שיתוף פעולה בין אסותא ל-NVIDIA: מקימות מרכז פיתוח לחברות בינה מלאכותית

ד"ר מיכל גינדי, מנהלת מרכז החדשנות: "האג'נדה שלנו היא לא להרוויח כסף על הטכנולוגיה, אלא לחשוף את הרופאים לטכנולוגיות החדשות ביותר" • המרכז כבר החל לעבוד עם 20 חברות

בית החולים אסותא בחיפה / צילום: פאול אורלייב
בית החולים אסותא בחיפה / צילום: פאול אורלייב

אסותא מרכזים רפואיים השיקה מרכז חדשנות בשיתוף פעולה עם חברת NVIDIA. המרכז נועד לאפשר לסטארט-אפים ולחוקרים מבית החולים לבצע מחקר ופיתוח של פתרונות מבוססי בינה מלאכותית.

את המרכז מנהלת ד"ר מיכל גינדי, ראש אגף חדשנות ומנהלת מערך הדימות באסותא. פעילות המרכז כבר החלה בפועל כשנה לפני ההשקה. "נפגשנו כבר עם 200-250 חברות בשנה האחרונה, בלי קול קורא, הן מצאו אותנו", אומרת גינדי. "היום אנחנו עובדים באופן אינטנסיבי עם 20 חברות, שלוש מהן כבר קיבלו מידע באמצעות המערכת של NVIDIA, וארבע נוספות יקבלו אותו בתוך כמה חודשים".

התראה לטכנאי במקום לרופא

שתיים מהחברות כבר ניתן לחשוף בשמן: AIDoc ו-Rhino. הראשונה פיתחה טכנולוגיה לעיבוד תמונות הדמיה והתראה על בעיות המשפיעות על תעדוף המטופל בתור. "במודל הקלאסי שלהם", אומרת גינדי, "הם מקפיצים את ההתראה לרופא. אנחנו עזרנו להם לגלות שבעצם נכון יותר להקפיץ את ההתראה לטכנאי ההדמיה. הוא הרי נמצא עם המטופל. זו תובנה שהתגלתה דווקא באסותא, כי יכול להיות שבבית חולים אוניברסיטאי גדול כן נכון לשלוח התראה לרופא, אבל אנחנו דומים יותר לקליניקות הקטנות יותר שאיתן החברות יעבדו בסופו של דבר.

"הצורך להעצים את הטכנאי הוא היום מאוד משמעותי בבית החולים. הכוונה היא שיהיה לו ידע ופידבק, ושהוא יוכל לסגור בעצמו תהליכים. בחנו יחד עם החברה את השימוש החדש הזה במחקר שתכננו, וגם נפרסם בעקבותיו מאמר".

החברה הנוספת, ריינו, עוסקת ב-Federated Learning. לירון פרינד סעדון, מנהלת קשרי מפתחים ב-NVIDIA, מסבירה: "זהו תחום חדש בבינה המלאכותית, שאפשר להקביל אותו לשליחת האלגוריתם שלך לבית ספר במקום לחנך אותו בחינוך ביתי. המטרה שלנו היא לחשוף את האלגוריתם לכמה שיותר מידע מסוגים שונים, אבל קשה מאוד להביא את המידע הביתה, לתוך החברה. אז אנחנו בעצם שולחים את האלגוריתם למקום כמו אסותא, מריצים אותו במערכת המקומית ושולחים אותו הביתה, משופר.

"זהו תחום שמאוד התפתח בקורונה. בתי החולים לא רצו להוציא החוצה צילומי ריאה של חולים ספציפיים, אז חברות פענוח ההדמיה שרצו להבין איך נראית קורונה שלחו את המודלים לאימון בבית החולים, והתוצאה התגלתה כמדויקת.

"ריינו פיתחו פלטפורמה שמאפשרת שיתוף פעולה כזה בין מוסדות, כשהאתגר הוא לסדר את המידע מהמקורות השונים כדי שאותו אלגוריתם יוכל לקרוא אותו. זו ממש חזית הטכנולוגיה של ה-AI, ויתרון גדול לאסותא שהם חלק מהעולם הזה".

לדברי גינדי, "אנחנו מחפשים סטארט-אפים שזקוקים לניסיון ולידע של הרופאים שלנו. אחד הדברים המהנים ביותר בתהליך הוא למצוא את הרופא שבאמת זקוק למוצר שהחברות מפתחות ובאמת נחוש לקדם אותו וללוות את הפעילות של החברה בממשק שלה עם בית החולים".

"האג'נדה היא לא להרוויח כסף מהטכנולוגיה"

מה מערכת היחסים של המרכז עם החברות שמשתמשות בטכנולוגיה?
גינדי: "במקרה של איידוק, למשל, אנחנו הלקוח של המוצר שלהם וגם יש לנו שיתוף פעולה מחקרי איתם. ככל שהתרומה שלנו למוצר יותר גדולה, יכולה להיות לנו החזקה מסוימת בחברה. אפשרות אחרת היא פשוט שנהנה מהשימוש בו.

"האג'נדה שלנו היא לא להרוויח כסף על הטכנולוגיה, אלא לחשוף את הרופאים לטכנולוגיות החדשות ביותר, ולקדם את התחום של רפואה מונעת מותאמת אישית כשהרופאים שלנו הם בחזית שלו".

אתם משתפים פעולה עם חברת מסחור סביב הפרויקטים האלה?
"לאסותא אין TTO קלאסי. הרופאים שלנו הם גם לא בדיוק 'שלנו' אלא עצמאים. ובכל זאת, אם ינבע מהפעילות מיזם שמתאים למסחור, נעשה זאת. אנחנו יודעים איך לעשות את זה תוך התחשבות בכל השייכויות השונות של הרופאים.

המרכז יוכל להשתמש בהמשך בין היתר בפלטפורמה החדשה של NVIDIA, שנקראת NVIDIA Clara Holoscan, המושקת בימים אלה. מדובר בפלטפורמה להאצת חישובי בינה מלאכותית בתחום הרפואי, שתרוץ על המכשור הרפואי עצמו, בעצימות נמוכה ובאופן שלא יפריע למכשיר. רק מידע מורכב יעבור למרכז עיבוד נתונים.