מסכים אדומים בשוק הקריפטו: הביטקוין יורד 6%

שווי השוק הגלובלי של מטבעות הקריפטו נע סביב 2.64 טריליון דולר - ירידה של כ-6% בהשוואה לאתמול • עיקר הירידות בעקבות החשש של המשקיעים ממיסוי ורגולציה לאור חתימת תוכנית התשתית בארה"ב

מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock, 1maksim1
מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock, 1maksim1

הירידות בשוק הקריפטו התמתנו מעט, אך עדיין כשבוע וחצי בלבד מאז שהביטקוין והאת'ריום רשמו שיאים, המסכים בשוק הקריפטו אדומים היום. הביטקוין מאבד 6% ביחס לאתמול  למחיר סביב של 60,800 דולר, והאת'ר נסחר סביב 4,300 דולר, ירידה של כ-8% מאתמול. עבור שני המטבעות מדובר בירידה של כ-10% בהשוואה לשבוע שעבר. 

אתרי הקריפטו השונים, ובהם coinmarketcap, הציגו מוקדם יותר ירידה דרמטית של יותר מ-65% בשווי השוק של המטבעות הדיגיטליים, שנראה היה שירד לטריליון דולר בלבד, אך כעת שווי השוק נע סביב 2.64 טריליון דולר - ירידה של כ-6% בהשוואה לאתמול. לא ברור מה עמד מאחורי המספרים וסביר שמדובר בטעות של בורסות הקריפטו הגדולות. ירידות השערים נרשמות גם במטבעות הקטנים יותר.

הירידות החדות נובעות בעיקר מחוק התשתית הדו-מפלגתי שחתם עליו הנשיא ג'ו ביידן (בסך 1.2 טריליון דולר) שכולל הוראות דיווח מס החלות על מטבעות קריפטוגרפיים. החקיקה כוללת דיווח מס על נכסים דיגיטליים כמו מטבעות קריפטו ואסימונים שאינם ניתנים לשינוי (NFTs). 

"ברוקרים" של מטבעות קריפטו, שהם בעיקר בורסות, יידרשו להנפיק טופס שמגלה מי הלקוחות שלהם. עסקים ובורסות יידרשו גם לדווח למס הכנסה בכל פעם שהם מקבלים מעל 10,000 דולר במטבע קריפטוגרפי. הדוח כולל פרטים על מי שילם להם, כולל שמות ומספרי תעודת זהות, כאשר אי דיווח על משלם ייחשב לעבירה פלילית. אין לצעד נטל ישיר על משלם המסים, אך קיימת השפעה רבה על הפרטיות של הסוחרים. מבקרי החוק טענו כי זה צעד "שאינו חוקתי ובלתי ניתן לביצוע".

ההוראות לא ייכנסו לתוקף עד ינואר 2024, אך נראה שהסוחרים כבר מממשים את ההחזקות שלהם והביאו לצניחה בהיקף המסחר של שוק הקריפטו. "ראינו את חתימת חוק התשתיות בארה"ב, שהביאה למכירה מסוחרים שמודאגים מרגולציה ומיסוי", אמר ל"בלומברג" היידן יוז, מנכ"ל Alpha Impact, פלטפורמה המאפשרת למשקיעים להעתיק את האסטרטגיות של סוחרי קריפטו אחרים.

למרות הירידות, הביטקוין הוכפל מתחילת השנה

יוז הביע חששות גם לגבי המשך הסיכול הרגולטורי של הממשל הסיני. במסיבת עיתונאים של הוועדה הלאומית לפיתוח ורפורמה בסין נמסר כי "המדינה תלמד כיצד לגבות מחירי חשמל עונשיים מחברות שעוסקות בכריית מטבעות קריפטוגרפיים".

הביטקוין יותר מהכפיל את עצמו מתחילת השנה, ובמבט של 12 חודשים אחורה הקפיצה היא של יותר מ-230%. בשבוע האחרון איבד כ-6%. האת'ריום זינק בקרוב ל-500% מתחילת השנה וביותר מ-830% במבט של שנה אחורה.

השבוע נכנס לתוקף עדכון מהותי בפרוטוקול הביטקוין: העדכון, שנקרא Taproot, אושר לפני ארבעה חודשים בקרב קהילת המפתחים והמשתמשים של הביטקוין, והוא נחשב לעדכון המשמעותי ביותר של הפרוקוטול מאז 2017. בעדכון שורת שינויים שאמורים לסייע לביטקוין לעמוד בעומסי טרנזקציות גבוהים יותר ולפשט את העברת המידע לבלוקצ'יין. בין השאר הוא כולל שינוי החתימה להצפנה של מפתחות על מנת להגביר את האבטחה, לפשט את העברת המידע לבלוקצ'יין, הוספת טאפסקריפט (TapScript) שיקל על ביצוע טרנזקציות להעברות תשלומים, ושדרוג הפרוטוקול של ארנקי הביטקוין.