנים, כלי התקשורת הפופולריים והציבור מצאו להם קורבן חדש - מחליפתו של דראגי, הצרפתית כריסטין לגארד.

נשיאת ה-ECB, שמונתה לתפקיד לפני כשנתיים, עומדת במרכז ביקורת תקשורתית וציבורית בגרמניה בשבועות האחרונים, בעיקר בשל החלטתה שלא להעלות את הריבית המרכזית בגוש האירו ולא למתן את תוכניות ההרחבה הכמותית שלו.

הפעם האחרונה שבה לגארד שבה והתחייבה לא להעלות את הריבית בקרוב, בנימוק שהאינפלציה היא "חולפת", הייתה לפני כשבוע, והגרמני הממוצע חושש לפיחות נוסף בכוח הקנייה של החיסכון שלו (6,400 אירו לאדם) ומהשפעת הזינוק במחירי האנרגיה והנדל"ן במדינה.

"לוקסוס לגארד"

במה שנראה כמו יחס מיזוגני, בתקשורת הגרמנית לועגים לה בין היתר באמצעות לבושה. מי שהוריד את הכפפות לגמרי במאבק הוא הצהובון "בילד", העיתון הנמכר ביותר בגרמניה. בשבועות האחרונים הוא מכנה את לגארד, שנודעה בין השאר בחיבתה למותגי יוקרה צרפתיים, "מדאם אינפלציה" ו"גברת שאנל". "היא אוהבת ללכת עם שאנל, המשכורת שלה עומדת על 40 אלף אירו בחודש, אבל לא נראה שאכפת לה מהדאגות של האדם ברחוב", כתב העיתון. הוא הקדיש כתבה נרחבת לסגנון החיים של לגארד, שכיהנה בעבר כיו"ר קרן המטבע הבינלאומית, וכינה אותה גם "לוקסוס לגארד".

"מדאם אינפלציה". מתוך עיתונים בגרמניה
 "מדאם אינפלציה". מתוך עיתונים בגרמניה

כאמור, הלחץ הגרמני על ה-ECB למתן את המדיניות המרחיבה שלו אינו חדש. נגיד הבנק המרכזי הגרמני יינס ויידמן, שהודיע החודש על פרישה אחרי קרוב לעשור בתפקיד, נחשב למי שקידם קו זה בחריפות במועצת הנגידים של ה-ECB שנים רבות, אל מול התנגדות של מדינות דרום אירופה, שתושביהן חוסכים הרבה פחות מהגרמני הממוצע. אחרי ההתפטרות, כתב העיתון השמרני "די ולט", כי בכך "פרש למעשה המגן האחרון של החוסך הגרמני".

העיתונאי הגרמני גאבור שטיינגארט, העורך לשעבר של העיתון "הנדלסבלאט", ביקר בחריפות את "ההכתרה העצמית" של לגארד לתפקיד "מצילת האיחוד" והשווה אותה להכתרה העצמית של נפוליאון. שטיינגארט גם יצא נגד העובדה שהיא מתעלמת מהקולות המבכרים את העלאת הריבית כדי להיאבק באינפלציה. הוא כתב כי ויידמן התפטר בין השאר משום שלא רצה להיות בתפקיד "נושא הקטורת" של עורכת הדין הצרפתית.

אינטרסים צולבים

סוגיית העלאה אפשרית של הריבית אינה ייחודית רק לאיחוד. זהו הנושא המוניטרי הכלכלי החם ביותר בדיוני בנקים מרכזיים, מישראל דרך ארה"ב ועד לאסיה. אבל האינטרסים הצולבים באיחוד האירופי והעובדה כי חלק מהתושבים חיים בחוב (ונהנים מהאינפלציה) לעומת הגרמנים וההולנדים שחוסכים (ומאבדים כסף כתוצאה ממנה) יוצרים מתחים פנימיים. גרמניה נחשבת לקטר המרכזי של האיחוד האירופי עד כה, ותמיכת הציבור בחברות באיחוד, ובגוש האירו, נחשבת למרכזית להמשך קיומו.

הרגשות נגד המדיניות הנוכחית של ה-ECB אינם שמורים רק לעיתונים. תושבים מן השורה מודאגים ממחירי האנרגיה המזנקים, וגם מהמחירים המזנקים של מחירי המזון והנדל"ן בחודשים האחרונים.

בגרמניה שיעור השוכרים גבוה משמעותית ביחס למדינות דרום-אירופה, והדבר עשוי להשתקף בזינוק בשכר הדירה עם עליית האינפלציה. בנוסף, מי שיש להם פיקדונות משמעותיים של כמה עשרות אלפי אירו משלמים כבר כיום ריבית שלילית על החסכונות שלהם, וגרמניה חווה עליית מחירים בתחום הנדל"ן שלא נרשמה מזה קרוב ל-20 שנה. בחודש החולף עמדה האינפלציה החודשית על 4.1% - הנתון הגבוה ביותר מזה שלושה עשורים. עד סוף השנה היא אמורה לזנק לכדי 5%.

"גברת שאנל". מתוך עיתונים בגרמניה
 "גברת שאנל". מתוך עיתונים בגרמניה

"לפי מדאם לגארד, אנחנו נתגבר על האינפלציה עד אמצע השנה הבאה", אמרה פנסיונרית לסוכנות הידיעות הצרפתית, שהקדישה ידיעה למשבר האמון ב-ECB שמתפתח בקרב הציבור הגרמני, "אבל זה רק מה שהיא חושבת".

הנשיאה מתעלמת

"יש עוד ועוד סימנים שהעלייה במחירים אינה זמנית בלבד, וכי נצטרך להתמודד איתה מעבר לשנה הנוכחית", אמר מנהל "קומרצבנק" הגרמני. גם עמיתו מה"דויטשה בנק" קרא בשבוע האחרון לשים קץ באופן מהיר יותר לתוכנית רכש האג"חים המסיבית, שאותה הרחיב הבנק המרכזי האירופי עם תחילת משבר הקורונה. סוגיית האינפלציה מעוררות פחדים קמאיים בציבור הגרמני, בעיקר בגלל ההיפר-אינפלציה של שנות ה-20.

נשיאת הבנק המרכזי, עם זאת, מתעלמת נכון לעכשיו מהלחץ הגרמני. בהודעה האחרונה שלה בשבוע שעבר היא הבהירה כי העלאת ריבית אפילו בשנת 2022 היא "צעד מאוד בלתי-צפוי" (Very Unlikely). עמדתה היא כי האינפלציה הנוכחית היא "חולפת" בלבד, וכי צעד שיקשה על הלוואות ואשראי בשלב זה של היחלצות ממשבר הקורונה יהיה מסוכן לצמיחה האירופית. "ההערכה שלנו היא שגל האינפלציה הנוכחי נובע בעיקר מסיבות שהן חולפות בטבען", אמרה.