התאחדות המלונות: "פתיחת השמיים הביאה לגידול שולי במספר לינות התיירים"

מדיניות הכניסה לישראל הנהוגה כיום מייצרת אפליה כנגד תיירים ממדינות שמכניסות ישראלים בתנאים הרבה יותר מקלים וידידותיים", כך נטען במסמך שהועבר בין השאר למשרדי התיירות והבריאות • "ללא שיפורים מהותיים במתווה הקיים, ענף התיירות הנכנסת לא יתאושש עוד זמן רב", אמר אבי ניסקורן, נשיא התאחדות המלונות

אבי ניסנקורן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
אבי ניסנקורן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

התאחדות המלונות יוצאת נגד מתווה התיירות. "מתווה פתיחת השמיים שנכנס לתוקף ב-1.11 הביא לגידול שולי במספר לינות תיירים לעומת אוקטובר 2021. מדיניות הכניסה לישראל הנהוגה כיום מייצרת אפליה כנגד תיירים ממדינות שמכניסות ישראלים בתנאים הרבה יותר מקלים וידידותיים", כך נטען במסמך שהועבר בין השאר למשרדי התיירות והבריאות.

לפי נתוני רשות ההגירה והאוכלוסין, מה-1 בנובמבר ועד ה-15 נכנסו לישראל 30,345 תיירים. לשם המחשה, בנובמבר 2019 נכנסו לישראל כ-450 אלף תיירים. לאור זאת, ההתאחדות גיבשה הצעה המבקשת הקלות במתווה על בסיס הנחיות הכניסה לתיירים במדינות שונות. דרך כך, התאחדות המלונות שואפת לשפר את שיעורי התפוסה במלונות תל אביב, נתניה נצרת וחיפה, המסתכמים ב-20% בלבד.

יש להדגיש: לאיש לא הייתה ציפייה שעם פתיחת השמיים יוצפו גבולות המדינה במאות אלפי תיירים, אבל מנגד הייתה ציפייה להתעוררות בממדים אחרים. הציפייה הזו נמוגה עם פרסום המתווה, לרבות החסמים שכוללים סעיפיו. אמנם השבוע התבשרנו כי תתאפשר בדיקת אנטיגן במקום PCR לפני הטיסה לישראל, אלא שעדיין נדרשת בדיקת PCR לאחר הנחיתה - ועל כן יש לשהות בבידוד עד לקבלת תוצאותיה.

איך מגדירים קבוצה

דרישות ההתאחדות כוללות שלושה סעיפים. ראשית, מבקשים שם לשנות את סוג הבדיקה שתבוצע לתיירים הנוחתים לבדיקה מהירה, שלא תצריך בידוד - מתוך חישוב שתייר שמגיע לסוף שבוע, למשל, עשוי לוותר על הרעיון אם עליו לשהות בבידוד של יום ואפילו חצי היום הראשון.

דרישה נוספת היא לאפשר למחוסנים בשתי מנות שחלפה חצי שנה ממועד קבלת המנה השנייה להיכנס לישראל, ולא רק במסגרת המתווה המיועד לקבוצות. המתווה הקבוצתי, נזכיר, מאפשר לתיירים אלה להיכנס לישראל במתכונת של טיול בקפסולה, ובכפוף לביצוע בדיקות במהלך השהות בארץ.

הנימוק שמספקת ההתאחדות הוא שבמדינות האחרות לא נעשית אבחנה בין מי שחלפו 180 ימים ממועד קבלת החיסון השני למי שלא. "הקריטריונים הם מחוסן או לא מחוסן. אבחנה שמתייחסת לתקופה של 180 ימים נעשית בהקשר של מחלימים", נאמר.

בהקשר של מתווה הקבוצות, מבקשים בהתאחדות לבטל את הסעיף המגדיר קבוצה ככזו המונה 5-40 נפשות כ"הגדרה שרירותית". בקשת ההתאחדות היא להכיר גם בזוג תיירים כקבוצה - בכדי לאפשר כניסה של עוד תיירים שלא קיבלו חיסון שלישי.

סוגיה נוספת מתייחסת לפסילת כניסת משפחות, כאשר המדינה לא מאפשרת לילדים לא מחוסנים להתלוות להורים המחוסנים. "איסור כניסת ילדים מונע את כניסת ההורים, ולהערכתנו לאובדן שנתי של לפחות 14% מהתנועה הפוטנציאלית". לצד זה, מזכירים שם כי ילדים רשאים להיכנס למדינות רבות, כולל ארה"ב, שפתחה לאחרונה את שעריה לתיירות מאירופה.

"הענף לא יתאושש"

האם לנוכח התחלואה המזנקת באירופה המתווה צפוי להקלות? מחד, דווקא בתזמון הזה החליטה ישראל לוותר על הדרישה לבדיקת PCR לפני המראה, ולאפשר בדיקת אנטיגן זולה יותר (אך גם פחות מהימנה). באותה נשימה שר התיירות יואל רזבוזוב עמל על הקלות במתווה, גם דרך הכרה במתחסני החיסון הרוסי ספוטניק.

מאידך, האינטרס הבריאותי בכל הנוגע להכנסת תיירים ניצב לפני האינטרס הכלכלי. "ללא שיפורים מהותיים במתווה הקיים, ענף התיירות הנכנסת לא יתאושש עוד זמן רב", אמר אבי ניסקורן, נשיא התאחדות המלונות. "נדרש מאמץ מוגבר והמשך שיתוף פעולה של משרדי התיירות והבריאות עם ענף התיירות הנכנסת, כדי למצוא את הדרך המאוזנת והאחראית להגביר את הקצב וכמות התיירים שיגיעו לישראל כבר בחודשים הקרובים".

ממשרדי הבריאות והתיירות לא נמסרה תגובה.