זמן פציעות: להתמודד עם המשבר כשהוא כבר כאן

הפציעות בעולם הספורט מקבילות למשברים של חברות בעולם העסקי • נטע ריבקין מסבירה מה מנהלים יכולים ללמוד מספורטאים על חוסן מנטלי והעלאת סף הכאב • ניהול וקריירה

פציעה במהלך משחק כדורסל בין נבחרות קולג'ים בארה''ב / צילום: Associated Press, Darron Cummings
פציעה במהלך משחק כדורסל בין נבחרות קולג'ים בארה''ב / צילום: Associated Press, Darron Cummings

כחלק מסט תכונות האופי שהובילו אותי להצלחה בספורט ההישגי, וכפועל יוצא מאימונים תובעניים שדחקו אותי במשך שנים רבות אל קצה גבול היכולת שלי, פיתחתי סף כאב גבוה שסייע לי להתגבר על הכאב הפיזי והקנה לי את היכולת לא לייחס לו משקל רב מדי. הפחד להיפצע היה תלוי באוויר בכל רגע נתון, וכך גם הידיעה שההשלכות של פציעה יהיו כבדות. כמה כבדות? זה תלוי כמובן בחומרת הפציעה.

בשלב הראשון - עצירת פעילות חלקית או מוחלטת, לאחר מכן אבחון שורש הבעיה, טיפול ממוקד באזור הפגוע וחזרה הדרגתית לפעילות. ב"זמן פציעות" קיימת התמודדות מנטלית לא פשוטה. המתחרים בשטח צוברים תאוצה באימונים ובתחרויות ומשתפרים מיום ליום, כשאני נשארת במקום - מה שאומר הליכה לאחור מבחינת יכולות פיזיות.

הפציעות בעולם הספורט מקבילות למשברים של חברות בעולם העסקי. האינסטינקט הראשוני הוא הכחשה. בתוך-תוכנו אנחנו יודעים שהדברים לא מתנהלים כראוי, אך בוחרים להתעלם מהבעיה ולהמשיך לדהור קדימה. מכאן הנזק רק הולך ומתעצם, והפציעה מחמירה, לעתים אף נעשית בלתי הפיכה. בעולמות הספורט המשמעות עלולה להיות סיום קריירה, ובעולם העסקי התפרקות של ארגון.

החוזק המנטלי שלנו, הרצון והתעוזה לנצח בכל מחיר לעתים עולה לנו ביוקר, וכמו בכל דבר גם כאן דרושים איזון והסתכלות רציונלית. אם ננהל את המשבר נכון, נוכל לצאת ממנו טובים ומחוזקים יותר.

אז מה עושים?

■ מודעות: מהרגע שבו זיהינו משבר, יש להתייחס אליו ולפעול לשיפור המצב. בשום אופן לא להכחיש את הסיטואציה.

■ טיפול נקודתי או מניעתי: אם ידועה לנו נקודת חולשה בעסק, חשוב לבצע טיפול מקומי ולתקן את הטעון תיקון מאחורי הקלעים, הרבה לפני שהבעיה צצה אל פני השטח, ובכך לנסות למנוע אותה.

■ ניצול המשבר לצמיחה: לנהל את המשבר/פציעה בצורה חכמה, תוך מקסום התועלת שניתן להפיק מתקופה זו, כמו רכישת מיומנויות חדשות וחיזוק תחומים חלשים בעסק שבשגרה אין זמן להגיע אליהם.

■ הדרגתיות: גם כשהמשבר כבר מאחורינו, חשוב לא לרוץ מהר מדי ולנסות לחזור לאותה אינטנסיביות ומהירות שבה פעלנו קודם.

■ קבלה: ישנם משברים/פציעות שלא ניתנים לשיקום. במקרים אלו צריך לקבל את המצב ולפתח תוכנית פעולה איך ממשיכים לרוץ קדימה לצד הפציעה, תוך תחזוק ושימור המצב הקיים.

■ לשמור על חוזק מנטלי בתקופת המשבר: יש לנו יכולת לשלוט על איכות המחשבות שיש לנו בראש. המחשבות משפיעות על הרגש ומשם באה התגובה. אם נתמקד בחשיבה חיובית ונספר לעצמנו סיפור שיקדם אותנו לעבר המטרה, נצליח להישאר ב"סטייט אוף מיינד" חיובי, שישפיע על ההתנהלות שלנו.

סביר להניח שכשנביט לאחור ניווכח שהמשבר היה אחת מנקודות הצמיחה המפוארות בהיסטוריה שלנו, בין אם ספורטיבית ובין אם ניהולית-עסקית. 

נטע ריבקין היא ספורטאית אולימפית, מרצה, יועצת ומאמנת לפיתוח חוסן מנטלי