קצא"א | בלעדי

שר החוץ יאיר לפיד: "סיכוי גבוה שהסכם קצא"א יבוטל"

האם הסכם קצא"א בדרך לביטול? בשיחה שקיים היום שר החוץ בטקס במשרדו עם פעילת אקלים, טען כי ישנו סיכוי גבוה שההסכם יבוטל • הנושא נמצא על שולחן ועדת מנכ"לים שהוקמה במשרד ראש הממשלה, ובוחנת את הנושא • עד היום, המדינה לא הצליחה לגבש עמדה אחידה בעניין

לפיד. פייסנות כלפי חרדים / צילום: דוברות הכנסת
לפיד. פייסנות כלפי חרדים / צילום: דוברות הכנסת

הסכם קצא"א בדרך לביטול? באירוע שהתקיים היום (ב') במשרד החוץ, יאיר לפיד, שר החוץ אמר כי "יש סיכוי גבוה שהסכם קצא"א יבוטל", בשיחה עם פעילת נוער האקלים שלקחה חלק באירוע. בלשכת שר החוץ אישרו את הדברים, ואמרו לגלובס כי הנושא נמצא בבדיקה במסגרת עבודה בנושא מרוכזת במשרד ראש הממשלה.

בשבוע שעבר, עדכן משרד החוץ את עמדתו בנושא קצא"א. לאחר שבמסמך פנימי של משרד ראש הממשלה שנחשף נכתב כי "היחסים המדיניים עם איחוד האמירויות בעלי חשיבות גדולה" וכי "מרכיב משמעותי ביחסים הללו הוא כלכלי. העסקה המסחרית שעליה חתמה קצא"א היא אחת המרכזיות שנחתמו לאחר כינון היחסים", הגיבו במשרד החוץ ואמרו כי המסמך "אינו מבטא את עמדתו העדכנית של משרד החוץ כפי שהובאה בפני שר החוץ וגם לידיעת שרות האנרגיה ואיכות הסביבה בישיבה משותפת".

לפי עמדתו של לפיד, "יש לקחת בחשבון ובעדיפות עליונה את ההיבטים הסביבתיים ואת הסיכונים לנגב ולסביבה הימית הכרוכים בהסכם זה. מרגע שיתבהרו הנתונים בסקר הסיכונים של המשרד להגנת הסביבה, נבחן את ההשלכות המדיניות הכרוכות בכך, אבל לא ניתן יד לפגיעה בסביבה מסיבות כלכליות". נזכיר, כי בפגישה שקיימה השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, עם שגריר איחוד האמירויות בישראל, מוחמד אל-חאג'ה, הבהיר השגריר כי מדובר בהסכם מסחרי בין חברות פרטיות, ושהוא אינו נוגע ליחסים המדיניים.

עם חתימת הממשלה על הסכם הנורמליזציה מול איחוד האמירויות, חתמה חברת הדלקים המאובנים קצא"א על חוזה מול החברה האמירתית Med-Red L.B . לפי ההסכם בין הצדדים, קצא"א תשמש כמפעילת גשר יבשתי להובלת נפט מאיחוד האמירויות ללקוחות באזיה ובאירופה, דרך מפרץ אילת ומתקני קצא"א באשקלון. ההסכם עורר את חמתם של ארגוני הסביבה ושל המשרד להגנת הסביבה, שמחו על הכוונה להגדיל את שינוע הנפט דרך ישראל עבור יצוא, כאשר אזרחי ישראל והטבע יוותרו עם סיכונים גדולים לתקלות, שבין היתר יכולות לסכן את שונית האלמוגים הרגישה באילת.

לפיד אמר היום שישנו סיכוי גבוה שהסכם קצא"א יבוטל, בשיחה עם הדס שלומי, פעילת אקלים בת 16 מעפולה, שהוזמנה לנאום בטקס הנחת פאנלים סולאריים על גג משרד החוץ - המשרד הראשון מבין משרדי הממשלה לעשות זאת. בנאום שהקריאה שלומי בכנס, היא בריכה על ההירתמות של משרד החוץ לייצור חשמל נקי, אך מתחה ביקורת על חוסר ההתמודדות של ישראל לאורך שנים עם משבר האקלים, וחוסר היערכותה להתמודדות עם תוצאותיו.

משרדי הממשלה, אינם תמימי דעים בנוגע לקצא"א. במשרד להגנת הסביבה מתנגדים להסכם קצא"א ואף הודיעו כי נוקטים במדיניות של "אפס תוספת סיכון לזיהום במפרץ אילת" כך שקצא"א לא תוכל להגדיל את נפח פעילותה פי עשרה כפי שתכננה. אך במשרד האוצר נחלצו להגנת חברת הדלקים המאובנים, וטענו כי מדובר בליבת הפעילות של החברה, המשקפת את פעילותה הסדירה מאז היווסדה. עוד נכתב בעמדת האוצר כי קצאא מחויבת להשיא רווחים בפעילותה ולפעול לפי שיקולים עסקיים וכי אילו שוטפת המדינה להגבילה, היא הייתה צריכה לקבל החלטת ממשלה בעניין ולאשרה בוועדת הכספים. השבוע, חשפה העיתונאית אילנה קוריאל ב-YNET את עמדת משרד התיירות, שאף הוא מתנגד להסכם.

ואולם, בשל המחלקות בממשלה, עד כה לא גובשה עמדה אחידה, וכך לא השיבה המדינה עד היום לבג"צ שהגישו ארגוני הסביבה החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין וצלול. לטענת הארגונים, ההחלטה התקבלה מבלי שנערך לגביה דיון מסודר בממשלה, וכשהיא מסכנת את יכולתה של ישראל לאפס את פליטות גזי החממה שלה, את הטבע ואת ענף התיירות המהווה מקור פרנסה עיקרי עבור תושבי העיר אילת.

"ממשלת ישראל נכשלה בהיערכות לכנס האקלים הבינלאומי של האו"ם שהתקיים בגלזגו. ישראל שותפה לכישלון הגלובלי, ולמשרד החוץ יש חלק באירוע הזה, שעלול לעלות לי ולכל הדור שלי בחלומות, בשאיפות ובחיים שלנו", אמרה שלומי. "אני תוהה איפה כל הבטחות הבחירות שהגיעו רק לא מזמן. המילים שאנחנו סמכנו עליהן, לשווא. כבוד שר החוץ יאיר לפיד, אני פונה אליך. אתה אומר מילים יפות, שלא משקפות את המציאות. אי אפשר להתגאות ביד אחת בהתקנת פאנל סולארי על משרדך, וביד השנייה לאפשר את הסכם קצא"א שיתרום לזיהום ופליטות גזי החממה עשרות מונים, או לא לקדם חוק אקלים שאפתני והכרחי. אני מבקשת ממך, למען העתיד שלי: קח את המעשה הנכון הזה שאנו חוגגים היום כהתחלה. התחלה לדרך נכונה, בהתאם להבטחותיך לציבור ומחויבותך אליו".