השווי של טוקספייס צנח במיליארד דולר - והמייסדים בני הזוג פרנק עוזבים עם מיליוני דולרים

רוני ואורן פרנק הצליחו למזג את טוקספייס לחברת SPAC לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, אך נראה כי צלילת המניה מאז המיזוג סימנה את דרכם החוצה מניהול החברה • השניים מחזיקים מניות החברה שגם במחיר השפל הנוכחי שוות מעל 20 מיליון דולר • המניה ממשיכה לצנוח במסחר המוקדם

הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסדק
הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסדק

"רוני ואני נרגשים להשלים את העסקה ולהיכנס לשלב הבא במסע של טוקספייס ", כך אמר אורן פרנק, המנכ"ל ומי שייסד את חברת הטיפול הנפשי הווירטואלי טוקספייס (talkspace) לצד אשתו רוני, עם השלמת המיזוג של החברה לחברת SPAC בסוף חודש יוני השנה.

אלא שחמישה חודשים בלבד אחרי ועם מיליארד דולר פחות בשווי השוק של החברה, פרנק ואשתו עזבו במפתיע את תפקידיהם בטוקספייס באופן מיידי. מניית החברה,  המאפשרת לקבל טיפול נפשי דרך האינטרנט ומציעה טיפולים בהודעות טקסט, וידאו ואודיו, צללה במסחר המאוחר בנאסד"ק ב-16% למחיר שפל של 2.84 דולר (ובשעה זו המניה ממשיכה למחוק 15%-20% במסחר המוקדם). זאת, לעומת מחיר של 10 דולר שנקבע במיזוג ומחיר של 8.52 דולר רגע לפני תחילת המסחר במניה בחודש יוני. 

השווי המשתקף לטוקספייס ממחיר המניה הנוכחי הוא 432 מיליון דולר (או 469 מיליון דולר בדילול מלא) - לעומת שווי של 1.4 מיליארד דולר במיזוג לחברת ה-SPAC - כך שהמשקיעים במועד המיזוג איבדו כ-70% משווי השקעתם.

למרות השמדת השווי העצומה, בני הזוג פרנק יוצאים מטוקספייס כמיליונרים בדולרים: השניים החזיקו עם השלמת המיזוג בכ-4.1 מיליון מניות טוקספייס כל אחד, כך ששווי ההחזקה הנוכחי של כ"א מהם במניות החברה הוא כ-12 מיליון דולר (ירידה של כ-24 מיליון דולר משווי ההחזקה של כל אחד מהם ביום השלמת העסק). בשנת 2020, עלות שכרו של אורן פרנק עמדה על 2 מיליון דולר, ועלות שכרה של רוני פרנק הייתה כ-1.8 מיליון דולר.

אין הסבר לנסיבות הפרישה

על עזיבתם של בני הזוג היזמים דיווחה טוקספייס בד בבד עם פרסום דוחות הרבעון השלישי של השנה. לפי הדיווח, אורן פרנק פרש מיידית מתפקיד המנכ"ל ומהדירקטוריון, ורוני פרנק פורשת גם היא מתפקיד מנהלת השירותים הקליניים ומהדירקטוריון.

השניים ישמשו כיועצים אסטרטגיים לדירקטוריון לתקופה של 6 חודשים, כדי להבטיח המשכיות. בינתיים ועד למינוי מנכ"ל חדש, מונה היו"ר דאגלס בראונסטין למנכ"ל זמני; בראונסטין, מייסד ושותף מנהל של Hudson, הפך ליו"ר לאחר המיזוג.

למעשה, הדיווח על עזיבת המייסדים לא מסביר את הנסיבות של עזיבתם - אם כי ניתן להעריך שבעלי המניות, בפרט משקיעי ה-SPAC וה-PIPE שנכנסו להשקעה לפי 10 דולר למניה, לא היו מאוד מרוצים ממחיקת הערך של השקעתם מאז המיזוג. במקביל, מדבריהם של אורן פרנק ובראונסטין בהודעה, המסר הוא שאורן ורוני פרנק הם יזמים, ואילו כעת נדרשת הנהלה שמתאימה יותר לשלב הנוכחי של החברה כחברה ציבורית.

אורן פרנק מסר: "אני מאוד גאה בחברה שרוני ואני בנינו. רוני ואני יזמים, ואנחנו מצפים להרפתקה הבאה שלנו. היינו חלוצים בדרך חדשה של מתן שירותי טיפול נפשי ובכך נגענו בחייהם של מיליונים. זה היה מסע מדהים, בנינו צוות נפלא ושינינו לטובה את סביבת הטיפול הנפשי והתפיסה שקשורה אליו. אני בטוח שטוקספייס תמשיך להצליח ולצמוח עם הנהלה חדשה, שמתאימה לצרכים השונים שנדרשים מחברה ציבורית".

