לראשונה באירופה: אוסטריה מטילה "סגר על הבלתי-מחוסנים"

הצעד חסר התקדים ננקט ע"י הממשלה בעקבות התגברות משמעותית של מגפת הקורונה במדינה • לפי החלטת הממשלה, מי שבחרו לא להתחסן יוגבלו רק ליציאה מהבית, לביקור אצל רופא, לקניות הכרחיות או להליכה לעבודה

קנצלר אוסטריה אלכסנדר שאלנברג / צילום: Shutterstock
קנצלר אוסטריה אלכסנדר שאלנברג / צילום: Shutterstock

הממשלה האוסטרית הודיעה היום (א') כי תטיל סגר רק על תושבים שלא התחסנו נגד קורונה, וכי החל מחצות הלילה ייאסר עליהם לצאת מבתיהם שלא למטרות הכרחיות. מגבלות גורפות על כניסה למקומות סגורים כמו מסעדות או ברים כבר מוטלות על מי שלא התחסנו, אולם לפי החלטת הממשלה היום הן יורחבו משמעותית, כך שמי שבחרו לא להתחסן יוגבלו רק ליציאה מהבית, לביקור אצל רופא, לקניות הכרחיות או להליכה לעבודה.

הצעד החסר תקדים ננקט על ידי הממשלה בעקבות התגברות משמעותית של מגפת הקורונה במדינה. שיעור התחלואה באוסטריה זינק בשבועות האחרונים לקרוב ל-11 אלף מקרים חדשים ליום בשבוע האחרון, בדומה לזה שנרשם בישראל במהלך ההתפרצות בקיץ האחרון.

הממשלה תולה את האשם במי שלא חוסנו עד כה, וקנצלר אוסטריה אלכסנדר שאלנברג אמר כי המדינה נמצאת בעיצומה של "מגפה של הבלתי-מחוסנים". אוסטריה גם קבעה תוקף של תשעה חודשים לחיסונים, שרוב התושבים עדיין עומדים בו משום שהשלימו את החיסונים בסוף האביב-תחילת הקיץ.

הסגר, שיש בתקשורת האירופית מי שמכנים "עוצר בית" בעבור מי שלא התחסנו, אמור להיכנס לתוקף היום (א') בחצות, והוא ייארך לפחות עשרה ימים. הוא דומה במתכונתו לסגרים שהוטלו באוסטריה ובאירופה (וגם בישראל) במהלך גלי הקורונה הקודמים, אך יהיה תקף רק לבלתי-מחוסנים. הגבלות על יציאה מהבית יחולו על מי שאינם יכולים להציג חיסון בתוקף או הוכחה שחלו והחלימו בחצי השנה האחרונה. המשטרה האוסטרית נערכת לאכוף את ההגבלות החדשות, לפי התקשורת האוסטרית.

הממשלה האוסטרית פרסמה שורת החרגות מקיפה, למי שצריך לצאת מהבית ל"קניות הכרחיות בלבד", לצורך רפואי, או לצורך לימודים בבתי ספר או באוניברסיטאות. מי שנמצא בדרכו לעבודה גם יורשה לצאת מהבית, בהנחה שאינו נדרש להיות מחוסן או מחלים במסגרת עבודתו. תורשה גם יציאה למטרות ספורט או "התאוששות מנטלית" מהשהייה בחלל סגור, אך לבד. ילדים מתחת לגיל 12 ומי שאינם יכולים להתחסן בשל מצב רפואי פטורים לגמרי מההגבלות.

במקביל, הממשלה האוסטרית שוקלת להחמיר את ההגבלות ולדרוש בדיקות שליליות גם ממי שחוסנו או החלימו בכניסה לאירועים ציבוריים או חללים סגורים, וכן לסגור את מועדוני הלילה, הברים והמסעדות משעות מסוימות. כל מחוז באוסטריה יוכל לאמץ כללים חמורים יותר מאלה שגובשו על ידי הממשלה. שיעור המחוסנים באופן מלא באוסטריה עומד על 62% בלבד, לעומת 67% בגרמניה השכנה, 68% בצרפת ו-76% בדנמרק.