הגדלת התקציב לדיור הציבורי היא צעד מבורך - אבל נדרשים צעדים נוספים

בהיעדר תקציבים ומשאבים, כשברקע מאות מדיירי הדיור הציבורי מממשים מדי שנה את זכותם לרכוש את הדירה שהוקצתה להם מתוך מלאי הדיור הציבורי, הפער בין היצע הדירות אל מול הביקוש הולך וגדל

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

במשך שנים רבות הדיור הציבורי בישראל לא זכה לתשומת הלב המתבקשת מצד ממשלת ישראל וכפועל יוצא מכך לא הוקצו לטובתו התקציבים והמשאבים הנחוצים למתן מענה ראוי לאזרחי המדינה הזכאים לקבלת דיור ציבורי.

תקציב המדינה לשנים 2021-2022 שאושר לאחרונה בכנסת ישראל מביא עמו בשורה חשובה מאין כמוה בכל הנוגע להגדלת מלאי דיור הציבורי כשעל הפרק צפויה המדינה להקצות תקציב לטובת רכישה של 1,700 דירות שיתווספו למלאי הקיים של דירות הדיור הציבורי.

בהיעדר תקציבים ומשאבים, כשברקע מאות מדיירי הדיור הציבורי מממשים מדי שנה את זכותם לרכוש את הדירה שהוקצתה להם מתוך מלאי הדיור הציבורי, הפער בין היצע הדירות אל מול הביקוש הולך וגדל. כפועל יוצא מכך רשימת הממתינים הולכת וגדלה ומלאי הדירות הולך ופוחת על כל המשמעויות הכרוכות בכך ולכן תיקון העיוות הוא צעד חשוב ומתבקש בקידום הרפורמה בדיור הציבורי.

עיקר הפעילות השוטפת של חברת עמידר היא בשיפוץ דירות והתאמתן לצורכי הדיירים המתגוררים בהן. אני תקווה שלצד הבשורה שהתקציב לרכש הדירות מביא עימו תתקבל החלטה גם על מתן תקציב מיוחד לשיפוץ של כ-900 דירות המצויות במצב תחזוקתי ירוד ביותר, בין היתר בשל העובדה כי מדובר בדירות שנבנו בשעות ה- 50-60 ומטבע הדברים מצבן התחזוקתי לא משביע רצון.

מהלך נוסף אותו מקדמת החברה בשיתוף משרד הבינוי והשיכון ביתר שאת בשנים האחרונות הוא חיזוק של עשרות מבנים המצויים בפריפריה לצד בחינת אפשרויות לקידום התחדשות עירונית בכל אותם המתחמים בהם יש צורך לחזק מבנים ישנים. מדובר במשימה לאומית חשובה מאין כמוה שהרי בשל שווי נמוך של הקרקע בפריפריה יזמים פרטיים לא מביעים עניין בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית והמדינה מחויבת לבחון פתרונות הולמים גם בחלקים אלו של הארץ, בין היתר באמצעות יצירת שיתופי פעולה עם גורמים שונים.

אני סומך ידיי על מקבלי ההחלטות שימשיכו לקדם מהלכים חשובים לטובת הדיור הציבורי, למען עתידן של עשרות אלפי משפחות, ושהבשורה החברתית שיביא איתו התקציב הנוכחי תיתן את אותותיה ותאפשר בישראל 2022 דיור ציבורי ראוי וזמין לכל הזקוק לכך.

הכותב הוא מנכ"ל חברת עמידר