גוגל | בלעדי

מרחיבה את הנוכחות בישראל: גוגל תקים חוות שרתים רביעית במרכז הארץ

לאחר ששכרה שטחים בחוות שרתים בפתח תקווה, מודיעין ומושב בני ציון בשרון, מבקשת גוגל להקים את החווה הרביעית שלה בישראל במושב הסמוך, בית יהושע • בינתיים נמשך הקרב על היתר בנייה לחוות שרתים נוספת הנבנית עבור גוגל ובזק בינלאומי בבני ציון

חוות שרתים של גוגל בבני ציון / צילום: תמונה פרטית
חוות שרתים של גוגל בבני ציון / צילום: תמונה פרטית

אחרי הזכייה במכרז הענן הממשלתי נימבוס, גוגל מרחיבה את נוכחותה בישראל באמצעות בנייה של חוות שרתים מקומיות שיספקו שירותי מחשוב למשרדי הממשלה וצה"ל, בין השאר. לאחר ששכרה שטחים בחוות שרתים בפתח תקווה, מודיעין ומושב בני ציון בשרון, מבקשת גוגל להקים את החווה הרביעית שלה בישראל במושב הסמוך, בית יהושע.

לגלובס נודע כי מנהלים משירות הענן של גוגל חברו לחברת שונפלד הנדסה של יוסי שונפלד לאיתור חוות שרתים רביעית לחברה. לצורך הקמת החווה, מצויה שונפלד הנדסה במשא ומתן לרכישת שני מגרשים בשטח כולל של 4 דונם בפארק אשדר הסמוך לתחנת הרכבת בית יהושע בתמורה ל-15 מיליון שקל. זהו שטח קטן עבור חוות שרתים, וככל הנראה בכוונתו של שונפלד להגדילו באמצעות רכישה של קרקעות נוספים בסביבה.

לשם השוואה, שטחה של חוות השרתים של סרבר פארם ובזק בינלאומי במושב בני ציון עומד על 9 דונם, והוא נחשב קטן בסטנדרטים של חוות שרתים חדשות. חוות השרתים שבונה אמזון בישראל דומות בתכונותיהן ובשטח עליו הן משתרעות, כ-15 דונם.

גוגל איננה חייבת באתר רביעי לפי מכרז נימבוס, אך היא מעוניינת לבזר כמה שיותר סיכונים על מנת ליצור רציפות שירות עבור לקוחותיה במידה ואחד מחוות השרתים יושבת. גוגל מצויה בימים אלה בחיזור נמרץ אחר מוסדות פיננסיים כמו בנקים וחברות ביטוח הנמצאים במעבר מואץ למחשוב ענן, וכן אחר גופי ביטחון שעובדים ברובם עם מיקרוסופט. אמנם, המרחק בין אתר חוות השרתים בבית יהושע לבין זה שבבני ציון אינו עולה על 5 קילומטר, אך על פי כללי מכרז נימבוס הממשלתי, מספיקות שתי חוות שרתים במרחק 25 ק"מ זו מזו - מה שבכל מקרה קיים בין חוות השרתים בפתח תקווה וזו הממוקמת במודיעין.

לגלובס נודע כי בעבר ניסו גורמים במועצה המקומית חוף השרון, בשיתוף עם סרבר פארם, להקים חוות שרתים באתר אחר בבית יהושע באמצעות עסקת השכרה. סרבר פארם נסוגה מהעסקה והשטח נמכר במזומן בסופו של דבר למוקי בנדא, בעלי חברת בנדא מגנטיק, המתעתד להקים מרכז לוגיסטי במקום.

בניגוד לכמה מתושבי בני ציון המתנגדים לבניית החווה הסמוכה למקום מגוריהם בגלל החשש מקרבה לגנרטורים המבוססים על סולר וממתקני קירור מרעישים, נדמה שעבור תושבי בית יהושע, החווה החדשה תמוקם הרחק מקו הבתים, בסמוך למפעל המלט ותחנת הרכבת ומחוץ לשטח המוניציפלי. ביישוב לא חוזים השלכות סביבתיות משמעותיות עקב הקמת החווה, ואפילו אם כן, הרי שעצם הימצאותה מחוץ לשטח המושב מקטינה משמעותית את יכולתם להערים קשיים על אישורה.

שונפלד הנדסה, בעברה חברה להקמת מרכזים לוגיסטיים, הפכה בשנים האחרונות לאחת מחברות הייזום הפעילות ביותר בתחום בניית חוות השרתים. היא בנתה את חוות השרתים SDS עבור מיקרוסופט וגוגל באזור התעשייה ליגד במודיעין בהיקף של 9 מגה וואט. החווה תחנך ככל הנראה בתחילת 2022. בנוסף, מתכננת שונפלד לבנות חוות שרתים נוספת בהיקף גבוה יותר באזור המרכז. מהמועצה המקומית חוף השרון, שונפלד הנדסה וגוגל לא נתקבלה תגובה.

הקרב על היתר הבנייה בבני ציון

בינתיים, נודע כי חוות שרתים נוספת הנבנית עבור גוגל ובזק בינלאומי, זו הממוקמת במושב בני ציון, ממשיכה לעורר סערה ביישוב הקטן. קבוצת התושבים שעתרו נגד הליך בניית חוות השרתים, בראשותו של אבנר חדד, טענו בשבוע שעבר כי הבנייה מפירה את תנאי ההיתר הראשוני במקום, שניתן לחפירה, דיפון וביסוס המבנה בלבד.

