מה עומד מאחורי הרכישה הגדולה של למונייד ואיך היא קשורה ל"מלכת הספאק"?

רכישת מטרומייל האמריקאית, הפועלת בתחום ביטוחי הרכב, מתבצעת לאחר נפילה של כ-80% במניותיה מאז מוזגה בפברואר ל-SPAC הקשור לבטסי כהן • למונייד מציגה הפסד של כ-66 מיליון דולר ברבעון השלישי

למונייד. הונפקה ביולי 2020 / צילום: מהפייסבוק של למונייד
למונייד. הונפקה ביולי 2020 / צילום: מהפייסבוק של למונייד

פחות משבוע לאחר שחברת הביטוח הדיגיטלי למונייד  הודיעה על השקת מוצר חדש לביטוח רכב, היא מודיעה על רכישה משמעותית שתחזק את מעמדה בשוק ביטוחי הרכב בארה"ב.

למונייד הישראלית רוכשת את Metromile האמריקאית בעסקת מניות, שמשקפת לחברה הנרכשת שווי של כ-500 מיליון דולר או מעט מעל 200 מיליון דולר נטו (בנטרול המזומן בקופתה).

מטרומייל, שמוזגה לאחרונה לחברת SPAC, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 400 מיליון דולר, ומנייתה עלתה במסחר המאוחר ב-7% לאחר הדיווח על הרכישה בידי למונייד. שווי השוק של למונייד הוא 4.3 מיליארד דולר (עלייה של 143% מאז ההנפקה ביולי 2020). לפי הודעת החברות, בעלי המניות של מטרומייל יקבלו מניות למונייד ביחס של 1:19.

למונייד הוקמה ב-2015 על-ידי שי וינינגר ודניאל שרייבר, המכהנים כמנכ"לים משותפים. היא פועלת בארה"ב ומציעה ביטוחי דירות, ביטוחי בעלי חיים וביטוחי חיים, וכאמור נכנסה לשוק ביטוחי הרכב בשבוע שעבר. מטרומייל ותיקה יותר, והיא נוסדה ב-2011. לדברי וינינגר, "מטרומייל היא חברת אינשורטק אמריקאית ידועה, חלוצה בתחום התשלום לפי השימוש (pay per mile). היא חברה טכנולוגית, ואחת מחברות האינשורטק הראשונות שהוקמו".

דניאל שרייבר ושי וינינגר, מנכ''לים משותפים בלמונייד / צילום: שלומי יוסף
 דניאל שרייבר ושי וינינגר, מנכ''לים משותפים בלמונייד / צילום: שלומי יוסף

וינינגר מציין שלקוחות מטרומייל מקבלים מכשיר להתקנה פשוטה ברכב, והמכשיר מקבל סיגנלים מהרכב כמו עצירה פתאומית, תאונה, נסיעה מעבר למהירות המותרת וכדומה. "הכל נרשם ועולה לענן, והחברה משתמשת בדאטה לתמחר את הפרמיה של הלקוח בחודש שאחריו. זו פוליסה שכל הזמן מתעדכנת. תחום ה-UBI (Usage-Based Insurance) יהפוך להיות פופולרי בעולם הביטוח ואנחנו מאמינים שלשם העולם הולך".

מטרומייל תביא איתה ללמונייד את כל הדאטה שנאסף לאורך העשור שבו היא פועלת, כאשר לדברי וינינגר, "מטרומייל צברה דאטה מלמעלה מ-5 מיליארד קילומטר של נהיגה וטריליונים של סיגנלים. זה מאפשר להם לתמחר ביטוח בצורה הכי מדויקת. היא חוסכת משמעותית בעלויות ללקוחות שנוהגים מעט יחסית ובטוח. החיסכון הממוצע שדווח ע"י לקוחות מטרומייל הוא 47%".

וינינגר מציין שלחברה הנרכשת יש רישיונות לפעול ב-49 מדינות בארה"ב, והיא פועלת כיום ב-8 מהן. "בהקשר הזה, זאת חברה שפעלה באופן שונה מאיתנו", הוא אומר. "מצד אחד, התרבות של החברות מאוד דומה וזה אחד הדברים שאהבנו בעסקה: הם רואים את העולם בצורה דומה לנו, מבינים את החשיבות של בינה מלאכותית ו-machine learning ליכולת לתת ביטוח יותר הוגן.

"מצד שני, הם היו פחות אגרסיביים בגישה שלהם לשוק ורצו לדייק את המודלים שלהם לפני שהם ממשיכים להתפרס לעוד מדינות. אנחנו מכבדים את הגישה הזאת, שתאפשר לנו להנות מ-10 שנות התפתחות של מודלי תמחור וסיכון. צריך לזכור שמעבר לדאטה, לרישיונות ולצוות נהדר של 380 אנשים מאוד מנוסים בתחום, מטרומייל פעילה ומוכרת בשוק, עם פרמיות של 100 מיליון דולר שיתווספו אלינו וקרוב ל-100 אלף לקוחות פעילים".

