"עליית מחירי חומרי הגלם מקשיחה את עלויות הבנייה. פעם ידענו לצפות תקציב ביתר דיוק, והיום חוקי המשחק השתנו"

קרן ניב טולדנו, כפר האורנים, בת 49 • נשואה פלוס 2 • בעלת עסק לעיצוב פנים • "כל פרויקט הוא התחלה בפני עצמה שמביא את החלום בזמן, בתקציב ובשיח עם הלקוח" •  גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

קרן ניב טולדנו / צילום: גבריאל בהרליה
קרן ניב טולדנו / צילום: גבריאל בהרליה

"אני בעולם העיצוב כבר 7 שנים", מספרת קרן ניב טולדנו, "אני עושה פרויקטים משמעותיים. אי אפשר לנתק את היכולות שלי כמעצבת פנים, מהידע שצברתי במהלך השנים: עתודאית ביחידת פיתוח מודיעין, שני תארים ביחסים בינלאומיים ומנהל עסקים ועשרות שנות עבודה בענף ההייטק".

"העסק מטפל בשני תחומים - או בנייה מאפס או שיפוצים עמוקים" אומרת קרן. "אני מגיעה לחלל, מקלפת אותו מהחומריות ונותנת לו פרשנות עדכנית בהיבט התשתיות, המערכות והאסתטיקה. האתגר שלי הוא תמיד לדעת למצות את המקסימום בחלל נתון.ישנם אמנם אילוצים רבים בבנייה מאפס אך במבנה נתון האתגר גדול יותר. במבנה נתון צריך להתחשב בחלל שקובע עבורך- גבהים, פתחים כיוונים וצריך לשחק עם הקיים".

לדבריה, "כל פרויקט הוא התחלה בפני עצמה שמביא את החלום בזמן, בתקציב ובשיח עם הלקוח. כל פרויקט שמגיע לסיומו אתה מסתכל ומבין שיצרת חלל מגורים וחיים שתואם צרכים של לקוחות עם חוויית חיים הוליסטית. הרבה פעמים העיצוב מייצר אורחות חיים חדשות ומדייק אורחות חיים. משהו שיש בו הרבה התאמה אישית והקשבה. בסופו של דבר זו התבנית שבתוכה אנשים יחיו את החיים. והתפקיד הוא בהרמוניה בסטייל ושמירה על פונקציונליות. אתה משאיר אחריך חותם. לוקח נכס ישן או לשימור ומצליח לשמר ולתת אותו פרשנות זו הצלחה".

"המציאות של הקורונה מכתיבה סדר יום חדש", היא מסבירה, "סדר יום שבו שרשרת האספקה בעולם קיבלה תפנית קשוחה. עלויות שילוח מכבידות על כל הרשתות כאן בארץ שמוכרים מוצרים מיובאים. גם בהיבט של זמינות מלאי ותמחור. עליית מחירי חומרי הגלם מקשיחה את עלויות הבנייה. פעם ידענו לצפות תקציב ביתר דיוק, והיום חוקי המשחק השתנו. מי שמקדים לעשות אדפטציה יכול להבין מה באמת הולך לקרות. מי שמתכנן בצורת קורונה צריך להתנהל בצורה שונה לעומת התקופה שלפני הקורונה. יבוא הסחורות משנה את התמונה".

"אם הייתי בממשלה וצריכה לקבל החלטות", היא מצהירה, "כמובן שנושא המיסוי זה משהו שתמיד משנה את חוקי המשחק. גם עידוד של ייצור מקומי, הקלות ברגולציה והזרמת כוח אדם זול יותר. מפעלים כחול לבן בארץ, מאוד קשה להם לשרוד - אין מספיק כוח אדם".

"יש הרבה יוניקורנים במדינה ומתעשרים חדשים", אומרת קרן, "יש הרבה כסף שנמצא אצל חבר'ה צעירים שהופכים להיות מודעים לחשיבות של הבנייה הפרטית ואני מאחלת לעצמי שקהל הלקוחות יידע להעריך תכנון, עיצוב ואדריכלות. שידע להעריך בעלי מקצוע. אני מאחלת לי פרויקטים שמאפשרים לי מפגשים עם לקוחות, תוך יצירת שיח פורה ופתוח שיאפשרו לי להיפגש עם יותר בעלי מקצוע. מאחלת שהעולם שלנו ייפתח,  
כדי שנוכל לשוטט בעולם, לבקר בתערוכות ולספוג השראות. מאחלת שהכסף שנכנס לארץ, ישגשג לצורך הנעת גלגלים נרחבים בענף העיצוב והתכנון והאדריכלות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il