אחרי עשור של ויכוחים: יוטל מס על סיגריות אלקטרוניות

משרד האוצר הפיץ להערות הציבור צו להחלת מס על סיגריות אלקטרוניות • כך, המס עליהן יושווה למס המוטל על סיגריות רגילות והוא צפוי להיכנס לתוקף בשבוע הבא

פיצוציה בת''א / צילום: שלומי יוסף
פיצוציה בת''א / צילום: שלומי יוסף

לאחר עשור שנמכרו ללא מיסוי וכמעט שנתיים שהנושא לא טופל על ידי משרדי הממשלה, הפיץ משרד האוצר בראשות השר אביגדור ליברמן צו להטלת מס קנייה על סיגריות אלקטרוניות. זאת, לאחר עבודה משותפת עם רשות המיסים. המס על הסיגריות האלקטרוניות יושווה למס המוטל על סיגריות רגילות. העבודה על התקנות הושלמה והצו פורסם לעיון הציבור, וכך בלשכת השר ישנה כוונה לסיים את הסאגה הארוכה שהובילה למצב שבו מוצר עישון הצובר תאוצה דווקא בקרב בני נוער - פטור ממס והופך זול ונגיש בחסות המדינה. על פי התוכנית, השינוי ייכנס לתוקף בשבוע הבא.

עמדת משרד הבריאות בנושא ברורה - לפני כשלוש שנים הצהיר המשרד כי הוא תומך בהטלת מסי קנייה מלאים על סיגריות אלקטרוניות, בדיוק כפי שמוטלים מיסים על סיגריות ומוצרי טבק אחרים, המזיקים לבריאות הציבור. ואמנם, התקנות התעכבו ברשות המיסים ובמשרד האוצר. בשנה שעברה, עתר המיזם למיגור העישון לבג"צ נגד משרדי האוצר והבריאות, בדרישה שיסיימו את העיוות החוקי הנוגע לסיגריות האלקטרוניות. את המיזם מייצג בבג"ץ עו"ד אפי מיכאלי. דיון בנושא, אמור להתקיים בבית המשפט בסוף דצמבר.

בחודש שעבר, פנה המיזם למיגור העישון למנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, כדי להדגיש בפניו את חשיבות הטלת מס הקנייה על סיגריות אלקטרוניות, בין היתר "בשל התעצמות השימוש בסיגריה אלקטרונית חד-פעמית בישראל, בין היתר בשל אופי המוצר, מחירו הנמוך וכשלי אכיפת האיסורים החוקיים השונים המגבילים פרסומם של מוצרי עישון".

"שער לעולם העישון" עבור צעירים

סיגריות אלקטרוניות הפכו בשנים האחרונות ל'שער לעולם העישון' עבור בני נוער וצעירים, כשהן משווקות למעשה כגאדג'טים נחשקים המגיעים עם מילוי נוזלי במגוון טעמים, ולא כמוצר עישון הפוגע בבריאות. למרות זאת, הנוזל המצוי בסיגריות האלקטרוניות, גם הוא מכיל ניקוטין, וגורם להתמכרות ולנזקים בריאותיים. הסיגריות האלקטרוניות הזוכות לפופולריות הרבה ביותר, הן דווקא הסיגריות החד פעמיות. גוף החימום שלהן ונוזל האידוי שבהן מכיל ניקוטין, והן נמצאות באריזה שאף אינה ניתנת למחזור או מילוי חוזר. לכן, הן זולות יותר באופן משמעותי מסיגריות אלקטרוניות רגילות, בהן נוזל המילוי מופרד מהמכשיר האלקטרוני, ולכן הן הופכות להיות פופולריות מאוד בקרב בני נוער.

לפי המיזם למיגור העישון, לנוכח מכירתם של מוצרים אלה באופן חופשי וללא מס כלשהו, אין זה מפתיע כי המציאות בתקופה האחרונה מעידה על שימוש הולך ומתרחב של בני נוער בסיגריות אלקטרוניות "חד-פעמיות", עד כדי קיומה של תופעה רחבה ומסוכנת לבריאות הציבור. על פי נתוני סקר שבוצע על ידי המיזם למיגור העישון במהלך מרץ-אפריל 2021, והתבסס על מדגם מייצג של בני נוער בגילאי 13-17 ובגירים בגילאי 18 ומעלה בחברה היהודית, נמצא כי לראשונה הפכו הסיגריות האלקטרוניות למוצר ההתנסות המוביל בקרב בני נוער, יותר מכל מוצר טבק ועישון אחר. כ-24% מבני ה-15-17 התנסו בסיגריות אלקטרוניות, מתוכן 6.1% היו סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות - זאת למרות שהסיגריות האלקטרוניות החד-פעמיות החלו להימכר בשוק הישראלי רק בתקופה האחרונה.

