יצרנית הרכב הסינית צ'רי: בסוף 2022 ניכנס לישראל

החברה צפויה לשווק בישראל קרוס אובר חשמלי • על פי הערכות בשוק, קבוצת קרסו היא אחת המועמדות המובילות לקבלת הזיכיון

מותג הרכב הסיני צ'רי בדרך לארץ / צילום: Shutterstock, FotograFFF
מותג הרכב הסיני צ'רי בדרך לארץ / צילום: Shutterstock, FotograFFF

יצרנית הרכב הסינית צ'רי מוטורס מתכוונת להיכנס לשוק הרכב הישראלי לקראת סוף 2022. מנהלת במערך השיווק הבינלאומי של החברה אישרה את הידיעה לגלובס ואמרה כי החברה מתכוונת להתחרות בישראל עם מספר דגמים חשמליים מתקדמים מהדור האחרון של צ'רי, שהשקתם בסין החלה לאחרונה.

הדגם הראשון, שאמור להגיע לישראל במקביל להשקתו בשווקי ייצוא מערביים אחרים, הוא הקרוס אובר החשמלי החדש EQ5, שהושק בסין בשנה שעברה והוצג בגרסה עדכנית במהלך אוקטובר השנה.

הרכב ניצב על פלטפורמה חשמלית חדשה שפותחה על ידי החברה ומצויד בשלדת אלומיניום קלת משקל. אורכו 4.63 מ', רוחבו 1.91 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.83 מ'. יש לו מערכת הנעה חשמלית עם הספק של 177 כ"ס וסוללה של 70 או 88 קילוואט וטווח של 510 עד 620 ק"מ בתקן NEDC. הרכב מצויד במערך בטיחות אקטיבי בדרגה L2+ עם שמירת נתיב אוטומטית, בלימה אוטונומית ועוד.

מחבר צ'רי נמסר כי החברה התקשרה עם זכיין עתידי בישראל אולם לא מסרה את שמו. מבדיקת גלובס עולה כי אחת המועמדות המובילות לקבלת זיכיון הייבוא היא קבוצת קרסו, שנמצאת במגעים מתקדמים עם "צ'רי". בקרסו סרבו להגיב על הידיעה.

יצוין כי למותג צ'רי "רומן" ארוך עם שוק הרכב הישראלי. החברה הודיעה לראשונה על כוונתה לשווק רכב בישראל כבר בשנת 2005 באמצעות קבוצת "כדורי" ועברה מאז מספר גלגולים עסקיים. בשלהי העשור הקודם נכנסה קמור של דני ברנר כשותפה עם קבוצת כדורי בזיכיון לייבוא רכבי צ'רי לישראל וחלקה של קמור בשותפות היה אמור לעבור לדלק רכב, תמורת כ-20 מיליון שקל, במסגרת העסקה שבה רכשה דלק רכב את זיכיון ב.מ.וו מקמור.

אולם בהתערבות הממונה על ההגבלים העסקיים אולצה את דלק רכב לוותר על הזיכיון ב-2011 כתנאי להשלמת הרכישה של זיכיון ב.מ.וו. צ'רי הייתה שותפה של "החברה לישראל" בהקמת מיזם "קורוס" לייצור מותג רכב בסין ובעשור הקודם החזיקה קבוצת "שלמה" את הזיכיון לייבוא המותג לרומניה.

חברת צ'רי מוטורס, בשליטה ממשלתית, היא אחת מיצואניות הרכב הפרטי הגדולות בסין. היא מייצאת את כלי הרכב שלה ל-80 מדינות ויש לה כ-10 מפעלי הרכבה מחוץ לסין. אולם עד כה החברה לא ייצאה כלי רכב בתקינה מערבית אם כי לאחרונה ביצעה מהלך, שמטרתו להיכנס לשוק הרכב האמריקני אולם לא ברור האם צלח.