הגיע הזמן שלכם לקבל מכונית חדשה מהחברה? מצטערים, כרגע אין

על רקע משבר האספקה, הודיעו חברות ליסינג לציי רכב גדולים כי ההחלפות המתוכננות לינואר עשויות להידחות בחודשים • חלק מהחברות מנצלות את ההיצע המצומצם עבור השוק הפרטי, וחלק מצמצמות משמעותית את מגרשי מכירות הרכב המשומש

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר
מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

השנה החולפת הייתה שנת שיא בביצועים העסקיים של ענף הליסינג בישראל. תרמו לכך, בין השאר, ביקושים חזקים מאוד של המגזר הפרטי לכלי רכב משומשים, שנפלטו משוק הליסינג (בשל זמני ההמתנה הממושכים בשוק לרכב חדש); שער השקל החזק שאפשר ליבואנים לשמר את ההנחות לציים; וכמובן הנסיקה במחירוני הרכב המשומש, שהקפיצה את השווי בספרים של מלאי הרכב, שברשות חברות הליסינג.

אולם כיום נראה, שהחגיגה עשויה להסתיים ב-2022 או לפחות להתמתן בצורה משמעותית. בימים האחרונים קיבלו מספר ציי רכב של חברות גדולות במשק הודעות מחברות הליסינג, שמולן הם עובדים, על עיכובים ממושכים, שצפויים בהחלפה המתוכננת של אלפי רכבי ליסינג תפעולי בתום תקופת חוזי הליסינג.

במקביל עובדים עם רכב צמוד בחברות שונות קיבלו הודעות, שההחלפה המתוכננת של רכבם עשויה להידחות מינואר-פברואר כמתוכנן לסביבות חודש יוני ואולי אפילו מעבר לכך. זאת בשל המחסור במלאי כלי רכב חדשים וחוסר יכולת של חלק מהיבואנים המרכזיים להתחייב בפני חברות הליסינג על מועדי אספקה וכמויות המלאי שיגיעו.

העדפה לשוק הפרטי

המחסור הגלובלי בכלי רכב, שנגזר משיבושים לוגיסטיים בייצור, מורגש במיוחד בפלח הציים. יצרנים מעדיפים לנתב את מלאי חומרי הגלם המתמעטים, לייצור של דגמי רכב יקרים ומאובזרים יותר לשוק הפרטי, שהרווחיות עליהם גדולה במיוחד, על חשבון כלי רכב זולים יחסית עם רמות אבזור בסיסיות, שמהווים את עיקר ההצטיידות של ציי הרכב בישראל.

למגמה הזו תהיה השפעה מהותית על המכירות בתחילת השנה הקלנדרית, ובאופן ספציפי בחודשים ינואר, פברואר ומרץ, שנחשבים מסורתית לעונת ההצטיידות החשובה ביותר של ענף הליסינג בכלי רכב חדשים. בחודשים הללו נמסרים לחברות הליסינג בסביבות 50 אלף כלי רכב חדשים בממוצע, שמהווים יותר ממחצית כלי הרכב החדשים שנמסרים בישראל באותה תקופה. רוב כלי הרכב הללו מוזמנים חודשים רבים מראש.

המשמעות היא שהרבעון הראשון של 2022, שאמור היה להיות רבעון המכירות החזק בשנה של כלל השוק, צפוי להיות חלש משמעותית מרבעונים מקבילים בשנים קודמות, בהם נמסרו בממוצע כ-90-100 אלף כלי רכב.

שינוי במאזן התחרותי

מלבד הפגיעה במתווה העונתי, עשוי להתרחש גם שינוי במאזן הכוחות התחרותי בין חברות הליסינג. חברות שהצליחו לשריין מלאים משמעותיים של רכב חדש, כמו למשל חברות ליסינג שנמצאות בבעלות יבואני רכב, עשויות לקחת חוזים אסטרטגיים מחברות שנמצאות במחסור.

כדי להתמודד עם הבעיה החלו חברות בענף להציע לציים, שחוזי ליסינג רבים שלהם עומדים להסתיים, אופציה להאריך את חוזה הליסינג על כלי הרכב בני שלוש השנים שברשותם לתקופה לחצי שנה עד שנה נוספת. במקרים אחרים מודיעות חברות ליסינג לציים "בעיתיים", עם נסועה גבוהה במיוחד, על סיום של ההתקשרות עמם. בהרבה מקרים מחירי הליסינג "זוחלים" כלפי מעלה, לעיתים בשיעור של יותר מ-10% כדי להקטין את הציים ולהגדיל את הרווחיות מכל חוזה.

המחסור ברכב בשוק זולג כיום גם למכירות הרכב המשומש, שנחשבות בשגרה מקור הכנסה משמעותי לחברות הליסינג. אמנם הרווחיות הממוצעת מכל עסקה למכירת רכב משומש עלתה בשנה האחרונה משמעותית, אבל הענף ניצב בפני מחסור משמעותי במלאי כלי רכב משומשים.

לגלובס נודע כי חלק מחברות הליסינג החלו לצמצם, זמנית, את המערך הארצי של מגרשי מכירת הרכב שלהם בשל המחסור במלאי רכב משומש, והן מרכזות את המלאים והעובדים במגרשים אחרים. המחסור במשומשות מליסינג אמנם צפוי להקלה מסוימת ברבעון הראשון של 2022 אולם הכמויות שייפלטו לשוק יהיו קטנות משמעותית מהרגיל בתקופה הזו.

"ליבואנים אין תשובות"

פיצוי מסוים על הירידה בהיקפי הפעילות עשויה להיות "תחיה מחודשת" של שוק ה"אפס קילומטרים" של חברות הליסינג. יבואן גדול אומר לגלובס כי מלאים של כלי רכב, שנרכשים מהיבואנים על ידי חברות הליסינג עם ייעוד של ליסינג תפעולי, "מוצאים את דרכם" לשוק הרכב החדש ונמכרים על ידי חברות הליסינג כדי לנצל את הרווחיות הגבוהה שקיימת כיום במכירות רכב חדש ללקוחות פרטיים. מנגד, גורם בכיר בשוק הליסינג אומר לנו: "אנחנו נספק לחברות את כל מה שנקבל. אנחנו תלויים ביבואנים שגם הם עדיין לא יודעים לתת תשובות עם צפי מדויק למועדי אספקה".

תופעה גלובלית

השיבושים באספקת רכב לשוק הציים מתרחשים גם במדינות נוספות. בבריטניה, למשל, שבה מכירות הרכב לציים ולעסקים תופסות מסורתית למעלה מ-50% ממסירות הרכב החדש, נרשמה בחודשים האחרונים ירידה של מעל 30% בממוצע במסירות לציים. זאת, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ולעומת עלייה במסירות ללקוחות פרטיים באותה תקופה.

גם בארצות-הברית נרשמה בחודש הקודם ירידה של כמעט 35% במסירות רכב לציים בהשוואה לאוקטובר אשתקד. זאת, בשל העדפת היצרנים להקצות את משאבי הייצור לשוק הפרטי הרווחי יותר. השיבושים פוגעים גם במלאי כלי הרכב להשכרה לטווח קצר וארוך כמעט בכל העולם. בשורה התחתונה מצפה לענף הליסינג שנה עתירת אתגרים ומשתמשי הליסינג עשויים לקבל עוד דחיפה למעבר לבעלות על רכב פרטי.