פרשת השחיתות באוסטריה: קורץ טוען לרדיפה תקשורתית ותפירת תיק מצד מערכת החוק

בנוסף למאות הודעות ותכתובות שהושגו מטלפון של מקורבו של הקאנצלר לשעבר, התביעה הצליחה לגייס גפ עדת מדינה, פוליטקאית בכירה לשעבר במפלגתו, שכביכול היתה מעורבת בשחיתות

קאנצלר אוסטריה לשעבר, סבסטיאן קורץ / צילום: Associated Press
קאנצלר אוסטריה לשעבר, סבסטיאן קורץ / צילום: Associated Press

כבר אחרי התפטרותו מתפקיד קנצלר אוסטריה בחודש שעבר, בעקבות חקירת חשד לפרשת שחיתות שכללה סיקור חיובי בתקשורת תמורת תקציבי פרסום ממשלתיים, היה ברור שסבסטיאן קורץ אינו מתכוון לפנות לגמרי את הבמה הפוליטית. הפוליטיקאי השאפתן, שר החוץ הצעיר ביותר של אוסטריה שהפך לראש הממשלה הצעיר ביותר במערב, הודיע אמנם באוקטובר כי הוא מתפטר "לטובת המדינה", אבל גם הבהיר כי ייקח לידיו את תפקיד ראש סיעת "מפלגת העם" ((ÖVP השמרנית בפרלמנט וייאבק על חפותו.

כעת הגיע המאבק לנקודת הכרעה. ועדה של הפרלמנט האוסטרי תסיר את חסינותו של קורץ בפרשה הנוכחית (וגם בפרשת עבר הקשורה לעדות־שקר אפשרית), ובכך תאפשר לתביעה להמשיך את חקירותיה, כך שיכללו גם תשאול מקיף של קורץ עצמו בימים הקרובים.

ברקע עומדים גם דיווחים לפיהם התביעה הצליחה לגייס "עדת מדינה" - פוליטיקאית בכירה לשעבר במפלגתו של קורץ, שעברה לעבוד במכון סקרים. לפי החשדות היא הייתה חלק מהמנגנון המושחת לכאורה.

סמסים מפלילים

לא רק החשדות יכולים להישמע מוכרים לאוזניים ישראליות, אלא גם הדינמיקה של החקירה עצמה. הפרשה כולה התחילה מהחרמת טלפון נייד של מקורבו של קורץ, תומאס שמיד, כחלק מחקירה אחרת. בתוך הטלפון מצאו החוקרים להפתעתם מאות הודעות והתכתבויות עוד מ־2016, המציגות לכאורה קנוניה מקיפה של קורץ, שמיד ובכירים נוספים בעולם הפוליטי והתקשורתי, שמטרתה היתה לסלול את דרכו לתפקיד הקנצלר.

לפי עיקרי החשדות, בעיתונים ובאתרי קבוצת התקשורת "אוסטריה" פורסמו סקרים ודיווחים מחמיאים לגבי התאמתו של קורץ לתפקיד, וכן סקרים מפוברקים לגבי רמת התמיכה הציבורית בו. בתמורה קיבלה רשת התקשורת תקציבי פרסום ממשלתיים נדיבים, כאשר ההליך לווה בהוצאת קבלות מזויפות. מכון הסקרים, לפי הדיווחים, קיבל גם הוא תקציבים ממשלתיים תמורת סקרים שהתבצעו לטובת הממשלה בנוגע לעמדות הציבור.

בתחילת אוקטובר פשטו מאות שוטרים וחוקרים על משרדי מפלגת העם, על משרד הקנצלר ועל שלל אתרים נוספים כחלק מהחקירה. קורץ התפטר כמה ימים לאחר מכן, בעקבות אולטימטום שהציבו לו שותפיו לקואליציה ממפלגת "הירוקים". מקורבו אלכסנדר שלנברג מונה לתפקיד, הבטיח להמשיך ולהתייעץ איתו "בכל הזדמנות" ושב ואמר כי המפלגה ניצבת מאחוריו. מאז, לפי הדיווחים, הצליחה התביעה לגייס את סבינה ביינשאב, שהייתה מעורבת בסקרים המפוברקים לפי החשד, לשמש כעדת מדינה.

"אני לא אשם"

קורץ העלה הילוך בקרב על עתידו. לקראת ההחלטה על הסרת החסינות, פורסם בימים האחרונים בתקשורת האוסטרית דוח שיזמה "מפלגת העם" עצמה, שנכתב על ידי עורך דין המקורב למפלגה. הדוח העצמאי קובע כי "אין כל עבירה פלילית" בחשדות שנחקרו לגבי הטיית סיקור תמורת תקציבי פרסום, וכי בכל מקרה - קורץ עצמו לא היה מעורב.
הדוח מציב במרכז הפרשה את הטענה הנגדית של קורץ ותומכיו במפלגה: התביעה ורשויות החוק הן שתפרו את התיק לקנצלר המצליח, מהצד הימני של המפה הפוליטית, ולצדם, מי שמשתפת פעולה עם החקירה היא "התקשורת השמאלנית".

עורך הדין פיטר לוויש טוען במסמך בן 17 עמודים שהתביעה לא יכולה לקבוע אילו תקציבי פרסום שהועברו לרשת "אוסטריה" הם "לגיטימיים" ואילו עשויים להיות חלק מעסקה לא־כשרה. בכל מקרה, הוא מנסה להבהיר, השיקולים לגבי תקציבי פרסום מצויים כולם בידי המשרדים הממשלתיים, ואינם יכולים לשמש כחלק מהחקירה. "סוג כזה של הקצאה הוא מחוץ לתחום השחיתות", כתב. הוא גם מאשים את התביעה ב"עיוות נוראי של העובדות" ו"מזכה" את קורץ והנאשמים האחרים - תריסר במספר - מכל אשמה.

כלי התקשורת המרכזיים אמנם התייחסו בסקפטיות לדו"ח, ולמועד פרסומו, אך העיתונות המגויסת לצד השמרני של המפה הפוליטית באוסטריה כתבה כי הוא גרם ל"פאניקה" בקרב "עורכי רשת השידור הציבורית ORF ופעילי השמאל (כינוי לעיתונאים שמאלנים, א.א.)".

גם קורץ עצמו נשען עליו. בהודעה שפורסמה ביום שלישי הוא בירך על הסרת החסינות הצפויה. "אני לא אשם בשום דבר פלילי, כפי שדוח שפורסם באחרונה מוכיח", אמר בהודעה לתקשורת, "וזו הסיבה שאני שמח שהחקירה המתנהלת תתקדם במהירות ושהסוגייה כולה תובהר בקרוב". נכון עכשיו, החקירה נמשכת וטרם הוגשו כתבי אישום.