הקבוצה הסתמכה על חוות דעת של חברת ההנדסה כרם יועצים שקבעה כי הבנייה הבשילה ליציקת בטון רזה כחלק מתהליך בניית רצפת המבנה, ולכן נעשתה לכאורה בניגוד לדרישות ההיתר. מנגד, טוען המהנדס יהורם מור יוסף מחברת הניהול והפיקוח וקסמן גוברין גבע המנהלת מטעם סרבר פארם את הפרויקט כי "גובהה של שכבת הבטון הרזה סנטימטרים בודדים ובשום אופן איננה רצפת המבנה או חלק ממנו. מדובר בעבודה זמנית המתבצעת, כמקובל, כחלק מעבודת הביסוס הנמצאות במסגרת היתר הבנייה".

כך או כך, מיד לאחר פניית גלובס בנושא למועצה האזורית חוף השרון ביום ה׳ האחרון, אושר בתחילת השבוע בוועדה המקומית לתכנון ובנייה חוף השרון מתן היתר בנייה מלא לחוות השרתים.

חוות שרתים של גוגל בבני ציון / צילום: תמונה פרטית
 חוות שרתים של גוגל בבני ציון / צילום: תמונה פרטית

"החתימה על היתר הבנייה בוצעה מבלי שנערך דיון מקדים בוועדה המקומית שבו התאפשר לחברי הועדה המקומית לעיין בתכניות ובחוות הדעת הסיבתית ולהביע את עמדותיהם. בסיכומו של דבר הליך אישור התכנית וההיתרים, שהחל בחודש אפריל, נוהל בהיעדר שקיפות ובאופן כזה שלאורך התקופה, לא התאפשר לתושבים להביע התנגדויות, ותוך שלילת זכות בסיסית מתושבי בני ציון, בצרה וחרוצים להביע את דעתם ולהציג את חששותיהם מהשלכות המתקן הנבנה בלב האזור המיושב", אומר לגלובס עו"ד עמי הולנדר המייצג את קבוצת העותרים ממושב בני ציון נגד הליך אישור הקמת חוות השרתים.

"נכון ליום ראשון, בהליך חשאי וחפוז, יצרה הועדה המקומית מצג של מעשה עשוי תכנוני. כך נוצר מצב אבסורדי שבו הועדה המקומית ונבחרי הציבור החברים בוועדה, שאמורים לשמש כשומרי הסף ונציגי האינטרס הציבור כולו (לא רק של תושבים חברי אגודת בני ציון), בעצם הכשירו מיזם עסקי שנוי במחלוקת, שמשרת קבוצה קטנה בבני ציון - חברי אגודה - שיהנו משכר דירה בשנים הקרובות, מהשכרת קרקע בבעלות קק"ל שהוחכרה לאגודה לצורך שימושי תעשיה ומלאכה. ספק אם הקמת מבנה חוות שרתים ואחסון של 207,000 ליטר סולר, משרת את הכוונה של התב"ע ושל מטרת ההחכרה לאגודה חקלאית".

מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה חוף השרון נמסר כי "הליך הוצאת ההיתר נעשה על פי החוק, לרבות בחינה ואישור דוח סביבתי על ידי היחידה הסביבתית האזורית שאישרה כי ניתן לקיים חוות שרתים במקום. התהליכים בוצעו בשקיפות הנדרשת על פי דין. העניין תלוי ועומד בפני בית המשפט לעניינים מנהליים ויתברר שם".

במשרד לאיכות הסביבה טוענים כי "בהיתר בנייה זה טיפלה היחידה האזורית לאיכות סביבה בשרון, שהיא בעלת הסמכות הרלוונטית. הנושא נבחן באופן מקצועי על ידי היחידה המקומית, תוך התייחסות להיבטי איכות אוויר והתייעלות אנרגטית, אקוסטיקה וקרינה, פליטת חום, שפכים, ניהול מי נגר, חומרים מסוכנים ועוד, כך שאין בסיס עובדתי לחששות התושבים. לאחר הקמת חוות השרתים, המשרד יבדוק שאכן אין חשיפה לרעש וקרינה ברמות בלתי סבירות ובלתי מוצדקות".

"בתקופה האחרונה החלו להתקבל פניות במחוזות המשרד להגנת הסביבה וברשויות המקומיות השונות על הקמת חוות שרתים," נמסר מהמשרד לאיכות הסביבה. "מלבד צריכת האנרגיה של חוות שרתים, עולה בעיה סביבתית נוספת של הקמת עשרות מגוואט של גנרטורים לחירום המופעלים על ידי סולר, שיהיו חלק מחוות אלה. לאור זאת, המשרד להגנת הסביבה בוחן את הנושא ואת הכלים החוקיים העומדים לרשותו כדי לתת תנאים סביבתיים לגנרטורים אלו.

"מבחינת תכנון סביבתי, חוות שרתים מתאימות במהותן לשימושי תעשייה ותעסוקה, כך שהן אלו אמורות להיות מוקמות בשטח המיועד לתעסוקה, תעשייה או מתקנים הנדסיים. חוות שרתים כאלה מחויבות בהליך של היתר בנייה המקודם בוועדה המקומית ותוך בחינת היחידה הסביבתית של המועצה, הבוחנת את פוטנציאל ההשפעות הסביבתיות בהתייחס לתפעול השוטף ולתפעול בשעת חירום".

מחברת סרברפארם נמסר: "כל עבודה המתבצעת ותתבצע בפרויקט זה, תהיה בהתאם להיתר הבנייה שניתן על ידי הרשויות".

כזכור, בחודש ספטמבר עתרה קבוצת תושבים ממושב בני ציון כנגד הליך אישור הבנייה של חוות השרתים, בטענה כי התושבים לא הוכנסו כשותפים בדיונים על השלכות סביבתיות של תפעול החווה, כגון הקמת תחנת כח המבוססת על סולר, מתקני קירור מרעישים וקרינה. הדיון בעתירה יתקיים בעוד כשבועיים בבית המשפט המחוזי בלוד.