הסיפור של לוסיד, סטארט-אפ הרכב שעקף בסיבוב את פורד הוותיקה וחולם להיות טסלה

בעזרת המנכ"ל שהיה מהנדס בכיר בטסלה, לוסיד, שהתחילה בתור יצרנית סוללות, עברה לייצור רכבי יוקרה חשמליים • החברה הונפקה בבורסה ביולי השנה וכבר הספיקה לעקוף את שווי השוק של פורד

חברת לוסיד / צילום: Shutterstock
חברת לוסיד / צילום: Shutterstock

חברת הסטארט-אפ לוסיד הוקמה בשנת 2007 בתור יצרנית סוללות, ובשנת 2016 הכריזה על כך שהיא מפתחת רכב חשמלי משלה. לשם כך, גייסה לוסיד את פיטר רולינסון, בעבר המהנדס הראשי של הפרויקט דגם S של טסלה - שכמובן מובילה בענק את שוק הרכב החשמלי, עם שווי שוק של כטריליון דולר. אחרי שהוביל את פרויקט ה-Air של לוסיד, התמנה רולינסון למנכ"ל החברה.

לוסיד התחילה את דרכה עם קשיים - מאות מיליוני הדולרים שגויסו לא הספיקו, וניסיונות לחתום על עסקאות עם יצרניות רכב גדולות, כמו פורד ואחרות, נכשלו גם הם. בסופו של דבר, מי שהצילה את לוסיד מהבור, עם השקעה של מיליארד דולר, הייתה סעודיה, שבעצמה מחפשת מי שיציל אותה מהתלות שלה בנפט. ההשקעה הזאת העניקה לממלכת הנפט יותר ממחצית מהבעלות על לוסיד - שעכשיו כבר שווה כ-90 מיליארד דולר ועוקפת את פורד, ששווה כ-79 מיליארד דולר.

הדגם הראשון של לוסיד נקרא Air, וטווח המחירים שלו נע בין 77 אלף דולר ליותר מ-169 אלף, בהתאם לרמות הגימור השונות. לפי אתר האינטרנט של החברה, הדגם Air Dream - האופציה היקרה ביותר - כבר בסטטוס של סולד אאוט. השבוע, נבחר ה-Air לרכב השנה לשנת 2022 של מגזין הרכב האמריקאי מוטור טרנד, פעם ראשונה שדגם ראשון של יצרנית רכב מקבל את הפרס, בין השאר בזכות טווח הנסיעה המנצח שלו: 836 ק"מ בין טעינות. לשם השוואה, הטווח של דגם S של טסלה הוא 651 ק"מ בלבד.

צופה לרווח של יותר מ-2.2 מיליארד דולר ב-2022

ההשוואה לטסלה בלתי נמנעת, וגם מנכ"ל לוסיד, שהיה כאמור בתפקיד בכיר בחברה של אלון מאסק, מדבר על קווי הדמיון בין השתיים. חוץ מקהל היעד אליו מכוונות שתי החברות, רולינסון טוען כי לוסיד וטסלה הן שתי יצרניות הרכב החשמלי היחידות שמייצרות את כל הרכיבים בעצמן - חומרה ותוכנה כאחד - מה שמעניק להן יתרון גדול מול המתחרות.

עוד אמר רולינסון כי הזינוק האחרון במחיר המניה של לוסיד מעיד על כך שהמשקיעים מתייחסים אליה כמו אל טסלה, יותר מאשר כמו אל יצרניות הרכב המסורתיות. נוסף לזאת, רולינסון סיפר על כוונות החברה להתרחב בעתיד הלא רחוק אל מחוץ לארצות הברית ולהקים מפעלים במזרח התיכון ובסין, בדומה לטסלה. בשלב זה לוסיד מייצרת את כלי הרכב שלה באריזונה, משם היא כבר התחילה לספק את המכוניות הראשונות ללקוחות שלה בחודש שעבר.

מבחינת מחירים, Air Dream, הרכב היוקרתי ביותר של לוסיד עולה 169 אלף דולר, ומתוכנן לצאת בקרוב גרסה "בסיסית" שתעלה 77.4 אלף דולר. רולניסון אמר שבעתיד הם מתכננים לייצר מכוניות בטווח מחירים של 40 עד 45 אלף דולר - בעוד שמאסק וטסלה מכוונים לרדת גם עד ל-25 אלף דולר. "אנחנו רחוקים מהיכולת לייצר מכונית במחיר הזה במרחק 7-8 שנים", אמר רולינסון. 

מבחינת תחנות הטענה, לוסיד לא מייצרת רשת תחנות כאלה כמו טסלה, אלא נכנסה לשותפות עם Electrify America שבבעלות פולקסווגן, והשתיים מצפות להקים 800 נקודות טעינה בארה"ב עד סוף השנה. 

בנוסף, טסלה באופן ידוע לא מאמינה בשיווק "רגיל", אלא מסתמכת על הייפ ופה לאוזן. לוסיד רצתה ללכת גם בכיוון הזה, אך הקורונה שינתה את התוכניות של החברה, והיא השקיעה בפרסומות בטלוויזיה. 

החברה הצעירה עדיין לא רווחית וגם לא קרובה לכך - מהדוחות שלה עולה כי הפסידה 1.5 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים לשנה, מתוכם כ-524 מיליון רק ברבעון השלישי. עסקה שנחתמה בין לוסיד לליגת המרוצים Formula E הניבה ליצרנית הרכב 232 אלף דולר עבור אספקת סוללות.

למרות זאת, לוסיד הודיעה למשקיעים בחודש יולי האחרון כי היא צופה לייצר 20 אלף יחידות של דגם ה-Air בשנת 2022, ולרווח של יותר מ-2.2 מיליארד דולר. ביום שני האחרון אישר המנכ"ל רולינסון שהמטרות עומדות בעינן, אבל "לא בלי סיכון", כלשונו, תחת השיבוש הנמשך בשרשרת האספקה העולמית. בנוסף, החברה אישרה כי 17 אלף יחידות של ה-Air כבר הוזמנו מראש, עלייה של 31% לעומת הרבעון הקודם.