המשלחת הכי גדולה לכנס האקלים של האו"ם: לוביסטים של תעשיית הדלק

אילו תעשיית הדלקים הייתה מדינה, היא הייתה המיוצגת המשמעותית ביותר בוועידת האקלים • בשבוע השני לוועידה שהוגדרה כ"גורלית", גרינפיס מתריעים: מדינות כמו סעודיה עסוקות בריכוך הסיכומים הסופיים, לטובת חברות הדלקים

27 מדינות רשמו לוביסטים של חברות דלקים מזהמים להשתתפות בוועידה כחלק ממשלחתן / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali
27 מדינות רשמו לוביסטים של חברות דלקים מזהמים להשתתפות בוועידה כחלק ממשלחתן / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

חשבתם שהמשלחת הישראלית לוועידת האקלים של האו"ם (COP26) גדולה? דוח חדש מציג מי שלח כוחות מתוגברים לכנס, הנחשב לגורלי ביכולתו להוביל לקבלת החלטות שיגרמו לבלימת משבר האקלים או להחמרתו: כ-100 חברות דלקים מאובנים שלחו לגלזגו 503 לוביסטים לייצג את האינטרסים העסקיים שלהן בשטח הוועידה. מדובר בכמות שליחים גדולה פי כמה מזו אשר שלחה כל מדינה בעולם לפסגה, כך לפי דוח של ארגון המאבקים ותחקירי הסביבה "גלובל וויטנס".

לפי ניתוח שביצע הארגון בהתבסס על רשימת המשתתפים טנטטיבית של האו"ם, לפחות 503 משתתפים הקשורים לחברות הפחם, הנפט והגז באופן ישיר, נכחו עד כה בוועידה - שהחלה בשבוע שעבר ותימשך עד לתום השבוע הנוכחי. הרשימה כוללת אנשים המזוהים באופן ישיר עם חברות דלקים דוגמת גזפרום, של ו-BP, וגם חברים במשלחות וקבוצות הפועלות מטעם תעשיית הדלקים האובנים. זאת, כאשר השימוש בדלקים המאובנים הוא המניע הגדול ביותר של שינויי האקלים מעשי ידי אדם.

"נוכחותם של מאות מאלה שמקבלים תשלום כדי לדחוף את האינטרסים הרעילים של חברות דלק מאובנים מזהמות רק תגביר את הספקנות של פעילי אקלים, שרואים בשיחות האלה עדות נוספת להתחמקות של מנהיגים עולמיים מאחריותם ועיכוב הפעולות הנדרשות", אמר מורי וורת'י, מפעילי "גלובל וויטנס". "הגיע הזמן שהפוליטיקאים יראו שהם רציניים לגבי הפסקת השפעתם של המזהמים הגדולים על קבלת ההחלטות הפוליטיות, ויתחייבו לעתיד שבו קולות המומחים מקבלים את מרכז הבמה".

בכנס האקלים של האו"ם, הנערך בימים אלו, משתתפים כ-40 אלף בני אדם. לפי הנתונים, ברזיל שלחה את המשלחת הגדולה ביותר, עם כ-480 נציגים. בריטניה, המארחת, נמצאת בשטח עם משלחת של 230 נציגים, וישראל שלחה כ-140 נציגים.

27 מדינות רשמו לוביסטים של חברות מזהמות כחלק ממשלחתן

לובי חברות הדלקים המאובנים בוועידת האקלים גדול יותר מהסך הכולל של שמונה המשלחות המייצגות את המדינות הפגיעות ביותר לשינויי האקלים בשני העשורים האחרונים: פורטו ריקו, מיאנמר, האיטי, הפיליפינים, מוזמביק, בהאמה, בנגלדש ופקיסטן. בסך-הכול, 27 מדינות רשמו לוביסטים של חברות דלקים מזהמים להשתתפות בוועידה כחלק ממשלחתן, ובהן קנדה, רוסיה וברזיל.

וורת'י סיכם את הדוח בשם גלובל וויטנס, ואמר כי "האדריכלים של משבר האקלים לא יכולים לבנות עתיד ראוי למחייה, כאשר הם אלו שכבר שרפו את הבית. ההשפעה שלהם היא אחת הסיבות הגדולות ביותר לכך ש-25 שנים של שיחות אקלים של האו"ם לא הובילו להפחתה אמיתית בפליטות הגלובליות. האנשים שבחזית המשבר הזה, לא המזהמים, הם חבל ההצלה שאנחנו צריכים ברגע זה".

