פולירם נהנית מהביקושים הגוברים אך לא חסינה לקשיי ההובלה בעולם: "שרשרת האספקה ארוכה יותר וגם התייקרה מאוד"

מנכ"ל פולירם,יובל פלג, מסביר את הצמיחה הנמשכת בעסקיה של יצרנית חומרי הגלם לתעשיית הפלסטיק: "מוצרי החברה מספקים מענה לכמה מהתעשיות הצומחות בעולם, ולאור הביקושים הגוברים, פולירם מבצעת השקעות בקווי ייצור חדשים ומגדילה את היקפי הניצולת במפעלים"

פולירם תעשיות רם און / צילום: יח''צ
פולירם תעשיות רם און / צילום: יח''צ

נמשכת הצמיחה המהירה בהכנסות וברווחי חברת פולירם, בזכות הביקוש הגבוה בישראל ובעולם לחומרי גלם לתעשיית הפלסטיקה. השבוע דיווחה פולירם כי הכנסותיה ברבעון השלישי של 2021 צמחו ב-33% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ל-220 מיליון שקל.

פולירם, שבשליטת קרן פימי, עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של חומרי גלם מתקדמים ופתרונות חכמים לתעשיית הפלסטיק. לפולירם שלוש משפחות מוצרים עיקריות,  הראשונה והגדולה בהן כוללת תרכובים תרמופלסטיים הנדסיים (EP).

בתחום זה רוכשת החברה פולימרים מיצרניות הפולימרים (כגון כרמל אולפינים) והופכת אותם לתרכובות ייעודיות עבור יצרניות הפלסטיקה, כדוגמת יצרניות צנרת, מגופים ומסננים בישראל. משפחת המוצרים השנייה כוללת מקשרים, משפרי אימפקט ודבקים (בונדירם), ובהם מוצרי TL להדבקה המיועדים לתעשיית המזון.

משפחת המוצרים השלישית היא הפוליטרון, שכוללת מוצרים תרמופלסטיים הנדסיים המכילים בתוכם סיבי זכוכית ארוכים. מדובר בחומרי גלם חזקים במיוחד, המאפשרים החלפה של מוצרי מתכת לפלסטיק בתעשיית הרכב לצורך הפחתת משקל כלי הרכב.

ברבעון השלישי צמחו הכנסות מגזר התרכובים הפלסטיים ב-35% ל-126 מיליון שקל, בעוד שבמגזר הבונדירם נרשמה צמיחה של 29% להכנסות של 71 מיליון שקל. במגזר הפוליטרון צמחו ההכנסות ב-27% ברבעון ל-23 מיליון דולר.

לספק סל מוצרים מלא ללקוחות בשוק האמריקאי 

לדברי החברה, היא נהנתה ברבעון השלישי מזינוק של כ-50% בפעילותה בשני שוקי היעד המרכזיים שלה - אירופה וארה"ב. לאור הביקוש הגובר למוצריה, ממשיכה פולירם להגדיל את כושר הייצור במפעלי החברה בישראל, ארה"ב, סין ובריטניה.

במסגרת זו, החליטה החודש פולירם על השקעה בקו ייצור ראשון בארה"ב למוצרי התרכובים ההנדסיים (EP) אשר יוקם במפעל החברה באינדיאנה, ויתחיל לעבוד בסוף הרבעון הרביעי של 2022. קו זה יצטרף לקווי הייצור הפעילים למוצרי בונדירם ופוליטרון, ובכך יתאפשר לראשונה לחברה לספק סל מוצרים מלא ללקוחותיה בשוק האמריקאי.

בנוסף, ציינה פולירם כי במהלך הרבעון השלישי היא החלה בהפעלת קו ייצור נוסף של בונדירם בארה"ב, ובחודשים הקרובים תחל בהפעלת קו ייצור שני של מוצרי פוליטרון במדינה. כמו-כן, תחל החברה בחודשים הקרובים בהפעלת קו מחזור חדש בישראל במסגרת פעילות חטיבת ה-EP.

"תחום ה-EP מהווה מנוע צמיחה משמעותי של פולירם, ומלבד ההשקעה בקו בארה"ב, החברה תתקין קו EP באתר רם און במהלך  דצמבר הקרוב, וכן קו מחזור ייעודי ראשון בישראל שצפוי להתחיל לפעול במהלך הרבעון הראשון של 2022", מסרה הנהלת פולירם. "בנוסף, במהלך הרבעון הראשון של 2022 תתקין החברה קו EP באנגליה.

"הגדלת קיבולת הייצור  צפויה לתת מענה לצמיחה המשמעותית הקיימת בתחום זה. ההשקעות בקווי ייצור חדשים הינן חלק מאסטרטגיית החברה למקסום פוטנציאל הצמיחה, לאור הצמיחה המהירה בשלושת המגזרים שלה ובכל אזורי הפעילות שלה", נמסר.

