היהלומים של שרין טכנולוגיות נוצצים פחות בת"א מאשר בסינגפור

מאז שהצטרפה למסחר דואלי, נפלה מניית חברת עיבוד היהלומים בקרוב ל-20% בת"א • כעת היא מדווחת על חולשה בעסקיה - בין היתר בשל אסטרטגיית השגשוג המשותף שאימץ הממשל הסיני

יהלומים / צילום: תמר מצפי
יהלומים / צילום: תמר מצפי

שילוב של נסיבות הוביל לחולשה בתוצאות חברת עיבוד היהלומים שרין טכנולוגיות ברבעון השלישי של השנה, ומנייתה איבדה בתגובה 8.6% במסחר בבורסת סינגפור, ונסחרה בירידות גם בבורסה בתל אביב.

שרין הצטרפה למסחר בתל אביב בחודש יולי, והפכה לחברה הדואלית הראשונה שנסחרת במקביל בסינגפור ובישראל. החברה, בניהולו של דוד בלוק, מייצרת ומשווקת מערכות לעיבוד יהלומים ושווי השוק שלה עומד על כ-515 מיליון שקל - לאחר ירידה של קרוב ל-20% במניה מאז נרשמה למסחר בת"א.

החברה דיווחה כי ברבעון השלישי הכנסותיה היו בגובה 12.1 מיליון דולר, הרווח הגולמי היה 76% מהמחזור והרווח הנקי הסתכם ב-1.9 מיליון דולר. לשם השוואה, בשני הרבעונים הראשונים של השנה, ההכנסות נעו בין 17-19 מיליון דולר, והרווח הנקי בין כ-6-7 מיליון דולר.

 
  

"האטה עונתית בשל סמיכות לחגים, ואי ודאות"

תוצאות המחצית הראשונה של 2021 שיקפו דווקא התאוששות בעסקי החברה לאחר מספר שנות ירידה בהכנסות - כך הכנסות המחצית הסתכמו ב-36 מיליון דולר, בעוד שבכל השנה הקודמת הגיעו ההכנסות ל-41 מיליון דולר.

אחת הסיבות להרעה בתוצאות החברה ברבעון השלישי, אשר עדיין מתפתחת וייתכן כי עוד תשפיע בעתיד על עסקיה, היא, לטענת שרין, "הנסיבות בסין, הנוגעות לאסטרטגיית השגשוג המשותף (common prosperity) שאימץ הממשל, ושיצרה אי-ודאות בנוגע לשוק היוקרה הסיני, שהוא השני בחשיבותו בעולם בכל הנוגע ליהלומים מלוטשים". נשיא סין, שי ג'ינפינג, שם לאחרונה דגש על חלוקת ההון ויצירת שגשוג לכל הסינים, על רקע גידול בהון שנצבר על-ידי עשירים בסין.

עוד צוין בהודעתה של שרין כי "לאחר התאוששות חזקה במחצית הראשונה של השנה, החודשים הראשונים של המחצית השנייה הושפעו מהאטה עונתית רגילה ומגורמי אי-ודאות שהתפתחו". בחברה מציינים כי באופן רגיל, חודשי הקיץ חלשים יחסית בשל חופשות, שבהן נרשמת ירידה במסחר ביהלומים. לכך הצטרפה השנה סמיכות של החגים היהודיים, שבהם ישנה ירידה במספר ימי העבודה במסחר ביהלומים בארה"ב, בלגיה וכמובן בישראל - שבה מרוכזת גם פעילות הייצור של שרין.

השימוש היומי באבנים גדל לשיא של 110 אלף 

גורם נוסף, והמרכזי ביניהם, שהשפיע לרעה על תוצאות שרין ברבעון, הוא  לטענתה העלייה המהירה במחירי היהלומים הגולמיים במחצית הראשונה של השנה, על רקע שינויים במלאי האבנים המלוטשות.

במקביל מציינת החברה כי נמשכת ההפרעה בשרשרת האספקה של יהלומים מלוטשים, ועיכובים באספקה מהודו כבר מגיעים לשישה שבועות. במקביל, ההיצע הופחת ביחס לתחילת השנה על רקע עיכובים הקשורים למגפת הקורונה, וזאת רגע לפני העונה הקריטית - נובמבר עד פברואר, העונה של הרכישות לקראת חג המולד וראש השנה הסיני.

עם זאת, שרין מציינת כי למרות ההפחתה בכמויות היהלומים הגולמיים, האימוץ המתרחב של הטכנולוגיה שלה והאפשרות להשתמש בה בגדלים קטנים יותר, הובילו לכך שהשימוש היומי גדל לשיא של 110 אלף אבנים. החברה צופה גידול של 60% במספר האבנים שיעברו במערכות שלה השנה לעומת התקופה שלפני הקורונה, ל-30 מיליון.

שרין טכנולוגיות  הוקמה בשנת 1988, ולדבריה היא יוצרת מהפכה בעולם ליטוש היהלומים, תעשייה שהתבססה בעבר על כישורים וניסיון של העובדים בה, עם תהליך הכשרה ארוך ומקור לטעויות ואובדן חומר גלם יקר. החברה מציעה, לעומת זאת,  תכנון ממוחשב עם אפשרות ללטש מספר יהלומים ממקור אחד.

מניית החברה עלתה בבורסת סינגפור בכ-78% בשנה האחרונה, אך נחלשה בכ-23% מהשיא אליו הגיעה בחודש אוגוסט.