"ללקוחות שלנו אין אינטרנט, ואנחנו לא מייבאים, אנשים רוצים עבודת יד"

רחמים ששון, בני ברק, בעלים בעסק של תשמישי קדושה "טלית סנטר" • בן 63, • "הכול נעצר בפתאומיות לא ידענו את נפשנו" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

רחמים ששון / צילום: תמונה פרטית
רחמים ששון / צילום: תמונה פרטית

רחמים ששון מבני ברק מחזיק מספר חנויות של תשמישי קדושה, העסק הוא משפחתי. הם מוכרים ספרי קודש, ציציות, טליתות, וכל סוגי היודאיקה, העסק 'טלית סנטר' מוכר מאוד בקרב חנויות היודאיקה עם שתי חנויות בירושלים וחנות אחת בבני ברק.

ששון מספר כי בסגר הראשון "סגרו אותנו אחרי פורים, לא ידענו שזה יבוא כזה מהר, מאחר ואינטרנט לא שייך אצלנו, כי הלקוחות שלנו בעיקר מהחברה החרדית, כך שהאופציה של אונליין פשוט לא קיימת. בנוסף אנשים רוצים להגיע לחנות ולמדוד לדוגמה טליתות, והכול נעצר בפתאומיות, לא ידענו את נפשנו".

לגבי סיוע מהמדינה אומר רחמים, "לא היינו זכאים, אבל לבסוף כן הצלחנו לקבל סיוע קטן, אבל זה היה טיפה מן הים, היו לנו הפסדים גדולים". לגבי העובדים הוא מספר: "הוצאנו עובדים לחל"ת, אלו עובדים עם משפחות שמשלמים משכנתא, עזרנו להם בדברים שיכולנו, בסופו של דבר הם כמו משפחה, אז דאגנו להם מעבר ליחסי עובד מעביד".

חג הפסח הוא חג של קניות, מחזורים, ספרי תפילה שונים, פיוטים, אנשים מתחדשים בטליתות בציציות וכיפות, הציבור החסידי מתחדש באבנטים מיוחדים שהם מלבישים בזמן התפילה, "הזמנו כמות גדולה של סחורה לקראת חג הפסח, ופתאום הכול נעצר, ביקשנו מהספקים לא להפקיד את הצ'קים, ומי שממש התעקש להפקיד, אמרנו לו שאנחנו נחזיר לו את הסחורה, לא היה לנו ברירה".

רחמים מספר כי הוא לא מייבא את המוצרים, כך שנושא היבוא ותשלום לספקים בחו"ל פחות היה בעיה, כי "את התשלום בחו"ל הספקים דורשים ולא מעניין אותם קורונה" אומר רחמים, "אבל התמודדנו עם בעיה אחרת, אנחנו מעסיקים עובדים שקושרים את הציציות לבגד עצמו, זה עבודה שאנחנו לא נותנים לעובדים זרים או מייבאים מוכן מחו"ל, אנשים רוצים טליתות וציציות שנקשרו על ידי אנשים שומרי תורה ומצוות, יש לנו כשרות על זה, והתהליך מאוד איטי, מערכת מאד גדולה, עד שהבדים מגיעים אלינו לוקח זמן, ועד שהעובדים קושרים לוקח זמן, אנחנו לא עובדים עם מכונות, אנשים רוצים עבודת יד, ופתאום באמצע התהליך עצרנו, ולמעשה נתקענו עם בדים וציציות לא מוכנות, העובדים יצאו לחל"ת, אבל הספקים התעקשו שנשלם, אז מי שהתעקש, הודענו לו שנחזיר לו את הסחורה, הספקים לא רצו שנחזיר, אז הם התרצו להמתין".

לבסוף אומר רחמים, "היה לנו שברון לב, ראינו ערמות תשמישי קדושה מול העיניים, ולא הצלחנו למכור כמעט כלום, זה קצת שבר אותנו".

רחמים מספר כי מבחינת הרשויות המקומיות הם לא קיבלו הנחה בארנונה, "היינו סגורים כמה חודשים, אולי היה אפשר לוותר לנו על הארנונה, אבל לא ממש היה עם מי לדבר".

החנויות בירושלים וגם בבני ברק היו סגורות כפי שהוחלט באותם ימים, אבל חנות אחת היתה פתוחה טכנית עקב מספר הזמנות ממלון דן פנורמה (מלון קורונה) היה לה אישור חיוני לצורך ביצוע ההזמנות דרך משלוח למלון, "הבן שלי ישב במשרד בקומה למעלה לבצע הזמנות ולהמתין לקבלת סחורה שהתעכבה, בקומה למטה היה עובד שסידר סחורה וספר את הכיפות, מכיוון שהוא תושב חוץ ואינו זכאי לחל"ת הוא היחיד שעבד בחנות באותם ימים, התריס היה פתוח בחלקו ללא מכירת סחורה כלל, לפתע הגיע שוטר ודיבר עם העובד, מיד הבן שלי ירד למטה והשוטר טען כי העובד מכר סחורה, הבן שלי אמר שהוא יבדוק זאת ביסודיות מולו אבל לא נראה לו הגיוני, הוא רצה להמשיך ולהסביר שזה עובד חיוני אך השוטר לא נתן לו לדבר יותר ואמר שהדוח יגיע בדואר, הוא היה בטוח שבסופו של דבר השוטר כן הבין את דבריו ובטח נקבל רק אזהרה, אך לצערי הגיע דוח הביתה, בימים כתיקונם היינו עוברים לסדר היום וסופגים את הקנס עם כל אי הצדק שבו, אבל אחרי שאנחנו מתמודדים במשך מספר חודשים אם ביטולי צ'קים לספקים ,סחורה שנשארת תקועה ומחזור הכנסות שרק הולך ומתמעט, אנחנו נמצאים במצב שהעסק בגירעון, עדיין מקווים שבעז"ה הדוח יבוטל לאחר שביקשנו להישפט כי הערעור נדחה".

רחמים מציין נקודה נוספת, "רוב ההכנסות זה מתיירים, אנחנו משקיעים הון עצום בעיצוב מודרני וחדשני כדי למשוך תיירים, תחשבו שכבר שנתיים אין תיירים שמגיעים, שזה עוד נזק על הקיים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il