קמעונאות | ראיון

"הממשלה היא זו שאחראית להוריד את המחירים. זה עניין של סדר עדיפויות"

סלאח דבאח, מנכ"ל רשת דבאח - מהשחקניות הגדולות בשוק המזון בחברה הערבית - מתחרה ברמי לוי ובחצי חינם, מתגאה במועדון לקוחות טוב יותר משופרסל ולא מאמין באונליין • בראיון לגלובס הוא מנתח את השוק וקורץ לזירה הבינלאומית

סלאח דבאח, מנכ"ל רשת דבאח / צילום: איל יצהר
סלאח דבאח, מנכ"ל רשת דבאח / צילום: איל יצהר

לכל אורך הראיון, שהתקיים במשרדו בדיר אל אסד, סלאח דבאח, מנכ"ל רשת הקמעונאות דבאח, מציץ במסך הגדול שמולו, המראה לו בזמן אמת את כל מה שמתרחש בקניון החדש שלו שנחנך באחרונה, ומשרת את תושבי האזור - כרמיאל, עכו, צפת וסכנין.

גולת הכותרת של הקניון היא סניף הסופר הענק - 9,000 מ"ר של חוויית קנייה. לצד קצביה המציעה לקונים בשר מתוצרת דבאח, בית קלייה של פיצוחי דבאח וקפה דבאח, יש גם בית קפה שבו אפשר לשבת ולהזמין סלטים, כריכים ופיצות בתנור. זהו הסניף החמישי של הרשת. הקודם הוקם בבאר שבע במרץ 2020, וגודלו 7,000 מ"ר. לפניו, ב-2013 הוקם הסניף במגדל, שרבים מצטיידים בו בדרך לכנרת, וכן יש סניף דבאח גדול בעין המפרץ. הסניף הראשון, שהוקם בדיר אל אסד, הוא למעשה חלק מהמתחם הנוכחי.

אבל זו רק ההתחלה. "בשלוש-ארבע השנים הקרובות הרשת תכפיל את עצמה", אומר דבאח. סניפים חדשים יוקמו בציפורי, נצרת, חיפה (תחילת בנייה בתוך מספר חודשים), אשדוד, ראש העין ועפולה. אולי זה גם מה שיכניס את דבאח לדירוג סל הקניות המסורתי של התקשורת, לפני החגים - דירוג שהיא אינה נכללת בו כיום, אולי בשל העובדה שהנוכחות שלה נותרה עד כה מוגבלת לאזור הצפון.

לאחרונה הוא אף ניהל שיחות עם רשת אמריקנית הפועלת בתחום הקמעונאות בהיקף בינלאומי. "הם היו כאן בארץ ואהבו את הקונספט שלנו", מספר דבאח. "זה עדיין בחשיבה, אבל זה משהו גדול. זה הולך להיות הדבר הבא".

60% מהלקוחות יהודים

חגיגות הקמת הסניף החדש בקניון בדיר אל אסד, במאי האחרון, נמשכו לאורך שלושה ערבים ולילות, והלקוחות שהיו בצום הרמדאן, הגיעו לקניון כדי לשבור את הצום באירועי "לילות רמדאן", שארגנה להם רשת דבאח: מזון חינם בדוכנים שהוקמו במיוחד והפעלות לילדים.

דבאח מדגיש שהרשת מתייחסת גם לחגים היהודיים. לא פלא, בהינתן שלהערכתו כ-60% מלקוחותיה הם יהודים. כיום, הוא אומר, "אין הבדל בין הרגלי הקנייה של החברה הערבית לחברה היהודית. בעוד שבעבר בחברה הערבית נהגו לקנות מוצרים באריזות גדולות, כמו בחברה החרדית, כיום המצב שונה. מה שימצאו אצלי, לא ימצאו אצל אמא שלי".

מבין רשתות המזון, איזו הכי מהווה תחרות מבחינתכם?
"אנחנו מתחרים ברמי לוי במחיר, ובחוויית הקנייה בחצי חינם".