"נאחד את החברות"

בתקופה הקרובה המותג של מטרומייל יישמר, אך וינינגר אומר כי "בסופו של דבר נאחד את החברות ויהיה רק מותג אחד - למונייד. הרכישה תאפשר לנו לפנות לסגמנטים שונים של אוכלוסייה - אלה שמעדיפים תשלום לפי שימוש ואלה שמעדיפים מחיר קבוע".

מטרומייל נפגעה לאחר פרוץ המגפה בשל ירידת השימוש בכלי רכב, אך וינינגר רואה את הצד החיובי בכך: "בתקופת הקורונה, לקוחות של מטרומייל שילמו משמעותית פחות, וזה נתן לה הרבה נקודות זכות אצלם".

למה בחרתם לעשות את הרכישה בעסקת מניות?
"חשבנו שזאת עסקה שנכון לעשות בהחלפת מניות, כי אנחנו מנהלים את התזרים ואת המאזן שלנו בצורה מאוד מדויקת ומתוכננת, ועסקה כזאת פחות תשפיע על תוכניות עתידיות".

בקופת למונייד היו בסוף הרבעון השלישי 1.1 מיליארד דולר במזומנים והשקעות.

מניית מטרומייל צנחה לאחר המיזוג

מעניין לציין שמטרומייל הפכה לחברה ציבורית באמצעות מיזוג ל-SPAC רק לפני מספר חודשים. שווי החברה בעסקה היה 1.3 מיליארד דולר, או כ-900 מיליון דולר לפני הכסף, כאשר כעת היא נרכשת בכשליש מהשווי בו הוערכה במיזוג. זמן קצר לאחר המיזוג נסחרה החברה בשווי של כ-2 מיליארד דולר, אך מאז נפלה לשווי הנוכחי המשקף תשואה שלילית של 82% מאז יום המסחר הראשון שלה בפברואר. 

אגב, ה-SPAC אליו התמזגה מטרומייל קשור לבטסי כהן, שמובילה חברות SPAC רבות - בהן אחת שמיזגה לתוכה את חברת הפינטק הישראלית פיוניר  ואחרת שצפויה למזג לתוכה את פלטפורמת המסחר לשוק ההון איטורו. כהן היא גם דירקטורית במטרומייל, ובנה נמנה עם מוביליו של ה-SPAC שמיזג לתוכו את מטרומייל.

חברות SPAC הן חברות ללא פעילות, שמגייסות כסף בבורסה במטרה לרכוש חברה קיימת תוך פרק זמן מוגבל, או שיחזירו את הכסף למשקיעים. הנפקות SPAC היו טרנד חזק בוול סטריט עד לפני מספר חודשים, אך בחודשים האחרונים הטרנד התקרר, כאשר פחות חברות SPAC יוצאות להנפקה ואילו חברות שמוזגו ל-SPAC בתקופת ההייפ סבלו מירידות חדות בשווי, ככל הנראה בשל מה שנתפס כשווי מנופח בעסקאות המיזוג פעמים רבות.

הפסד של 171 מיליון דולר

בתוך כך, למונייד פרסמה גם את הדוחות הכספיים שלה לסיכום הרבעון השלישי, שבו התוצאות שלה היו טובות יותר מתחזיות האנליסטים. החברה רשמה הכנסות של 35.7 מיליון דולר, פי 2 מהרבעון המקביל, וההפסד הנקי שלה הסתכם ב-66.4 מיליון דולר שהם 1.08 דולר למניה, בעוד שהאנליסטים ציפו להפסד גדול יותר של 1.16 דולר למניה.

ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה שלילי בגובה 51.3 מיליון דולר, לעומת EBITDA שלילי של 23.7 מיליון דולר ברבעון המקביל, בשל עלייה בהוצאות התפעוליות. מספר הלקוחות בסוף הרבעון היה כ-1.36 מיליון, גידול של 45% לעומת הרבעון המקביל.

מתחילת השנה הסתכמו הכנסות למונייד ב-87.4 מיליון דולר, צמיחה של 18.3%, והיא רשמה הפסד נקי של 171 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם שלילי של 133 מיליון דולר; בשני המקרים מדובר על העמקת ההפסד לעומת התקופה המקבילה.

ברבעון הרביעי התחזית היא להכנסות של 39-40 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם שלילי של 50-52 מיליון דולר, ובכך תסתיים השנה עם הכנסות של 126-127 מיליון דולר ו-EBITDA שלילי של 183-185 מיליון דולר. מדובר על צמיחה של 34% בהכנסות ועלייה של 88% ב-EBITDA לעומת 2020.