מילניאלים עשירים ליועצים פיננסיים: מעדיפים לנהל את הכסף בעצמנו. תודה

משקיעים צעירים ועשירים לא רואים בחברות ניהול הון את הערך שהוריהם ראו בה • הם מעדיפים לבחור מניות בעצמם או להשקיע את כספם במטבעות קריפטו

ייעוץ פיננסי / צילום: Shutterstock
ייעוץ פיננסי / צילום: Shutterstock

מייקל מרטוצ'י, מייסד סטרטאפ בן 26, מתעלם מהזמנות הגולף ופניות אחרות שהוא מקבל מיועץ פיננסי בקבוצת גולדמן סאקס המנסה לזכות בו כלקוח.

המשחק של 18 החורים לא במיוחד מושך את מרטוצ'י שמתגורר במיאמי, וגם לא מושך אותו הרעיון לשלם על ייעוץ פיננסי. במקום זה, הוא מפקח על מאות אלפי הדולרים שהוא משקיע בעצמו. הוא מעביר 90% מהכסף שלו למטבעות קריפטו. על מנת לבדוק את המניות שלו, הוא מעיף מבט באפליקציית רובין הוד שיש לו בטלפון.

"קל לנהל חצי מיליון או מיליון דולר לבד", אמר מרטוצ'י, שאומר שהוא מקדיש פחות משעה בשבוע לבדיקת ההשקעות שלו.

יותר ויותר משקיעים צעירים ועשירים מעדיפים לפעול ללא יועץ פיננסי מסורתי. במקום זה, הם מהמרים על כך שיוכלו למצוא אופציות השקעה טובות מפלטפורמות דיגיטליות של עשה זאת בעצמך שהן זולות וקלות לשימוש. בנוסף, רבים מהם רוצים להשקיע בנכסים עם סיכון גבוה יותר כמו מטבעות קריפטו וחברות סטרטאפ טכנולוגיות, שיועצים פיננסיים במיינסטרים נמנעים מלהציע להם.

לכ-70% ממשקי הבית שיש להם שווי נטו של 500 אלף דולר או יותר ובראשם מישהו או מישהי בני פחות מ-45 סגנון השקעות שהוא מכוון באופן עצמי ברובו או בכולו ב-2019, לעומת כ-67% ב-2010, על פי ניתוח של נתוני הפדרל ריזרב על ידי חברת המחקר Aite-Novarica Group. כמעט חצי ממשקי הבית האלה כיוונו לרמת סיכון גבוהה מהממוצע על מנת להגיע לרמת החזרים גבוהה מהממוצע, לעומת 35% ב-2010, על פי הניתוח.

מחלקות ניהול ההון בחברות מובילות כמו מורגן סטנלי ומריל לינץ' של בנק אמריקה ממשיכות לגרוף רווחים מלקוחות מבוגרים יותר. אבל התחרות מצד חברות סטרטאפ דיגיטליות צומחת וחברות מסורתיות יודעות שהן צריכות למשוך את הדור הבא של לקוחות שיביאו להן רווחים.

יועצים אומרים שמה שהם עושים הוא הרבה יותר מלהעביר כסף של לקוחות למניות ואגרות חוב. הם יכולים לעזור ללקוחות למפות יעדים פיננסיים ולמנוע מהם לקבל החלטות פזיזות. הם יכולים גם לנהל איזון מחדש של תיקי השקעות מורכבים ולעזור בתכנון מס לאנשים עסוקים.

במריל לינץ' אמרו שגיוונו את סוג היועצים שלהם ושיפרו את הטכנולוגיה. אנשים מתחת לגיל 45 היוו יותר מ-20% מהלקוחות החדשים השנה, לעומת 10% לפני חמש שנים, כך נמסר מהחברה. במורגן סטנלי הוציאו בשנים האחרונות מיליארדים על רכישת חברות שחושבים שימשכו לקוחות צעירים יותר, כמו הברוקר המקוון E*Trade וחברות תכנון מניות העובדים Solium.

חברות ניהול הון גם מציעות ללקוחותיהן גישה מיוחדת לכמה השקעות אלטרנטיביות, כמו קרנות הקשורות להון פרטי. אבל רבות מהן אוסרות או מגבילות השקעות בקריפטו ומספקות גישה מוגבלת למניות בחברות שעוד לא הגיעו להנפקה.

