אישור העלאת מס הרכישה למשקיעים נדחה לשבוע הבא

ועדת הכספים החלה בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית • במהלך הדיון טענו חברי כנסת מהאופוזיציה שנתוני האוצר מראים כי מלאי הדירות של המשקיעים נותר ללא שינוי משמעותי גם לאחר הורדת מס הרכישה • הוועדה תדון שוב בנושא ביום ראשון הקרוב

יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם העלאת מס הרכישה למשקיעים תשחרר לשוק אלפי דירות, כפי שארע אחרי העלאה דומה שנערכה ב-2015? זו היתה אחת מהשאלות שהעלו חברי ועדת הכספים בפני נציגי האוצר והשיכון שהשתתפו בדיון סביב החוק להעלאת המס על משקיעים. ח"כים הצביעו על כך שהנתונים עד כה אינם תומכים בהערכה זו, וכי המשקיעים מוכרים אלפי דירות במקביל לרכישות שהם מבצעים.

הוועדה, בראשות ח"כ אלכס קושניר, החלה בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית. בהצעת החוק מוצע לקבוע כי "במכירת זכות במקרקעין שהיא דירת מגורים, לגבי מי שזו אינה דירת המגורים היחידה שלו, יחול מס רכישה בשיעור של 8% על חלק השווי שעד 5,843,565 שקלים חדשים, ומס רכישה בשיעור של 10% על חלק השווי העולה על סכום זה". זאת בעוד שכיום המיסוי על משקיעים מתחיל ב-5%.

בפתח הדיון ציין סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, צחי דוד, כי שנת 2021 הביאה ל"שיא שלא היינו בו בעשור האחרון - 55 אלף אלף עסקאות (של יזמים על קרקעות רמ"י, א"מ) ו-87 אלף שיווקים עד כה השנה", והוסיף כי "תפקיד הממשלה להסיר חסמים, התחלות הבנייה לא יעלו אם לא נמכור ונשווק קרקע, אם קבלן או רוכש פרטי רוכשים קרקע, רוב הסיכויים שהם יהפכו להתחלות בנייה. אנחנו רואים הרבה מעבר לפיצוי על שנת 2020. היכולת להתמודד עם המחירים, נובעת קודם כל מצד ההיצע".

לאור ריבוי העסקאות שנרשמו במהלך השנה, בהן גידול משמעותי של דירות שרוכשים משקיעים, הסביר דוד, כי "צריך לצד הגדלת ההיצע לאפשר לשוק הגנה מזרם השקעות שהשוק לא יודע להתמודד איתם, אלא בעליית מחיר".

דוד אמר כי שיעור המשקיעים בשוק הנדל"ן מושפע מגובה מס הרכישה, והוסיף כי הפחתת מס הרכישה הביאה לגידול ברכישות המשקיעים, ודחקה את הזוגות הצעירים.

ואולם, כאמור, אל מול דבריו הצביעו חברי כנסת מהאופוזיציה על כך שנתוני האוצר מראים כי מלאי הדירות של המשקיעים נותר ללא שינוי משמעותי גם לאחר הורדת מס הרכישה, וכי השינויים הם ברמת מאות דירות ולא מעבר לכך. יואב קיש (הליכוד) אמר כי גם בחודשי השיא האחרונים, המשקיעים לא רק רוכשים דירות, אלא מוכרים דירות, ובסך הכל המלאי שבידיהם גדל ב-100-200 דירות בחודש בסך הכל. "לא הצעד הזה הוא זה שישחרר דירות לשוק", אמר.

במקביל קרא קיש להגדיל את תקרת הפטור לרוכשי דירה ראשונה, שכיום עומד על 1.75 מיליון שקל. זאת, משום שמחירי הדירות עלו ב-10% ודירות שבעבר נכללו בפטור - מחוייבות כיום במס. דוד הגיב על כך, כי מדובר באלפי שקלים בודדים.

עניין אחר שהפריע לח"כים וגם לנציגי לשכות רואי החשבון ועורכי הדין שהופיעו לדיון, היה קידום המס במסגרת הוראות חוק ולא במסגרת הוראות שעה, שמוגבלות בזמן. כל הדוברים לעניין זה הציעו לקדם את החקיקה במסגרת הוראות שעה, כדי שניתן יהיה ללמוד את הנושא במהלך יישום החוק.

הוועדה תתכנס לדון בנושא ביום ראשון הקרוב.