קבוצת זילו תמכור 2,000 בתים במסגרת פירוק עסק ה"פליפינג" שלה

פרטיום פרטנרס קונים את הבתים ב-20 שווקים עם תוכניות להשכיר אותם למשפחות

המכירה המשמעותית הראשונה של החברה. זילו / צילום: Shutterstock
המכירה המשמעותית הראשונה של החברה. זילו / צילום: Shutterstock

קבוצת זילו   הגיעה להסכם מכירה של כ-2,000 בתים מתוכנית ה"פליפינג" חסרת המזל שלה, המכירה המשמעותית הראשונה של החברה, תוך שהיא מתחילה להיפטר מאלפי בתים ולחסל את התוכנית.

פרטיום פרטנרז, חברת השקעות המבוססת בניו יורק, הסכימה לרכוש את הבתים של זילו על פני 20 שווקים בארצות-הברית ומתכננת להשכיר אותם, כך לפי גורמים המעורים בפרטים.

חברת הנדל"ן הדיגיטלית מסרה כי היא מתכננת למכור כ-9,800 בתים שבבעלותה, בנוסף לעוד 8,200 בתים שנמצאים בתהליך רכישה. החברה צופה כי תפסיד בין 5% ל-7% במכירות אלה. בעסקה מול פרטיום, זילו תקבל מחירי שוק עבור הנכסים, כך לפי אותם גורמים.

תוכנית הפליפינג של זילו כללה רכישה של בתים, שיפוץ עדין שלהם ואז מכירה מהירה - עם רווח כספי מעמלות המכירה ושמאות מחירי הבתים. החברה, יחד עם סוכנויות נדל"ן מקוונות נוספות, השתמשו באלגוריתם שיבצע הערכה של מחירי הבתים ויקבע את התשלום למוכרים.

בשבוע שעבר מסרה זילו כי היא משביתה את העסק, משום שלא יכלה לחזות באופן מדויק את מחירי הבתים והפסידה יותר מדי כסף. החברה צופה לרשום הפסדים של יותר מ-500 מיליון דולר מתוכנית ה"פליפינג", עד סוף השנה הזאת, ותפטר רבע מהעובדים שלה.

המכירה לפרטיום המריצה את ההתנתקות של זילו מעסקי הנדל"ן המקוון.

פרטיום, שבבעלותה כ-70,000 בתי משפחות, מתכוונת להחזיק בבתים ולנהל אותם כמושכרים. העסק היה הצלחה עבור החברה וכן עבור משקיעים אחרים שמתמקדים בהשכרת בתים לטווח ארוך בסמוך לתחנות מטרו עסוקות, היכן שלעתים קרובות משפחות חשות שמחיר הרכישה הוא מעבר ליכולתן. ההצטרפות המואצת של משקי בית חדשים, שרוסנה במהלך מגפת הקורונה, גם כן האיצה את הביקוש למגורים בהשכרה.

"אנחנו נמשיך להשקיע בקהילות ונשפר את הגישה לדיור בכל רחבי ארצות-הברית", מסר דובר מטעם פרטיום.

נכון ליולי, שכירות של בתי משפחות עלתה ב-8.5% בהשוואה לשנה הקודמת, כך לפי CoreLogic, המספקת דטה בתחום הדיור, העלייה הגבוהה ביותר ב-16 שנים האחרונות.

משקיעים נוספים בתחום הנכסים להשכרה, כמו Invitation Homes Inc ו-American Homes 4 Rent למשל, שוקלים הצעות על חלק ממלאי הנכסים שנותר אצל זולו, כך מספרים מעורבים בעניין.

בנוסף לבתים שעזבה זולו בסוף הרבע השלישי של השנה, החברה מסרה כי יש ברשותה עוד 8,200 נכסים שנמצאים בתהליך רכישה ושגם אותם תצטרך למכור. זילו מסרה כי השבתה מלאה של עסק ה"פליפינג" שלה צפויה לקחת מספר חודשים.

שלושה סנאטורים דמוקרטיים, כולל יו"ר ועדת הבנקאות שרוד בראון מאוהיו, העלה חששות לגבי משקיעי נדל"ן שמגבילים את מספר הבתים שזמינים לרוכשים רגילים. במכתב מיום שני למנכ"ל זילו, ריץ' ברטון, שאל הסנאטור לגבי תוכניות החברה למכור את הבתים למשקיעים, כולל פרטיום, שלגביהם ציין כי ישנו "רקורד מדאיג", כמו דיווחים על מצב רעוע של הבתים ותלונות של דיירים על שיטות גביית התשלומים.

דובר מטעם פרטיום אמר בקשר לכך: "עבור משקי בית ברחבי המדינה המבקשים לשכור בתים, פרטיום מספקת חוויית דיור ברמה גבוהה, באמצעות שירות אמין, עקבי וקשוב עבור דיירי הבתים שלנו, המתוחזקים היטב ומוצעים במחירים נגישים".