החשב הכללי ביטל את השעייתה של דניה סיבוס ממאגר הקבלנים הרשאים לגשת למכרזי מדינה

במקביל לביטול ההשעיה של דניה סיבוס, חברה אחרת שהושעתה מהמאגר הגישה בג"ץ נגד משרד האוצר והחשב הכללי בטענה שהענישה הזו אינה עומדת בקנה המידה של המשפט המינהלי • משרד השיכון: "עד לקיום השימוע, שמיעת טענות החברה וקבלת החלטה בנושא, סיווגה הקבלני של החברה בפנקס הקבלנים לא ישתנה"

שלט בניה דניה סיבוס / צילום: איל יצהר
שלט בניה דניה סיבוס / צילום: איל יצהר

החשב הכללי במשרד האוצר הודיע לחברת דניה סיבוס כי בוטלה השעייתה ממאגר הקבלנים המורשים להשתתף במכרזי מדינה, והיא תוכל להמשיך ולהשתתף בהם כמתוכנן. זאת, לאחר שהחברה התייצבה לשימוע אצל רשם הקבלנים והציגה "הסברים מניחים את הדעת לצווי הבטיחות שקיבלה", לשון הודעת רשם הקבלנים.

הודעתה זו של דניה סיבוס באה לאחר שבשבוע שעבר הודיע החשב הכללי באוצר כי דניה ועוד ארבע חברות נוספות לא יוכלו לגשת למכרזי המדינה בגלל עבירות בטיחות רבות שנרשמו באתרים שלהן.

על פי הודעתה של דניה סיבוס לבורסה, "בהמשך לדיווח החברה מיום 7 בנובמבר 2021 בדבר הודעה מטעם החשב הכללי במדינת ישראל לפיה על החברה לטפל בעניינים הדרושים לה בקשר עם מספר עם צווי בטיחות שהוצאו לה בשל אירועי בטיחות באתריה עד ליום 14 בנובמבר 2021, שאחרת יושעה רישומה של החברה מרשימת הקבלנים המוכרים הרשומים, ולאחר שהחברה פעלה בנדון, מעדכנת החברה כי התקבלה אצלה היום הודעת החשב הכללי במדינת ישראל, לפיה הוחלט שלא להשעות את רישומה של החברה מרשימת הקבלנים המוכרים הרשומים".

באשר לארבע החברות האחרות, הן יתייצבו לשימוע אצל רשם הקבלנים במועד אחר.

"רשות ממשלתית צריכה לעמוד בסטנדרט אחר"

במקביל, בשבוע שעבר הוגשה עתירה לבג"ץ על ידי חברת סאבר שבאיטה, שהושעתה אף היא ממאגר הקבלנים המורשים להשתתף במכרזי ממשלה, אך השעייתה לא בוטלה. החברה מתמקדת בבניית בתי ספר ומבני ציבור נוספים באזור הצפון ומאז תחילת 2020 קיבלה עשרה צווי בטיחות באתרים שונים שלה. אחד מהם, באתר לבניי בית ספר בחריש, ניתן על "ליקויי בטיחות רבים המסכנים את חיי העובדים". עם זאת, לא נרשמו תאונות באתרי הבנייה שלה.

העתירה הוגשה נגד משרד האוצר, החשב הכללי, הוועדה הבין-משרדית לקביעת סדרי ממשלה, ומינהלת קבלנים מוכרים, שהיא הזרוע הביצועית של הוועדה.

עו"ד שירה בס-רוזן ממשרד פרופ' ביין ושות', שהגישה את העתירה בשם החברה, זועמת על התנהלות החשב הכללי באוצר ועל הקלות שבה נשללת האפשרות להשתתף במכרזים, רק על סמך פנייה ממינהל הבטיחות. "אני מזדעזעת משיטה כזו. רשות ממשלתית צריכה לעמוד בסטנדרט קצת אחר. יש הרבה מכרזים גדולים שאמורים להתפרסם בקרוב - אחד לבניית מבנים גדולים, בעיקר בתי ספר, והשני לבניית אולמות ספורט, והמועדים האחרונים להגשת הצעות הם בחודש-חודש וחצי הקרובים. זה אומר שחברה שמחקו אותה עכשיו מהמאגר, מוחקים לה את האפשרות להכנסות בשנת 2022. זו המשמעות האופרטיבית של ההשעיה הזו וזו פגיעה מהותית בחופש העיסוק. הנוהל הזה לא עומד בשום קנה מידה של המשפט המינהלי.

"אני רואה שיש חברות אחרות שקיבלו הקלות, ואני חושבת שצריך לעשות את זה באופן מסודר. הצווים שבבסיס השימוע - חלקם לא בליבה הקשה של עבירות הבטיחות. לחברה שאני מייצגת לא היו תאונות עבודה, וחלילה לא תאונות קשות. בעתירה שלי לא דיברתי בכלל על הבטיחות, כי אף אחד במשרד האוצר אפילו לא שאל אותי על זה - פניתי רק בעניין המינהלי".

ממשרד השיכון נמסר בתגובה: "ראשית, נדגיש כי העתירה לא הוגשה נגד רשם הקבלנים והוא אינו חלק מהמשיבים בעתירה. שנית, נציין כי לאחרונה התקבל מידע לגבי החברה ממינהל הבטיחות, ולאחר בחינתו כפי שנדרש במקרים אלו, החברה זומנה לשימוע שצפוי להתקיים בתקופה הקרובה. עד לקיום השימוע, שמיעת טענות החברה וקבלת החלטה בנושא, סיווגה הקבלני של החברה בפנקס הקבלנים לא ישתנה".