חברות גדולות מהמרות על כך שאנשים צעירים שאינם רוצים כיום ייעוץ פיננסי עשויים לשכור שירותי ייעוץ כשהם מבוגרים יותר. "כשאתה מתחיל לעבור משלב צבירות ההון לשלב הפרישה, העולם הופך להרבה יותר מסובך", אמר ג'ד פין, מנהל תפעול בחברת ניהול ההון מורגן סטנלי וראש פתרונות תאגידיים ומוסדיים. "אנשים לא חושבים שהם צריכים לקבל ייעוץ עד שהם צריכים עצה כלשהי".

מחקרים מצביעים על כך שיועצים עשויים להילכד במרדף אחר מניות לוהטות, באופן דומה לסוחרים עצמאיים. במשבר הכלכלי של 2008-09, יועצים פיננסיים לעתים קרובות מכרו את המניות של לקוחותיהם כשהשוק צנח. עדיין, כשהשווקים נמצאים בעלייה כפי שקורה כיום - מדדי המניות האמריקאיים הגיעו לשיאים השנה - קל למשקיעים מקצועיים וחובבים כאחד להיראות חכמים.

כשטראוויס צ'יימברס, בן 33, הרוויח 9 מיליון דולר ממכירת חלק מסוכנות הפרסום שלו השנה, הוא ראיין ארבעה יועצים פיננסים בשיחות וידאו. הוא חשב שהם לא התאמצו מספיק להסביר איך ההשקעות שלהם ייחודיות ושוות את העמלות שהם גובים. ואף אחד מהם לא הזכיר קריפטו או נכסי מקרקעין, ההשקעות שהכי עניינו אותו.

צ'יימברס, שגר בבויס, איידהו, החליט לחצוב לעצמו נתיב משלו. הוא השקיע מיליון דולר בקרן גידור שנוהלה על ידי השכן של השותף שלו בסוכנות הפרסום. הוא הקצה עוד מיליון וחצי דולר לבניית יחידות דיור לאירוח איירבינבי באזורים מעוטי הכנסה. פרויקט אחד כלל בנייה של בקתות בעלות מראה עתידני באגם שיבש לחלוטין במדינת יוטה.

לאחרונה הציעה החברה US Bancorp להעניק לצ'יימברס קו אשראי פרטי בשיעור ריבית של 2.75% אם ישקיע מיליון דולר בחשבון ברוקר.

צ'יימברס שוקל את ההצעה, אבל מעדיף לנהל את רוב כספו בעצמו. הוא צופה שאם יסכים, ישתמש בקו האשראי לקניית מכוניות ומטוס, שהוא חושב שערכם יעלה.

כשקאבל היקמן הגיעה לגיל 18, אביה החורג נתן לה כסף לקנות מניות. אחר כך הזמין אותה להשקיע לצידו בחברות פרטיות. לפני כמה שנים, השקיעה 100 אלף דולר בקרן בלוקצ'יין שנוהלה על ידי חבר שפגשה במכללה. כיום היא בת 26 ומנהלת תיק השקעות משלה בשווי 6 מיליון דולר.

בשנה שעברה מת אביה החורג, והותיר להיקמן עזבון מורכב, ובפעם הראשונה בחייה היא שוקלת לשכור את שירותיו של יועץ פיננסי מקצועי.

היקמן, שהיא יועצת לחינוך אקדמי במקצועה, אומרת שמצאה כמה אופציות טובות אם כי בעלות אופי הומוגני: "אהיה כנה: אני משוחחת עם כמה חבר'ה זקנים".

מרטוצ'י, שמתחמק מהיועץ מגולדמן, השקיע את רוב הונו בחברה שלו, SwagUp. החברה מייצרת ומפיצה מוצרים ממותגים כמו תיקי בד וספלי קפה.

הוא אמר שבנקודה זו בחייו, הוא מעדיף השקעות בסיכון שאולי יכפילו או ישלשו את כספו לעומת "החזרים מהסוג שהשוק נותן" אפילו אם הם מבטיחים.

"לרוב הצעירים לא באמת אכפת מהחסרונות", אמר מרטוצ'י. "אכפת להם מהיתרונות ומזה שזה כיף".

הוא מתכנן להשתמש ביועץ פיננסי, אמר, אם יקבל סכום כסף גדול ממכירת החברה שלו.