על רקע הכניסה לרשימה האמריקאית השחורה: איציק בנבנישתי עוזב את NSO

רק לפני שבועיים הודיעה NSO על כוונתה למנות את איציק בנבנישתי למנכ"ל במקום המייסד שלו חוליו • אולם על רקע ההחלטה של לשכת הסחר האמריקאית להכניס את חברת הסייבר ההתקפי הישראלית לרשימת החברות הפועלות בניגוד לאינטרסים של הביטחון הלאומי האמריקאי, הבין שיתקשה להוציא את תכוניותיו בחברה לפועל

איציק בנבנישתי / צילום: ישראל שם טוב
איציק בנבנישתי / צילום: ישראל שם טוב

שבועיים בלבד אחרי ש-NSO הודיעה על כוונתה למנותו למנכ"ל, איציק בנבנישתי הודיע על עזיבתו. בנבנישתי, לשעבר מנכ"ל פרטנר ובזק בינלאומי, אמור היה להחליף את המייסד שלו חוליו כמנכ"ל NSO, אך הודיע לפני מספר ימים כי לאור הנסיבות שנוצרו לא יוכל לקחת על עצמו את התפקיד. כעת חוליו צפוי להמשיך בתפקיד המנכ"ל.

הנסיבות שנוצרו הן ההודעה של לשכת הסחר האמריקאית על הוספת חברות הסייבר ההתקפי NSO וקנדירו לרשימת החברות הפועלות בניגוד לאינטרסים של הביטחון הלאומי האמריקאי ולאינטרסים שלה בחו"ל.

על פי הצהרת הלשכה, "NSO וקנדירו נוספו לרשימה בהתבסס על העדויות המורות על כך שהן עסקו בפיתוח ובאספקה של רוגלות לממשלות זרות אשר עשו בהן שימוש פסול כלפי פקידים, עיתונאים, אנשי עסקים, פעילים פוליטיים, אנשי אקדמיה ועובדי שגרירות. כלים אלה אפשרו לממשלות לנהל דיכוי בהיקף בינלאומי, פרקטיקה המאפיינת משטרים עריצים הרודפים אחרי מתנגדים, עיתונאים ופעילים מחוץ לגבולותיהם במטרה להשתיקם. פרקטיקות שכאלה מאיימות על הסדר העולמי המבוסס על כללים ברורים".

בנבנישתי הצטרף ל-NSO בקיץ האחרון ובתחילה מונה לנשיא משותף של NSO לצד שירי דולב. בסוף אוקטובר הודיעה NSO כי בנבנישתי יעבור מתפקיד הנשיא לעמדת מנכ"ל ויחליף את חוליו, שימונה לסגן יו"ר הדירקטוריון ונשיא גלובלי.

ב-NSO חווים משבר לא פשוט מאז התפרסם ביולי התחקיר הרחב על החברה שהובילו הארגונים אמנסטי ופורבידן סטוריז. לפי התחקיר, הרוגלה פגסוס של NSO שימשה לריגול אחרי עיתונאים, פעילי זכויות אדם ופוליטיקאים. "רויטרס" העריכה את אובדן החוזים של החברה בעקבות התחקיר בכ-300 מיליון דולר בשנה. החברה איבדה מספר לקוחות והודיעה גם כי תפסיק לעבוד עם איחוד האמירויות לאחר ששליט דובאי עשה שימוש בתוכנה שלה כנגד אשתו לשעבר. גם בית המשפט העליון בהודו הורה על חקירה כנגד החברה הישראלית במה שהוא מכנה כ"חברה עם השלכות אורווליאניות", על שמו של ג'ורג' אורוול, מחבר הספר 1984.

בנבנישתי התכוון לקדם שינוי ב-NSO במסגרתו החברה תתרחב לתחומים חדשים ופחות שנויים במחלוקת, כמו פיתוח טכנולוגיית סייבר הגנתי ופנייה לעולמות אזרחיים. אולם ככל הנראה הבין שיתקשה לעשות זאת על רקע ההכנסה לרשימה השחורה האמריקאית. חוליו יצטרך כרגע לנסות לשנות את ההחלטה האמריקאית, שמהווה מכה עבור NSO.