אחת הקבוצות הגדולות ביותר, המונה כ-100 נציגים, שייכת לאיגוד הבינלאומי למסחר בפליטות (IETA), שבין חבריו גם אנשי חברת הנפט והגז BP. זהו ארגון הנתמך על ידי חברות הנפט הגדולות, ומקדם מנגנונים שנויים במחלוקת של קיזוז פליטות וסחר בפחמן, באופן שיאפשר לחברות להמשיך להפיק דלקים מאובנים גם בטווח הארוך, למרות התחייבויות המדינות.

לפי האו"ם, יצרניות דלק רבות דווקא יגבירו את הייצור בשנים הקרובות

דוח אחרון של תוכנית הסביבה של האו"ם מצא שלמרות שהוועידה המתכנסת תחת התחייבויות המנהיגים לאיפוס פליטות בעשורים הקרובים והתחייבות לפעילות נחרצת להותרת ההתחממות מתחת למעלה וחצי עד סוף המאה, רבות מיצרניות דלק המאובנים הגדולות בעולם עדיין מתכננות להגביר את הייצור בשנים הקרובות, כך שדווקא בשנת 2030, בה תצטרך האנושות לחתוך את פליטת גזי החממה במחצית, ישרפו הרבה יותר דלקים מאובנים ממה שעולה בקנה אחד עם הבטחות האקלים העולמיות.

לפי אותו ניתוח, שבדק את התחייבויותיהן של 15 כלכלות גדולות כדי להעריך את השימוש בדלקים מאובנים בשנת 2030, העולם ישתמש ב-110% יותר פחם, נפט וגז מעבר לנדרש כדי להגביל את הטמפרטורה להתחממות של מעלה וחצי בהשוואה לתקופה הטרום תעשייתית, ו-45% יותר מהכמות שתאפשר להותיר את ההתחממות אף ברף של 2 מעלות.

לאורך הימים האחרונים, התעוררה ביקורת עזה בקרב ארגוני סביבה באשר למסע "טיוח ירוק" של חברות מסחריות וגורמי ממשל מרחבי העולם בוועידת האקלים של האו"ם, והקשרים של הפוליטיקאים וחברות הדלקים המאובנים. כך למשל, בבריטניה התגלה שחברים במפלגה השמרנית - בראשה עומד ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, קיבלו תרומות בשווי 1.3 מיליון ליש"ט מחברות נפט או עסקים השייכים לטייקוני אנרגיה או מכונים המטילים ספק במדע האקלים, מאז שנת 2019.

בגרינפיס מותחים ביקורת חריפה על כך שטיוטה אפשרית של ההצהרה הסופית של מנהיגי המדינות כפי שתאושר בתום הוועידה השבוע, לא מכילה כלל אזכור של הפסקת השימוש בפחם, נפט וגז בהדרגה - בניגוד להמלצות המדענים והנדרש כדי להגביל את ההתחממות לעד מעלה וחצי, בהתאם לחירום האקלימי העולמי. לפי גרינפיס, סעודיה ואוסטרליה בולמות יוזמות משמעותיות של המדינות בוועידה. מומחים בסוכנות האנרגיה הבינלאומית העידו השנה בדוח מיוחד כי פרויקטים חדשים של דלקים מאובנים מעבר לאלו שכבר החלו השנה, לא יאפשרו השגה של יעדי הסכם פריז.

"נוסח ההסכם חייב להתחייב להפסקת הדלקים המאובנים, ללא רמאות, ללא פרצות, ללא הונאות קיזוז וללא טיוח ירוק", אומרים בגרינפיס. "ממשלות חייבות לבודד את ערב הסעודית, אוסטרליה וברזיל, אלופת הפירצות, תוך תמיכה במדינות פגיעות אקלים. במחצית הדרך של השיחות, מדינות הכריזו עד כה על שורה של הסכמים וולונטאריים המכילים שפה מעורפלת ופירצות גדולות. יש עוד פחות מחמישה ימים להגיע להסכם ראוי".