אלון מאסק מקניט את ריביאן אחרי ההנפקה המסחררת שלה בשבוע שעבר

מנכ"ל טסלה צייץ בתגובה להנפקה של המתחרה ריביאן, שהונפקה בשבוע שעבר וכבר שווה יותר מ-100 מיליארד דולר, שהוא מבקש להזכיר שהמבחן האמיתי הוא החזר ההשקעה וייצור ברווח, בעוד שריביאן צופה רווחים של פחות ממיליון דולר ברבעון השלישי

ג'יפ חשמלי של ריביאן / צילום: Shutterstock
ג'יפ חשמלי של ריביאן / צילום: Shutterstock

ריביאן, יצרנית רכבי היוקרה החשמליים, הונפקה לציבור בשבוע שעבר, וכבר בסוף היום הראשון למסחר זינקה לשווי של 100 מיליארד דולר. אל מול ההצלחה החריגה הזאת, מנכ"ל טסלה, אלון מאסק, לא נשאר אדיש: בציוץ מיום חמישי מאסק מזכיר, בעקיצה סמויה, שהמבחן האמיתי להצלחה של חברה הוא היכולת שלה לייצר ולספק ברווח, זאת בתגובה לכך שאמנם ההנפקה של ריביאן היתה הצלחה מסחררת - אבל היא עדיין לא רשמה כלל רווחים וגם לא מצפה לרווחים של יותר ממיליון דולר ברבעון השלישי של השנה.

18 שנים חלפו עד שטסלה התחילה לייצר רווחים, אבל למאסק חשוב להזכיר למשקיעים מה באמת קובע, אחרי שהעריכו את ריביאן הרבה יותר מאת יצרניות הרכב המסורתיות והמובילות בארצות הברית, כמו ג'נרל מוטורס ופורד: "היו מאות סטארט-אפים בשוק הרכב, גם חשמליים וגם על דלק, אבל טסלה היא האמריקאית היחידה שהצליחה להגיע לייצור גבוה ותזרים מזומנים חיובי במאה השנים האחרונות". כבר בחודש שעבר מאסק הקניט את ריביאן בציוץ שקבע כי להשיק דגמים חדשים זאת לא חוכמה, צריך לדעת לייצר אותם ברווח. בציוץ האחרון שלו, למרות העקיצה, לא שכח לאחל לריביאן המתחרה גם בהצלחה.

לפי הנתונים של ריביאן, התקבלו אצלה כבר 55,400 הזמנות מראש לרכבים המסחריים ורכבי השטח החשמליים שלה, ועוד עסקה נוספת נחתמה בינה ובין אמאזון, שמחזיקה אחוזים בחברה, לאספקה של 100 אלף יחידות של רכבי משלוחים חשמליים עד שנת 2030. המשקיעים הימרו בגדול על הצלחתה של ריביאן, שלמרות שלא תציע רווחים בשנים הקרובות, כאמור, היא הצליחה לגייס כ-12 מיליארד דולר בהנפקה הראשונה שלה ביום רביעי האחרון. כך היא נעשתה ההנפקה הראשונית הגדולה של השנה, ויצרנית הרכב השנייה המוערכת ביותר בארצות הברית, כשרק טסלה לפניה.

המניות של ריביאן זינקו ב-57% ביומיים הראשונים שלה בנאסד"ק. המנכ"ל סקירנג', שייסד את החברה ב-2009, מחזיק ב17.6 מיליון מניות ומוערך ב-2.2 מיליארד, לפי שווי מניה של 123 דולר, נכון לסגירת המסחר ביום חמישי.