גבול פולין בלארוס: מה צריך לדעת על משבר הפליטים

המשבר הדיפלומטי וההומניטרי נובע מסכסוך בין בלארוס והאיחוד האירופי על גורלם של אלפי פליטים הנטושים בגבול בין פולין לבלארוס

שוטרים פולנים בגבול עם בלארוס / צילום: Reuters, Policja Podlaska
שוטרים פולנים בגבול עם בלארוס / צילום: Reuters, Policja Podlaska

אירופה אומרת שבלארוס משתמשת באלפי מהגרים כפיונים בעימות בין האיחוד האירופי ובין מנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. בלארוס טוענת שאירופה מונעת מהם למצוא מקלט ומפנה גבה למשבר הומניטרי גדל.

פולין ואלפי הפליטים תקועים בעיצומו של סכסוך שהפך קטלני: לפחות 11 מהגרים נהרגו, על פי ארגון הגבול של פולין, ארגון הומניטרי הרושם דיווחי משטרה ובתי חולים לגבי מותם של מהגרים, כולל סורי בן 20 שנמצא מת מסיבות לא ידועות בשבת.

מה עומד מאחורי המשבר בין בלארוס לפולין?
בלארוס ופולין נמצאות על קו החזית של סכסוך גיאופוליטי בין רוסיה, בת הברית הקרובה ביותר של בלארוס, והמערב. פולין אומרת שבלארוס משתמשת באלפי המהגרים הנמצאים במחנות בגבולה בסוג חדש של מלחמה שנועדה לגרום לסכסוכים וליצור פילוג בין מדינות האיחוד האירופי. הצבא הבלארוסי ניסה לחתוך את גדרות התיל שפולין הציבה בגבולה, כך נמסר מארגון הגבול הפולני, שגם האשים את בלארוס בכך שחימשה את המהגרים בגז מדמיע.

כמדינה הנמצאת בין האיחוד האירופי לרוסיה, בלארוס הייתה ידועה זמן רב כ"דיקטטורה האחרונה באירופה", שמנהיגה ברבע המאה האחרונה, לוקשנקו, מחזיק ביד ברזל את החיים החברתיים והפוליטיים. הפגנות המוניות פרצו ב־2020, וגרמו לכוחות הביטחון לנקוט פעולה ולאירופה להגיב בסנקציות.

כעת המתחים בין אירופה ובלארוס מתפוצצים כשאלפי אנשים מעיראק, מסוריה, וממדינות עניות וקרועות ממלחמות מנסים לחצות את הגבול מבלארוס לפולין, הצעד הראשון שלהם לתוך האיחוד האירופי.

ב־14 בנובמבר, כשהמשבר המשיך להסלים, שר החוץ של בלארוס ולדימיר מקאי אמר לראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל שמינסק ,תהייה מוכנה לדיאלוג עם גוש המדינות בנוגע למצב בגבול שלה, כך נמסר ממשרד החוץ הבלארוסי. הדיון התרחש יום לפני שהאיחוד האירופי תכנן להטיל על בלארוס סנקציות חדשות, שמקאי תיאר כצעד חסר טעם ולא פרודוקטיבי אם האיחוד רוצה לטפח קשרים עם בלארוס, כך נמסר מהמשרד.

איך מהגרים מהמזרח התיכון מגיעים לבלארוס?
אלפי מהגרים הגיעו לבלארוס מאז הקיץ בטיסות מסחריות. בכירים באירופה מאשימים את מינסק בסחר בבני אדם בכך שהיא מכניסה לתחומה פליטים ואז שולחת אותם לגבול בניסיון לגרום למשבר. בלארוס מכחישה את ההאשמות, ואומרת שמדוברים במבקרים שיש להם ויזות וגרים בבי מלון, וחלקם מבקשים מקלט באיחוד האירופי.

בכירים באיחוד האירופי לוחצים על חברות תעופה מכל המזרח התיכון ומטורקיה להגביל את מספר הנוסעים שהן מטיסות למינסק, וחלק מהחברות הבטיחו לשתף פעולה.

מהם התנאים ההומניטריים בגבול?
הטמפרטורות יורדות מתחת לאפס כל לילה. ארגון הבריאות העולמי וארגון ההגירה הבינלאומי הביעו חשש שמזג האוויר עשוי להיות קטלני לאנשים שעשו מחנה בגבול - בייחוד ילדים. לנשים בהיריון התקועות לאורך הגבול אין דרך קלה לחצות לתוך פולין או לחזור למקומות מחוממים באחת הערים בתוך בלארוס.

האזור מרוחק, רטוב ומיוער. יש מעט מרפאות בסביבה. מעט מאוד מתורגמנים יכולים לעזור לאנשים שרובם דוברים ערבית לתקשר עם החיילים בגבול ועם שומרים בשני הצדדים.

מה המעורבות של רוסיה?
כמה ממשלות אירופאיות אומרות שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין רוצה ליצור ספקטקל על מנת לחתור תחת המערב, או לייצר תירוץ להגדיל את הנוכחות הצבאית הרוסית בבלארוס. בכירים ואנליסטים מצבעים על מה שהם מכנים הקמפיינים הממושכים של רוסיה להחלשת המערב, דרך דיסאינפורמציה, פריצות למחשבים ומניפולציה של שווקי האנרגיה.

רוסיה הכחישה מעורבות במשבר הפליטים ואמרה שהאיחוד האירופי צריך לפתור אותו דרך דיאלוג עם מינסק.

איך הגיבו למשבר מדינות אירופה?
הסכסוך גרם לאיחוד האירופי לשבור תקדים ולכלול מימון לגדר או חומה בגבול במסגרת התקציב. התקציב כבר כולל 6 מיליארד אירו לשליטה על הגבולות, פי שלושה מהסכום שהוצא על נושא זה בשנים קודמות. מנהיגים אירופאים ביקשו לכלול גדרות וחומות בהוצאה הזו.

גוש המדינות גם ביקש ממדינות שכנות להפסיק לחבר נוסעים מהמזרח התיכון לבלארוס. בחברת התעופה הטורקית החלו ביום שישי ממש לחסום סורים ועיראקים מלעלות על טיסות לבלארוס, תקדים חדש בספר הכללים של אירופה בנוגע למעבר בין מדינות.