בראונסטין הודה לשניים על החזון, המנהיגות והמורשת שהותירו, ואמר כי "אורן ורוני יצרו פלטפורמה דיגיטלית חדשנית, המשלבת גישה נרחבת למשאבי טיפול נפשי עם גישה מבוססת דאטה. אנחנו מצפים להמשיך לבנות את החזון שלהם ולקחת את החברה מסטארט-אפ לשלב הבא של הצמיחה".

אורן פרנק נחשב בעבר לאחד מאנשי הפרסום המבריקים והמצליחים בישראל, ובין היחידים שהצליחו להתברג בתפקידים בכירים בסוכנויות פרסום בחו"ל. הוא שימש כמנכ"ל משרד הפרסום מקאן עד שנת 2007, עת תקף בבלוג שניהל באינטרנט את רפי גינת ואת תוכנית הטלוויזיה "כלבוטק" בנוגע לתחקיר שעסק ברשת המזון טיב טעם.

פרנק טען כי גינת לא היה מעז להכין כתבת תחקיר דומה נגד שופרסל של נוחי דנקנר, אז בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי ואיש העסקים החזק במשק. המאמר עורר את חמתם של ראשי אי.די.בי - אז לקוחות משמעותיים במקאן - והיו"ר אילן שילוח פיטר בתגובה את פרנק מתפקידו. חודשים ספורים לאחר מכן, קיבל פרנק תפקיד בכיר במקאן ניו יורק, ממנו פרש לטובת הסטארטאפ הפסיכולוגי שהקימו בני הזוג.

מספר המשתמשים גדל ונרשם רווח צנוע

מאז הקמתה בשנת 2012 ועד לתחילת השנה הנוכחית גייסה טוקספייס כ-110 מיליון דולר, כשסבב הגיוס האחרון בוצע ב-2019 לפי שווי חברה של 300 מיליון דולר. בינואר האחרון הודיעה החברה על מיזוג לחברת SPAC - חברה שאין לה פעילות, שגייסה כסף מהציבור במטרה למצוא יעד לרכישה.

החברה, Hudson Executive Investment, הייתה אמורה להשקיע בטוקספייס במיזוג 414 מיליון דולר (שכבר גייסה קודם לכן בהנפקתה בנאסד"ק ב-2020), והסכום היה צפוי לגדול בהנפקה פרטית בסך 300 מיליון דולר ועוד 25 מיליון דולר נוספים ממנהלי ה-SPAC. בסופו של דבר, רוב משקיעי ה-SPAC העדיפו לא להשתתף בעסקה, והיקף הגיוס נטו, לאחר עלויות הקשורות למהלך, קוצץ לכ-251 מיליון דולר.

במקביל לדיווח על עזיבת היזמים פורסמו דוחות טוקספייס לרבעון השלישי של השנה, שגם הם, כך נראה, לא הביאו בשורה משמעותית למשקיעים. טוקספייס אמנם רשמה רווח נקי צנוע בעוד שהאנליסטים ציפו ממנה להפסד, אך זה קרה בעקבות שיערוך של כתבי אופציות. התוצאות עצמן הצביעו על צמיחה של 23% בהכנסות ל-26.4 מיליון דולר, ירידה בשיעור הרווח הגולמי מ-70% ברבעון המקביל ל-54% ברבעון השלישי ו-EBITDA מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שלילי בגובה 20.8 מיליון דולר, לעומת EBITDA שלילי של 2 מיליון דולר ברבעון המקביל. מספר המשתמשים הפעילים גדל ב-21% למעל 60 אלף.

בינואר, כשהחברה הודיעה על המיזוג ל-SPAC, היא העריכה שתסיים את 2021 עם הכנסות של 125 מיליון דולר ו-EBITDA שלילי של 12 מיליון דולר, הערכות שנראות כיום לא ריאליות משום שבשלושת הרבעונים הראשונים ההכנסות היו ב-84.5 מיליון דולר וה-EBITDA היה שלילי בגובה 43.3 מיליון דולר.

סמנכ"לית הכספים ג'ניפר פלק אמרה: "בעוד שההכנסות נטו צמחו ב-23%, בזכות המשך המומנטום בעסקי ה-B2B, בסך הכול התוצאות הפיננסיות שלנו ברבעון השלישי היו מאכזבות. ההכנסות היו נמוכות מציפיות ההנהלה בשל מספר נמוך יותר של לקוחות B2C והפסד חד-פעמי שאינו במזומן שנוגע להפסדי אשראי מתקופות קודמות. יש לנו נזילות בסך 223 מיליון דולר שתאפשר לטוקספייס להשקיע בשיפורים תפעוליים וביוזמות חדשות שיובילו להמשך צמיחה בטווח הארוך".