8,000 מתים בשנה מעישון

ישראל, לא מצליחה להיאבק בתופעת העישון, הגובה חיי אדם מדי יום. כ-8000 בני אדם ממוצאים את מותם בשנה כתוצאה מעישון, ללא כל אופק לשינוי. אם לא די בכך, לפי דוח ממשלתי העוסק בבריאות וסביבה, למרות החקיקה הנרחבת למניעת החשיפה של האוכלוסייה הלא מעשנת לעשן טבק סביבתי, מסקרים וממחקרים עולה כי יותר מ-50% מהאוכלוסייה בישראל (ובכלל זה לא מעשנים וילדים) חשופים לעשן טבק סביבתי. בישראל, נמצאו ריכוזי קונטנין - חומר המעיד על חשיפה לעשן טבק ב-24 השעות שקדמו למדידה - אצל 59% מהילדים שנבדקו. זהו שיעור גבוה יותר מזה שנמדד בילדים בקנדה, גרמניה, אנגליה וקפריסין. ובקרב המבוגרים? אצל כ-60% מקרב הלא מעשנים, נמצא קונטינין בשתן, מה שמעיד על חשיפה חמורה לעישון כפוי. מאז שנת 2011, לא נרשם כל שינוי לטובה בנושא.

עד כמה באמת מודע הציבור לנזקי העישון? חוקרים מאוניברסיטת תל אביב בחנו ידע של ישראלים (מעשנים ולא מעשנים) על סיגריות ומצאו חוסרים בידע על נזק בריאותי עקב חשיפה לעשן טבק סביבתי. למשל, 20% מהמשתתפים במחקר לא ידעו שחשיפה לעשן טבק סביבתי גורמת לסרטן ריאות. חוקרים מאוניברסיטת חיפה מצאו שבקרב נשים ערביות חשיפה לעשן טבק סביבתי קשורה לעלייה בסיכון לחלות בסרטן שד, בעוד שחוקרים חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ומבית החולים מאונט סיני בניו יורק מצאו כי חשיפה לעשן טבק סביבתי משפיעה על תחלואה בטרשת העורקים והראו קשרים סיבתיים בין חשיפה זו למחלות לב כליליות.

לכן, לפי פרופ' חגי לוין, אפידמיולוג מבית החולים הדסה והאוניברסיטה העברית ולשעבר יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, מיסוי על סיגריות אלקטרוניות זהו רק צעד אחד מני רבים שעל הממשלה לבצע כעת. לדבריו, "סיגריה אלקטרונית ממכרת ומזיקה לבריאות, ולכן צריך למסות אותה. זו אמת פשוטה וברורה. העובדה שבישראל במשך שנים רבות יש עיוות מס בנושא, זה ליקוי שפגע בבריאות הציבור. לא הייתה לזה שום הצדקה - לא בריאותית ולא כלכלית. המיסוי לא יכול להיות צעד יחיד. הגישה חייבת להיות כוללנית: אם הנושא של איסור ההצגה לא מפוקח ולא מיושם ואני רואה בפיצוציה ליד ביתי סיגריות שמוצגות בניגוד לחוק, הגישה שלנו לא אפקטיבית. צריך איסור פרסום, גמילה, חינוך ומיסוי. לממשלה יש עוד דרך ארוכה".

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, מסרה בתגובה "כפי שטענו בפני בג״ץ שהגשנו בנושא, מיסוי סיגריות אלקטרוניות הוא צעד נדרש מזה שנים. צר לנו ששר האוצר ניאות לקדם מהלך למיסוי המוצר לקראת הדיון בבג"ץ בעתירה הקבוע לחודש הבא ומהחשש שבית המשפט יורה לו לחתום על הצו כפי שנעשה בעתירה קודמת של המיזם למיגור העישון בעניין המיסוי על הטבק לגלגול. לו היו משכילים שר האוצר ליברמן וקודמיו בתפקיד להטלת מיסוי מתאים בעבר, סביר שתופעת השימוש במוצרים מזיקים אלה, במיוחד בקרב בני נוער וצעירים, לא היתה מגיעה למימדיה המדאיגים כיום. כל יום שעובר רק מגדיל את הסיכון שבני נוער וצעירים יישאבו למעגל ההתמכרות והעישון דרך המוצר המתעתע הזה. ולכן, אם שר האוצר באמת מתכוון לחתום הפעם על הצו, אנחנו מברכים על כך - אך מעדיפים להמתין ולראות שזה קורה. המבחן הראשון יהיה כאשר המדינה תצטרך להגיש בקרוב את עמדתה לבג"ץ במסגרת העתירה שהגשנו למיסוי סיגריות אלקטרוניות, ואנחנו נעקוב מקרוב כדי לוודא שאף אחד לא ממסמס שוב את המהלך".