לא חשבתם לשים יד על סניפים של רשתות שקרסו, במקום להקים סניפים חדשים?
"אנחנו חושבים כל הזמן על התפתחות, אך מאוד חשוב לנו שהלוקיישן יהיה נוח, והמיקומים של הסניפים לא תמיד מתאימים. זה נוגד את האסטרטגיה שלנו, אבל אנו עדיין זמינים לכל הצעה".

הקניון שהוקם בדיר אל אסד צפוי לפתוח מסורת של הקמת קניונים נוספים, במיקומים שונים. כיוון נוסף, מעניין לא פחות, הוא להקים סופרים שכונתיים במרכזי ערים - אם כי "שכונתי" במונחי דבאח הוא סניף בגודל של 1,500-2,000 מ"ר. משא ומתן לגבי סניפים כאלה מתנהל כבר בנוגע למספר מיקומים - ביקנעם, ברעננה וגם בתל אביב.

"החלום הוא להגיע לכל מקום שבו יש צורך בנו", אומר דבאח. "לתושבים בתל אביב יש צורך ברשת שפתוחה בסופי שבוע (מרבית העובדים של דבאח הם ערבים, ולכן יש לה אפשרות להפעילה בסופי שבוע - ה"מ). אני לא יוצא בהצהרות שאני רוצה לכבוש את מדינת ישראל, אבל לפתוח כמה סניפים לאט לאט - זה כן".

דמי השכירות במרכזי הערים גבוהים, איך תצליח להרוויח?
"פדיון גבוה. אני שולט על הכול בייצור עצמי. אני יודע לספק לחנות השכונתית, וגם לחנות של 7,000 מ"ר. אנחנו מאמינים בלמכור הרבה ולהרוויח מעט. מבחינת פדיון, אנחנו הגבוהים בארץ. יש לנו שליטה במוצרים שלנו, ואנחנו לא נשלטים על ידי ספקים. 32% מהמוצרים ברשת הם מותג פרטי, וזה מוזיל".

לרשת יש כ-160 אלף חברי מועדון. "באופן יחסי זה הרבה יותר משופרסל: 40 אלף חברים לסניף בממוצע, בעוד שבשופרסל היחס הוא 10,000 חברים לסניף", אומר דבאח.

השבוע חוקרי רשות התחרות פשטו על משרדי שופרסל, בחשד להסדר כובל. מה חשבת על כך?
"ישנם שני גורמים שאחראים לעליות המחירים - הממשלה, ועלויות השינוע של מוצרי יבוא מחו"ל. משבר האספקה הגלובלי בא לידי ביטוי בעלייה של 60% בעלויות השינוע. אם הממשלה תתערב, רמת המחירים תרד. זה עניין של סדרי עדיפויות.

"אנחנו מנסים לספוג חלק מהעליות עבור הצרכן. לצד מחירי השינוע, המיסוי גבוה במיוחד - כפול מכל מדינה ברחבי אירופה. ככל שהמדינה תדע להקל על הספקים, כך הצרכן יוכל ליהנות ממחירים זולים משמעותית. בדומה לשוק הנדל"ן, רק הממשלה היא זו שאחראית להורדת המחירים".

לא מאמין בבורסה

דבאח היא אחת משלושת שחקניות המזון הגדולות בחברה הערבית. על פי מידע שפרסם המכון לחקר הקמעונאות בקיץ האחרון, בראש הרשימה נמצאת קינג סטור, ואחריה Seven מקבוצת צים סנטרס בשליטת רני צים; סלאח דבאח; מרכז המזון ירכא ונצרת; ושוק פייסל. לפי דירוג רשתות שיווק המזון הכללי של bdi לשנת 2020, סלאח דבאח ובניו מדורגת במקום 16 (עלייה מ-2019, אז דורגה במקום 18) עם הכנסות של כ-540 מיליון שקל בשנת 2020.