שיא הכנסות של 680 מיליון שקל מתחילת השנה 

הרווח הגולמי של החברה צמח ברבעון השלישי ב-36% לסך של 49 מיליון שקל ושיעורו מסך המכירות עלה ל-22.4%, בהשוואה לרווחיות גולמית של 20.7% שנרשמה ברבעון המקביל אשתקד. לדברי החברה, הגידול ברווח הגולמי ובשיעור הרווחיות נובע בין היתר מעלייה בכמויות המכירה ומהגדלת המרווח במגזרי ה-EP והבונדירם.

בזכות העלייה בהכנסות והשיפור ברווחיות הגולמית, גדל הרווח התפעולי ברבעון ב-51% ל-36 מיליון שקל. עם זאת, הרווח הנקי לבעלי המניות צמח בשיעור מתון יותר של 33% ל-25 מיליון שקל, וזאת עקב עלייה חדה של 626% בהוצאות המימון  ברבעון ל-4.4 מיליון שקל. הוצאות מימון אלו נבעו בעיקר מהתחזקות השקל מול מטבעות הפעילות האחרים של החברה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2021 צמחו הכנסותיה של פולירם ב-42% לשיא של 680 מיליון שקל, בהשוואה לתקופה המקבילה. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות צמח בתשעת החודשים ב-79% ל-84 מיליון שקל.

תשואה של כ-70% מההנפקה לפני שנה

פולירם  נסחרת בבורסה לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, לאחר שבנובמבר אשתקד הונפקה (בדרך של הצעת מכר) על ידי בעלת השליטה פימי ורם-און השקעות, שמכרו מניות לציבור תמורת כ-350 מיליון שקל. מאז הניבה מנייתה למשקיעים תשואה של כ-70%. 

כחלק מאסטרטגיית ההתרחבות שלה, דיווחה עוד פולירם השבוע כי היא מנהלת מו"מ  מתקדם לרכישת חברה ממערב אירופה הפועלת בתחום ייצור תרכובים תרמופלסטיים הנדסיים בהיקף של כ-25 מיליון אירו.

לדברי יובל פלג, מנכ"ל פולירם, החברה נמצאת בתנופת עשייה, שמתבטאת בגידול עקבי בהכנסות, ברווחיות וברווח הנקי. "מוצרי החברה מספקים מענה לכמה מהתעשיות הצומחות ביותר בעולם, ולאור הביקושים הגוברים למוצרינו - החברה מבצעת השקעות בקווי ייצור חדשים ומגדילה את היקפי הניצולת במפעלים".

"כשתעשיית הרכב תתן גז, ניהנה מביקוש מטורף"

אחת מהתעשיות שאליהן פונה החברה היא כאמור יצרניות חלקי הפלסטיק למכוניות. לדברי פלג, "תעשיית הרכב סובלת כיום מאוד ממחסור בשבבים. אני מדמה את זה לקפיץ דרוך, כשברגע שיגיעו השבבים הוא ישתחרר והביקוש יהיה מטורף, שכן כמות ההזמנות שבידי יצרניות הרכב היא כיום 6-8 חודשים קדימה.

"הביקוש מטורף ואין כלי רכב. ברגע שהם יקבלו שבבים הם 'יתנו גז', ואנחנו עובדים עבור התעשייה הזאת. כל תחום הפוליטרון שלנו מיועד לתעשייה הזאת וגם 60% עד 70% ממוצרי ה-EP המיועדים ליצוא הם לתעשיית הרכב בעולם. בנוסף, גם חלק מהבונדירם שאנחנו מוכרים למתחרים שלנו בעולם מיועד גם הוא לתעשיית הרכב.

"ולמרות כל זה, הביקושים הם מטורפים בכל החזיתות", מציין פלג. "הבעיה היא שחסר חומר גלם, ויש הקצאות (הכמות המאושרת ללקוחות, שלא בהכרח תואמת את ההזמנה, ע' כ') בכל הפולימרים היום.

"המחירים של היצרנים עלו מאוד ובגלל זה גם אנחנו מעלים מחירים, וגם מחירי ההובלה הם מטורפים. אחד היתרונות הגדולים שלנו הוא שיש לנו רכש גלובלי, אנחנו קונים מכל מקום ומכל ספק".

אגב עלויות ההובלה, איך אתם מושפעים מהבעיות בשרשראות האספקה בעולם ומהעיכובים בנמלי הים?

"מושפעים מאוד מאוד. בסופו של דבר, 65% ממחיר המכירה הוא עלות חומר הגלם, ואת רובו אנחנו צריכים להביא מהעולם. במצב הנוכחי שרשרת האספקה היא יותר ארוכה, לוקח יותר זמן, והיא גם התייקרה מאוד. גם לפרוק את החומרים לוקח זמן כי יש תור על האוניות.

"אחד היתרונות שלנו הוא שאנחנו מייצרים בארה"ב עבור השוק האמריקאי, אנחנו מייצרים בישראל עבור רוב העולם, מייצרים בסין עבור השוק הסיני, ומייצרים גם באנגליה, וברוב השווקים האלו אנחנו גם מגדילים ייצור, כדי להיות יותר לוקאליים. העולם, מגלובלי חוזר להיות לוקאלי, בייחוד בגלל המשברים של ההובלה, וזה ייתן לנו יתרון גדול".