הישראלים חזרו לטוס לחו"ל וסלקום חזרה להרוויח; "החרם" הוביל לקיפאון במנויי הטלוויזיה

הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-13 מיליון שקל, בהשוואה להפסדים ברבעון המקביל והקודם • תזרים המזומנים תפח ב-150% • תרומת גולן טלקום שנרכשה אשתקד, גידול במכירות ציוד הקצה וקיטון בהוצאות התפעוליות, הובילו לרישום רווח תפעולי מתחילת השנה

מנכ''ל סלקום אבי גבאי. הגישו את אחת ההצעות המובילות / צילום: כפיר סיון
מנכ''ל סלקום אבי גבאי. הגישו את אחת ההצעות המובילות / צילום: כפיר סיון

חברת התקשורת סלקום מסיימת את הרבעון השלישי של השנה עם הכנסות של 994 מיליון שקל, גידול של 4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. השיפור בהכנסות נובע בין היתר מחידוש הטיסות לחו"ל, דבר שהוביל לגידול בהכנסות משירותי נדידה (אם כי הן עדיין לא חזרו לרמות של טרום משבר הקורונה). הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-13 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 37 מיליון שקל ברבעון המקביל והפסד של 14 מיליון שקל ברבעון הקודם.

סלקום מדווחת על שיפור בתזרים המזומנים, שנובע בין היתר גם מתוצאות גולן טלקום שנרכשה על ידה, והוא הסתכם ב-110 מיליון שקל לעומת 44 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2020 - עלייה של 150%.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021, הכנסותיה של סלקום הסתכמו ב-3 מיליארד שקל, צמיחה של 12.1%. החברה עברה מהפסד תפעולי לרווח תפעולי של 141 מיליון שקל, בזכות תרומת גולן טלקום שנרכשה אשתקד (שתוצאותיה אוחדו לראשונה בספטמבר 2020), גידול בתחום מכירות ציוד הקצה וקיטון בהוצאות התפעוליות. בשורה התחתונה, הרווח הנקי בינואר-ספטמבר הסתכם ב-6 מיליון שקל, בהשוואה להפסד נקי של 126 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

עליות במגזר הנייד, המגזר הנייח נשחק

בחלוקה לפי פעילויות, המגזר הנייד הניב הכנסות של 685 מיליון שקל, עלייה של 7.6% מהרבעון המקביל, וה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של המגזר הסתכם ב-168 מיליון שקל, עלייה מ-114 מיליון שקל ברבעון המקביל. הכנסות המגזר הנייח (הכולל טלוויזיה ואינטרנט) ירדו ב-7% ל-304 מיליון שקל, וה-EBITDA המתואם שלו נשחק ב-6.8% ל-109 מיליון שקל.

מתחילת השנה, הכנסות המגזר הנייד עלו ב-16.6% ל-1.4 מיליארד שקל וה-EBITDA ב-36.2% ל-504 מיליון שקל, בעוד שהכנסות המגזר הנייח ירדו ב-8.3% ל-911 מיליון שקל, אך ה-EBITDA המגזרי עלה למרות זאת ב-4.3% ל-341 מיליון שקל.

מספר מנויי הטלוויזיה של סלקום לא גדל, והוא מדשדש סביב 250 אלף מנויים גם ברבעון השלישי. סלקום מציינת בדוחות כי הסטגנציה במצבת מנויי הטלוויזיה נובעת בעיקר מהמשבר התקשורתי שאותו חוותה החברה בחודש מאי 2021, אז ספגה קריאות לחרם ולנטישת מנויים, על רקע החלטת החברה לקיים אירוע בקריאה לדו-קיום בעת השביתה בחברה הערבית.

בסלולר הגדילה החברה את מצבת הלקוחות שלה ב-20 אלף לקוחות חדשים. שיעור הנטישה ירד ל-7.2%, כאשר ה-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת ממנוי) הסתכם ב-48.6 שקל, עלייה מ-45.7 שקל ברבעון המקביל. זו מוסברת בעלייה בהכנסות ממכירת חבילות חו"ל ושינוי שיטת ספירת המנויים בסוף 2020.

עסקת אקספון תניב הכנסות ותמתן התחרות בענף

סלקום מחכה לאישור עסקת המכירה של חברת אקספון, ובמקביל להסכם שיתוף הרשתות החדש בין החברות, אשר צפוי להניב לה הכנסות של כ-50 מיליון שקל לשנה.

אבי גבאי, מנכ"ל סלקום, אמר כי "תוצאות הרבעון, והשנה בכלל, ממחישות שהפעולות שנקטנו הביאו לשיפור דרמטי במצב החברה בכל הפרמטרים, הן בגזרת הלקוחות והן בהיבט הכספי, ובעיקר בתזרים המזומנים. הצבנו את השיפור ברמת ההוגנות והשירות ללקוחות ואת השיפור בתשתיות בראש סדר העדיפויות שלנו, והתוצאות כבר ניכרות בשטח, ואנו נמשיך להשקיע בכך גם בהמשך".

בתגובה לדוחות כתב לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי, כי החברה פרסמה דוח טוב מאוד שמספק אופטימיות לגבי עתיד המגזר הנייד. לדבריו, "שינויי הבעלות באקספון יתרמו להמשך התמתנות התחרות בשוק הסלולר ולתמיכה בחזרה לרווחיות, וכן בתזרים אותו סלקום מצליחה לייצר מתחילת השנה". באשר למגזר הנייח, לובלין סבור כי החברה ממשיכה לגייס מנויי סיבים בקצב נאה, אך הבלימה במכירת שירותי הטלוויזיה מעכבת את צמיחת המגזר. "אנו סבורים כי שירות הטלוויזיה הוא הכרחי להצעת הערך של סלקום ללקוחותיה, וככל שהיקף המנויים יישאר כפי שהוא, החברה תידרש לטיפול במבנה ההוצאות בהמשך", ציין.

המלצתו של לובלין למניה נותרת "תשואת יתר", במחיר יעד של 18.5 שקל, הגבוה ב-43% ממחירה כיום. מתחילת השנה מניית סלקום איבדה 21.5% מערכה ושווי השוק של החברה הוא 2 מיליארד שקל.