סלאח דבאח הוא בנו של אחמד דבאח, ראש מועצת דיר אל אסד ולשעבר חבר כנסת בקדימה. הסב, שעל שמו הוא נקרא, ייסד את עסקי המשפחה. כיום האימפריה המשפחתית חולשת על עסקי מזון, גידול חיות (לשחיטה), רשת מסעדות וקצביות בשם אנגוס, ולמעלה מ-60% משוק הבשר הטרי הכשר.

ב-1998 הוקם בית המטבחיים, הנמצא בבעלות אחד מאחיו של אחמד, באסם. שמו של בית המטבחיים נקשר בזמנו להתעללות בבעלי חיים, ואף נפתחה בעבר חקירה בנושא במשרד החקלאות, שהסתיימה בהיעדר ראיות. דבאח טוען שאין לו קשר לבית המטבחיים, והוא רק קונה מהם עגלים ומגדל אותם בעצמו, וגם השחיטה נעשית בנפרד, בבית מטבחיים של הרשת.

בניגוד לשופרסל, דבאח לא מאמין באונליין. "אנחנו לא רואים שהמוצר יכול להגיע לצרכן באותה איכות באונליין. באסאדו, למשל, יש לך חמש אופציות. איך אפשר לעשות את זה באונליין?!".

התייקרות הפירות והירקות מוצדקת בעיניך?
"אנחנו השתדלנו לשמור על המחיר. בכל מקרה, צריך להסתכל לא רק על המחיר, אלא גם על האיכות. את יכולה לקנות עגבנייה ב-2 שקל לקילו, אבל למחרת היא כבר לא טובה. לעומת זאת, עגבנייה ממויינת, איכותית, תחזיק לך יותר".

אתה חושב שהרפורמה בחקלאות, שנועדה להקל על יבוא פירות וירקות, במטרה להוזיל, היא נכונה?
"המדינה עושה דברים שמעודדים יבוא, במקום לתמוך בחקלאות. החקלאי לא מפרנס משפחה? לא מעסיק תעשייה? תראי מה עשתה לנו הקורונה: עד היום האספקות מחו"ל לא מאוזנות".

מה לגבי כניסה לבורסה?
"אני לא מאמין בזה. גם אם יש לנו תוכניות התרחבות, זה לא הדרך שלנו לעשות את זה. סבא זכרונו לברכה השאיר לנו ג'ארות (של כסף). המשפחה במשך כל השנים עבדה, והעסק הוא כמו עץ זית שגדל לאט לאט, וכל הרווח הולך לתוך העסק. כל ההשקעות וכל התוכניות נבנות לפי תוכנית עסקית של צמיחה בריאה. מבחינתי אני והעסק זו אותה הישות.

"אנחנו לא חיים באיזה פנטהאוז בסוף העולם. כל יום מארבע בבוקר אנחנו עובדים לטובת הביזנס שלנו. הכי טוב זה לכבד את העובד, ולתת לו להרגיש שיש לו בטחון תעסוקתי ושיש לו אופק. יש לנו קופאיות שנהיו אחראיות על ניהול ספקים. קופאית אחת היא מנהלת סניף, והקניין הראשי שלנו היה עובד מחסן שמטאטא".

סלאח דבאח ובניו

תחום עיסוק: קמעונאות
היסטוריה: נוסדה בשנות ה-60 כמכולת. ב-1991 הקימה המשפחה את הסופרמרקט הראשון בדיר אל אסד.
נתונים: הרשת כוללת ארבעה סניפים, ומעסיקה 1,500 עובדים. לפי BDI, הכנסותיה בשנת 2020 עמדו על 540 מיליון שקל. בעתיד הקרוב מתוכננים להיפתח מגה סניפים בראש העין, ציפורי, חיפה, אשדוד, ועפולה; וסניפים שכונתיים במרכזי הערים, בשטח של 1,500-2,000 מ"ר.